FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیا روز سیزده بدر نحس است؟


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 13 فروردین 1402 - 19:06

یک سخنران مذهبی، درمورد چرایی نحس بودن برخی از اعداد و روزها توضیحاتی داد.

روز،سيزدهم،نحوست،فروردين،اتفاق،ماه،مبارك،طبيعت،شب،اسلام،عنوا ...


کلمه نحس، دوبار در قرآن آمده و هر دو بار هم به دلیل موضوع عذاب است.
مرحوم علامه طباطبایی رحمت الله علیه فرمودند: خود ایام، روز‌ها و شب‌ها باری ندارند چراکه اتفاقی در شبی می‌افتد و اگر مثل شب قدر فراگیر باشد که برای همه عالم است و در نتیجه، برای همه عالم، مبارک می‌شود، ولی ممکن است اتفاق خاصی برای منطقه‌ای رخ دهد که برای آن‌ها مبارک باشد و یا حادثه‌ای برای منطقه‌ای پیش آید و یک ناپسندی داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی، درمورد چرایی نحوست برخی از اعداد و روز‌ها و این که آیا روز سیزدهم فروردین ماه منحوس است یا خیر؟
بیان کرد: پایان تعطیلات نوروز به روز سیزدهم فروردین ماه ختم می‌شود و در دین مبین اسلام، خودایام و روز‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند.
چون روز و شب در اثر گردش‌های طبیعی اتفاق می‌افتند و هیچ فرقی بین گردش امروز و فردای زمین وجود ندارد و در حقیقت، آن چیزی که باعث نحوست یا مبارک بودن یک روز یا شبی می‌شود اتفاق‌هایی است که در آن‌ها رخ می‌دهد.
مثلاً در شب قدر، قرآن نازل شده است و پرونده‌های اعمال افراد بررسی می‌شود و ملائکه فرود می‌آیند و به همین دلیل، شب مبارک و پُربرکتی است و جایگاه ویژه‌ای دارد و برتر از هزار ماه خواهد بود.
به گفته این سخنران مذهبی، مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) یا روز سیزدهم رجب که مناسبت ویژه‌ای دارند، روز و شب مبارکی هستند.
برعکس، اگر یک اتفاق ناپسندی بیفتد و در یک روزی، عذاب آمده و قومی را ازبین برده است آن روز، نحس و ناپسند می‌شود.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: از امام هادی (ع) روایت داریم که کسی در یک روز، سه حادثه پشت سر هم برایش اتفاق افتاد و خدمت حضرت (ع) رسید و به همین دلیل، شروع کرد به بد و بیراه گفتن به آن روز.
امام هادی (ع) فرمودند: گناه روز‌ها چیست؟
برای تو این اتفاق افتاده است.
این سخنران مذهبی تأکید کرد: راجع به روز سیزدهم فروردین ماه که روز طبیعت است، هیچ مبنای نحوستی در اسلام برای این روز نداریم و اتفاقاً در اسلام، سیزدهم رجب، میلاد امیر مومنان (ع) است یا حتی در تورات، اتفاقات خوبی از روز سیزدهم را ذکر می‌کند که پیش آمده است.
در نتیجه، این فرهنگ از یونان قدیم به عنوان نحوست سیزده راه پیدا کرده و فرهنگ بسیار نادرستی است و در ژاپن نیز، در برخی از مناطق، روز چهارم را به عنوان روز‌های خوبی نمی‌پسندند.
حجت الاسلام رفیعی گفت: در گذشته، متأسفانه این تعبیر نحوست نه فقط در ایران بلکه در سایر کشور‌ها هم به گونه‌ای بوده است که حتی برای بعضی از هواپیما‌ها نیز، ردیف ۱۳ نمی‌گذاشتند یا حتی پلاک‌های خانه‌ها را ۱+۱۲ می‌نوشتند که اصلاً صحیح و درست نیست.
زیرا مبارک و نحوست بودن به اتفاق‌هایی است که برای افراد در روز‌ها و شب‌ها پیش می‌آید.
او ادامه داد: این که سیزدهم فروردین ماه، روز طبیعت خوانده شده مناسب و اتفاق خوبی است.
زیرا روزی است که دو هفته از حلول بهار گذشته و طبیعت، لباس سبز بر تن کرده است و می‌تواند نشانه‌ای برای خردمندان باشد و به عبارت دیگر، روز سیزدهم فروردین می‌تواند معرفتی برای توحید و زیبایی باشد.
چون «برگ درختان سبز در نظر هوشیار/ هر ورقش دفتری ست معرفت کردگار»
این سخنران مذهبی افزود: این که روز سیزدهم فروردین ماه، گناه، معصیت و آزار دادن طبیعت و رعایت نکردن بهداشت محیطی منجر شود ما به این روز و عنوان آن آسیب بزنیم کار نادرستی است و در مقابل، باید به عنوان روز طبیعت تقدیر شود و نباید ذهن ما با تعابیر نحوست پُر شود و نقل‌های ضعیف درمورد این موضوع قابل استناد نیستند و اسلام، این روز را نحس عنوان نکرده است.

 

روز،سيزدهم،نحوست،فروردين،اتفاق،ماه،مبارك،طبيعت،شب،اسلام،عنوا ...


لینک کوتاه خبر

آخرین


دوشنبه، 14 فروردین 1402 - 00:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0