FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شیطان چگونه بر انسان مسلط می شود؟


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 12 فروردین 1402 - 12:21

انسان به فطرت خود خدا، سعادت، راست گویی، درست کرداری را دوست دارد و اهل خیانت، دروغ و کلک نیست، اما کم کم، بر اثر معاشرت با رفیق بد، به بعضی از خلاف‌ها تمایل و با شیطان همنشین می شود.

شيطان،وَ،انسان،خدا،فِي،رفيق،تسلط،تعبير،زبان،زندگي،دست،گناه،قدر ...


خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی برای رفتار انطباقی و مثبت هستند که افراد را برای برخورد مؤثر با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی روزمره قادر می‌سازد.
مهارت‌های زندگی در لابه لای تعالیم الهی به ویژه در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) بیان شده است.
نکات بسیاری از الگوی مهارت‌های زندگی در چارچوب بیانات امام علی (ع) درنهج البلاغه وجود دارد که شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارت‌های زندگی، شاخص‌های ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مدیریت خشم، ترس، راهبردهای کاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم، خلاقیت، انتقادپذیری، تصمیم‌گیری و حل مساله و مبارزه با نفس است که حضرت امیر (ع) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداخته‌اند.
بر همین اساس به دعوت دفتر مقام معظم رهبری (دام ظله) در قم، حضرت آیت‌الله مصباح یزدی از شب پانزدهم ماه مبارک رمضان، به مدت ۱۰ شب در محل این دفتر با موضوع «بهترین‌ها و بدترین‌ها در نهج‌البلاغه» سخنرانی داشته است که گزیده‌ای از سخنان ایشان به شرح زیر است:
در جلسات قبل ضمن توضیح فرازهایی از خطبه هفدهم نهج‌البلاغه گفتیم که از جمله مبغوض‌ترین بندگان خدا از دیدگاه امیر مؤمنان (ع) کسانی هستند که کار خوب برایشان ناشناخته است و با آن ارتباطی ندارند، اما کار بد را دوست دارند بشناسند و آن را تحسین می‌کنند.
بخش دیگری از اوصاف این گروه در خطبه هفتم ذکر شده که به گفته بعضی از شارحین نهج‌البلاغه ادامه همان فرمایشات است.
حضرت امیر (ع) در این فراز می‌فرماید: «؛ اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَی لِسَانِه »۱؛ این گروه کسانی هستند که «اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکا»؛ تکیه گاه خود را شیطان قرار داده‌اند.
«فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِم»؛ این تعبیر یک تعبیر کنایی است.
وقتی می‌خواهند بگویند: کسی در جایی ثابت مانده، بیرون نمی‌رود می‌گویند همانند پرنده است که جایی لانه کرده و تخم گذاشته است تا جوجه‌هایش درآید، و از تعبیر «بَاضَ وَ فَرَّخ»؛ استفاده می‌کنند.
این جمله کنایه از این است که شیطان در سینه‌های این‌ها لانه و جا خوش کرده است.
«وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِم»: وقتی بچه در دامن پدر و مادرش کم کم بزرگ می‌شود و جنب و جوش پیدا می‌کند، می‌گویند: «دَبَّ وَ دَرَج»، حضرت می‌فرماید: این‌ها کسانی هستند که بچه‌های شیطان در دامن این‌ها پرورش پیدا می‌کنند.
اجمالاً شیطان دار و دسته‌ای دارد، اما اینکه زاد و ولدش به چه صورت است، آیا نظامی که در تناسل و توالد جنّی‌ها حاکم است چگونه است، و آیا همان درباره ابلیس نیز حاکم است یا نه، بحثی است که ما در اینجا در صدد پرداختن به آن نیستم.
«فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِم»؛ شیطان با چشم این‌ها نگاه می‌کند و به زبان این‌ها سخن می‌گوید.
وقتی این‌ها حرف می‌زنند، شما خیال می‌کنید که خودشان حرف می‌زنند.
این طور نیست و در واقع شیطان است که از زبان این‌ها سخن می‌گوید.
«فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَل»؛ آن قدر شیطان در آن‌ها نفوذ می‌کند که دست و زبانشان را تسخیر می‌کند و آن‌ها را به لغزش وامی دارد.
«وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَل»؛ گناهان بزرگ و زشت را برای آن‌ها جلوه می‌دهد و زینت می‌کند تا بدان علاقه‏مند شوند و سراغش بروند.
این کار کسی است که شیطان او را در قلمرو قدرت خود شریک کرده است و آن نقشی را که باید خودش ایفا کند به عهده این‌ها می‌گذارد.
شاید تعبیر «شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِن »۲؛ در روایات بر همین معنا منطبق شود.
«شَیاطِینَ الْإِنْس»؛ آن‌هایی هستند که کار شیطان را انجام می‌دهند گر چه آدمیزاد هستند.
«وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَی لِسَانِه»؛ شیطان این‌ها را شریک خود قرار داده است و به زبان آن‌ها سخنان باطل را جاری می‌سازد.
دو مطلب در این‌جا قابل بررسی است: یکی اینکه شیطان چگونه با انسان ارتباط برقرار می‌کند و چطور بر او تأثیر می‌گذارد؟
رابطه شیطان با آدمیزاد چه طور است؟
شیطان ناگهان سوار کسی نمی‌شود و افسارش را در دست نمی‌گیرد.
این کار نظام و سیر خاصی دارد.
ما درست نمی‌دانیم که شیطان چگونه با انسان رابطه برقرار می‌کند و چه اندازه می‌تواند بر او تسلط پیدا کند.
برای شناخت این معنا باید گفت: انسان‌ها چند دسته هستند: یک دسته معصومین‌علیهم‌السلام که «عِبادَ اللَّهِ الُْمخْلَصِین »۳؛ هستند و شیطان از اول هم طمعی در گمراه کردن آن‌ها نداشته است.
وجود آنان دربست مال خدا است و شیطان هیچ طمعی در آن‌ها ندارد، با آن‌ها هم نمی‌تواند کاری داشته باشد و به همین جهت، معصوم هستند.
همان طور که بعضی چیزها برای ما آن قدر زشتی‌اش روشن است که هیچ وقت فکر هم نمی‌کنیم که آن را انجام دهیم.
حضرات معصومین‌علیهم‌السلام هم آن قدر زشتی گناه برایشان روشن است که اصلاً فکر گناه را هم نمی‌کنند.
پیروان ائمه‬ ‌علیهم‌السلام دارای مراتبی هستند.
در یک مرتبه کسانی هستند که در دستگاه انبیا تربیت شده‌اند، دستورات آن‌ها را درست عمل می‌کنند و می‌خواهند زندگیشان شبیه معصومین‏‬ علیهم‌السلام باشد.
این‌ها در لسان قرآن «متقین»؛ نام دارند.
شیطان در این‌ها طمع دارد، ولی این طور نیست که شیطان بر آن‌ها مسلط باشد و همه کارهایشان را تحت نظر داشته باشد و بتواند در آن‌ها دخالت کند.
تعبیر قرآن درباره اینان این است که شیطان‌های دوره‏گردی هر از گاهی با آن‌ها تماس پیدا می‌کنند.
«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تذکّروا »۴؛ این‌ها شیطان‏؛ ثابت ندارند و شیاطینی که دوره‏گرد هستند و این طرف و آن طرف می‌گردند تا طعمه‌ای پیدا کنند، گاهی ممکن است به «متقین»؛ هم برخورد پیدا کنند و بخواهند آن‌ها را گمراه کنند.
ولی «متقین»؛ فوراً متوجه آن‌ها می‌شوند، به خدا پناه می‌برند و خدا آنان را نجات می‌دهد.
البته تقوا هم مراتبی دارد.
این طور نیست با تقوایان همه مثل سلمان و ابوذر باشند.
دسته دیگر کسانی هستند که لغزش‌های کوچکی پیدا می‌کنند و این‌ها کم کم ادامه پیدا می‌کند و حالت نسبتاً ثابتی در آن‌ها پیدا می‌کند که باعث می‌شود تمایل به گناه پیدا کنند و کما بیش مبتلا می‌شوند.
این‌ها شیطان ثابت دارند.
«وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِین »۵؛ در جای دیگر قرآن می‌فرماید «وَ قَیَّضْنا لَهُمْ‏؛ قُرَناء »۶؛ واژه قُرَناءَ جمع قرین است، یعنی کسی که از یاد خدا رو بگرداند ما یک شیطانی را قرین او قرار می‌دهیم.
این طور نیست که شیطان گتره‌ای و تصادفی یقه کسی را بگیرد و بگوید: تو نوکر من هستی.
آنچه باعث می‌شود شیطان بتواند ارتباط پیدا کند و با انسان رفیق شود، فراموشی خدا است.
خدا این دستگاه را قرار داده که شیطان بتواند با اهل فسق و فجور رفیق شود.
این‌ها ذکر و فکرشان همان تمایلات شیطانی است.
این حالت وقتی شدّت پیدا می‌کند، نه تنها شیطان رفیق و قرین انسان می‌شود، بلکه کم کم بر او مسلط می‌شود و گویا شخص مطیع شیطان می‌شود.
شدت گناه به جایی می‌رسد که خدای متعال انسان را به این صورت مجازات می‌کند که دیگر اصلاً میلی به شنیدن حرف خوب و عمل کردن به آن پیدا نمی‌کند: «خَتَمَ اللَّهُ عَلی‏؛ قُلُوبِهِم »۷.
چیزی که مانع می‌شود شیطان بر انسان تسلط پیدا کند، ایمان و توکل است: «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلی‏؛ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُون »۸.
اگر انسان ایمانش را حفظ کند و بر خدا توکل داشته باشد، شیطان بر او تسلط پیدا نمی‌کند.
ممکن است شیطان گاهی با او تماس بگیرد برخوردی کند و هجومی داشته باشد، اما بر او تسلط پیدا نمی‌کند.
بعضی از این گروه‌های سیاسی منحرف در ولایت‏پذیری از شیطان به جایی رسیدند که می‌گفتند: اگر ما نخواهیم بهشت برویم باید چه کسی را ببینیم؟!
ما می‌گوئیم: هیچکس را نمی‌خواهد ببینید.
شما همان ولایت شیطان را که پذیرفتید، کافی است.
با این پذیرش کارتان به جایی می‌رسد که گاهی شنیدن اسم خدا برایتان سخت است: «وَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ‏بِالْآخِرَة»؛ اگر انسان با اختیار خودش سراغ شیطان رفت و ولایت شیطان را پذیرفت، به حکم قانون الهی شیطان بر او مسلط می‌شود و نجات پیدا کردن از دست شیطان برایش خیلی مشکل می‌شود.
این یک جریان تکاملی دارد.
از یک نقطه‌ای شروع می‌شود و به یک نقطه‌ای ختم می‌شود.
در نقطه اول هیچ تسلطی برای شیطان نیست.
انسان به فطرت خود خدا، سعادت، راست گویی، درست کرداری را دوست دارد و اهل خیانت، دروغ و کلک نیست، اما کم کم، بر اثر معاشرت با رفیق بد، به بعضی از خلاف‌ها تمایل پیدا می‌کند تا آنجایی که شیطان همنشین دائمی انسان می‌شود و کارش به جایی می‌رسد که شیطان بر او تسلط پیدا می‌کند.
نه تنها شیطان با آن‌ها رفیق می‌شود، بلکه به زبان آن‌ها حرف می‌زند!
روایتی است که شیخ بهایی در کتاب اربعین خود شرح داده است که خداوند می‌فرماید: «لایزال العبد یتقرّب الی بالنوافل و العبادات حتی احبّه فاذا احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و یده التی یبطش بها و رجله التی یمشی بها »۹: بنده وقتی در مقام بندگی‌؛ بر می‌آید، به واجبات اکتفا نمی‌کند و سعی می‌کند هر چه می‌تواند مستحبات را نیز انجام دهد، و آن قدر به من نزدیک می‌شود که من چشم، گوش، و دست و پای او می‌شوم.
در مقابل نیز انسان خطاکار به جایی می‌رسد که شیطان گوش، چشم و دست انسان می‌شود.
«فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِم»؛ «وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِم»؛ شیطان می‌بیند و سخن می‌گوید، اما به زبان و چشم این‌ها!
این هم یک دسته از انسان‌ها هستند که دربست در خدمت شیطان هستند.
۱.
نهج البلاغه (صبحی صالح)، خطبه ۷، ص ۵۳.
۲.
کافی، ج ‏۴، ص ۴۰۲.
۳.
اشاره به آیات ۳۹ و ۴۰ از سوره فجر.
۴.
اعراف، ۲۰۱.
۵.
زخرف، ۳۶.
۶.
فصلت، ۲۵.
۷.
بقره، ۷.
۸.
نحل ۹۹ –؛ ۱۰۰.
۹.
عوالی اللآلی، ج ‏۴، ص‏؛ ۱۰۳.



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 13 فروردین 1402 - 01:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0