FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نوروز با روح و جان مردم گره خورده است


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 10 فروردین 1402 - 08:40

صارمی گفت: نوروز، فراتر از هر رسم و آداب و فرهنگی، حضور طبیعت در روح و جان مردم ایران است.

طبيعت،آتش،آداب،نوروز،جشن،ايرانيان،زندگي،ايران،فارسي،ادبيات،ا ...


یک استاد زبان و ادبیات فارسی مطرح کرد؛
جشن بزرگ نوروز و آداب و رسومی که وجود دارند سرشار از نماد‌ها و رمزهاست و در جست و جو و واکاوی هر یک از آن ها، به آموزه‌ها و نتایج ارزشمندی دست پیدا می‌کنیم.
هدی صارمی، دکترای ادبیات فارسی و استاد دانشگاه، درمورد آداب و رسوم نوروزی بیان کرد: «گفتم به عروس دهر کابین تو چیست/ گفتا دل خرم تو کابین من است» ابتدا باید اشاره کنیم که خرمی، شادکامی و عشق به زندگی جزء آداب و مراسم دینی ایرانیان بوده و از موهبت‌های بزرگ خدایی به شمار می‌آمده و گرامیداشت آن بر همگان واجب بوده است.
همین طور که در کتاب‌های مذهبی ایرانیان قدیم آمده است اهورامزدا، شادی را آفرید تا آفرینندگان به شادی باشند و حتی بر این باور بودند که پیامبرشان، خندان زاده شده است و ایرانیان باستان باور داشتند که سرور و خنده و شادی، آفریده و داده خداست و غم و اندوه و گریه زاده و داده اهریمن است.
به همین منظور، در بسیاری از آثار برجای مانده، به این نکته برمی خوریم.
او گفت: ایرانی‌ها از این طریق، هم سپاسگزاری خداوند را می‌کردند و هم زندگی را ارج می‌نهادند و علاوه بر این، نوروز، فراتر از هر رسم و آداب و فرهنگی، حضور طبیعت در روح و جان مردم ایران است و تغییر طبیعت و فصل‌ها روی رفتار ایرانی‌ها تأثیرگذار است و این موضوع را می‌توان مشاهده کرد و بی ارتباط با زندگی کشاورزی نیست که شغل اصلی ایرانیان در فلات ایران بوده است.
بنابراین، تأثیر عمیق و شگرفی روی غنای فرهنگی و تولید فرهنگ و ایجاد رشته‌های محکم فرهنگی در میان مردم سراسر ایران به وجود آمده که یکی از مسائل قابل توجه است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: جشن بزرگ نوروز و آداب و رسومی که وجود دارند سرشار از نماد‌ها و رمزهاست و در جست و جو و واکاوی هر یک از آن ها، به آموزه‌ها و نتایج ارزشمندی دست پیدا می‌کنیم.
اما موضوعی که می‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم شامل دو دسته می‌شوند یکی مربوط به طبیعت و دیگری با اجتماع ارتباط دارد که درمورد طبیعت باید بگویم در زندگی مردم ایران که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی بوده اهمیت زیادی داشته است.
به همین منظور، بهار و نوروز، نو گشتن طبیعت است.
صارمی ادامه داد: در گذشته، اصولاً سال طبیعی و طبیعت دچار تفاوت‌ها و انقلاب‌هایی می‌شده که هنوز هم بدین صورت است و ما به آن تغییر فصل می‌گوییم، ولی در گذشته، سال به دو قسمت تابستان و زمستان تقسیم می‌شده است که تابستان‌ها معمولاً ۷-۶ ماهه و زمستان‌ها نیز، ۶-۵ ماهه بودند و در آغاز هر یک از این سال‌ها که به آن‌ها فصل می‌گوییم مردم جشن می‌گرفتند.
چون بهار و تابستان، شروع کار و کوشش و جوانه زدن و فعالیت‌هایی برای بقای زندگی بوده و آغاز زمستان، تلاشی برای جمع آوری ذخایر در خانه بوده است.
به همین دلیل، آغاز هر یک از این سال طبیعت را جشن می‌گرفتند که به جشن نوروز و مهرگان مشهور بوده و به مرور، جشن مهرگان کمرنگ‌تر شده است؛ به طوری که شاید فقط تا حدی از اسم مهرگان باقی مانده است، ولی جشن نوروز، همچنان به قوت خود باقی است.
به گفته او، طبیعت نشانه‌های دیگری هم دارد و اگر بخواهیم به عناصر طبیعی مثل آتش، آب، خاک و هوا اشاره کرده و بر اساس این چهار عنصر بیان کنیم، می‌توانیم آب و خاک که همان کشاورزی بوده است را در آداب و رسوم مختلف بازیابی و ریشه یابی کنیم.
این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: یکی از آداب و رسوم ایرانیان در زمان نوروز، کاشت و جوانه کردن سبزه است که در قدیم، سبزه‌های مختلفی را سبز می‌کردند و هم اکنون نیز، این رسم در جا‌های مختلف ایران وجود دارد.
مثلاً در آن زمان، هفت دانه مختلف را سبز می‌کردند و این نشانه‌ای برای آن‌ها بوده است و می‌گفتند اگر هر سبزه‌ای در آن ایام و در حین سبز کردن بهتر رشد کند باید در آن سال، همان دانه در آن قسمت و سرزمین کاشته شود .
یعنی در سرزمینی، دانه‌ای را می‌کاشتند و آن را اساس کار کشاورزی و کِشت و کار خود، قرار می‌دادند.
بنابراین، این موضوع مربوط به اقلیم و آب و هوا و خاکی بوده که وجود داشته است.
صارمی افزود: یکی از نکات جالب، موضوع آتش است که ایرانی‌های باستان به آتش، احترام ویژه‌ای می‌گذاشتند و حتی قبل از دین زرتشت هم، آتش را ارج می‌نهادند چراکه کشف آتش مثل کشف خاک و آب و هوا نبوده و اتفاقی باعث شده است که آتش کشف شود و همان آتش باعث ایجاد گرما در کانون خانواده‌ها بوده است و افراد با استفاده از آتش به تهیه غذا‌های گرمی می‌پرداختند که تا قبل از آن نمی‌توانستند استفاده کنند.

 

طبيعت،آتش،آداب،نوروز،جشن،ايرانيان،زندگي،ايران،فارسي،ادبيات،ا ...


لینک کوتاه خبر


جمعه، 11 فروردین 1402 - 00:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0