FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماجرای خطبه مُتّقین یا همّام چیست؟


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 08 فروردین 1402 - 13:14

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، درمورد چرایی ایراد خطبه مُتّقین یا همّام توسط حضرت علی (ع) توضیحاتی داد.

حضرت،تقوا،خطبه،خداوند،علي،صفات،اهل،متقين،اميرمومنان،مومنان،ر ...


یک سخنران مذهبی مطرح کرد؛
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی درمورد ماجرای ایراد خطبه مُتّقین یا همّام توسط حضرت علی(ع) بیان کرد: یکی از خطبه‌های خاص و مشهور نهج البلاغه خطبه ۱۹۳ معروف به مُتّقین یا همّام است که حضرت امیر مومنان (ع) که به درخواست یکی از شیعیان و اصحاب خود به نام هَمّام، این خطبه را ایراد کردند و به ۱۱۰ ویژگی اهل تقوا پرداختند.
بنابراین، خوب است که انسان این ویژگی‌های ۱۱۰ گانه را در مقابل خود بگذارد و به خودش نمره دهد و ببیند که چقدر از این ویژگی‌ها در وجودش جمع شده است.
او گفت: در مقدمه این خطبه نهج البلاغه آمده است: یکی از اصحاب امیرمومنان (ع) به نام همّام که گفته شده مردی عابد، زاهد، متدین، عاشق و دنبال علم بوده است خدمت حضرت علی (ع) رسید و تقاضایی از حضرت (ع) کرد و گفت: آقا جان!
این همه در قرآن تاکید بر تقوا شده است، برای من اهل تقوا را توصیف کنید چراکه به صورت کلی، به تقوا می‌گوییم پرهیزکاری.
اما متقین و پرهیزکاران دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟
امیر مومنان (ع) ابتدا به یک پاسخ اجمالی اکتفا کردند و فرمودند: شما تقوا داشته باش و از خدا بترس و به مردم نیکی کن.
هَمّام قانع نشد.
چون خودش به آقا عرض کرده بود آن چنان برای من متقین را توصیف کنید که گویا آن‌ها را می‌بینم.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: در پایان با اصرار همّام، حضرت امیرمومنان (ع)، آیه ۱۲۸ سوره مبارکه نحل را قرائت کردند: " اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون " " در حقیقت، ‏خدا با کسانى است که پروا داشته‏ اند و [با]کسانى [است]که آن‌ها نیکوکارند.
" یعنی خداوند متعال با کسانی هستند که تقوا دارند و اهل احسان هستند و همچنین، شبی که حضرت علی (ع) به شهادت رسیدند همین آیه را قرائت کردند.
به گفته این سخنران مذهبی، بعد از این که همّام اصرار کرد حضرت علی (ع) شروع به شمردن صفات پرهیزکاران کردند.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که چرا حضرت امیرمومنان (ع) از ابتدا به درخواست همّام پاسخ ندادند و شاید دلیلش این بود ظرفیت این صفات و توضیح کامل را در این فرد نمی‌دیدند کما این که در پایان این خطبه، همّام قالب تهی کرد و از دنیا رفت.
البته برخی هم گفته اند حضرت علی (ع) می‌خواستند عطشی در او ایجاد کنند تا ببینند سوال همّام به خاطر تمایل شخصی نبوده است و واقعا می‌خواسته بداند.
حجت الاسلام رفیعی افزود: امیر مومنان (ع) قبل از بیان صفات متقین، به نکته دقیقی اشاره کردند و فرمودند: همّام به شما بگویم خداوند تبارک و تعالی، بنده هایشان را که آفریدند از اطاعت آن‌ها بی نیاز بودند و معصیت بندگان، لطمه‌ای به خداوند وارد نمی‌کند.
بنابراین، نباید تصور شود اگر صفاتی برای اهل تقوا ذکر شده است سودش به خداوند می‌رسد.
زیرا اگر همه مردم کافر شوند به خداوند لطمه‌ای وارد نمی‌شود.
مثل معلمی که صفات خوب دانش آموزان خود را بیان می‌کند و اگرچه با این صفات خوشحال می‌شود، ولی نفعی برای او ندارد و درحقیقت، به سود خود دانش آموزان است و به همین دلیل، حضرت علی (ع) در ابتدای خطبه، این نکته را به همّام اشاره کردند که بدان!
نه معصیت ما به خداوند مهربان ضرر می‌زند و نه اطاعت ما برای ایشان سودی دارد.

 

حضرت،تقوا،خطبه،خداوند،علي،صفات،اهل،متقين،اميرمومنان،مومنان،ر ...


لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 08 فروردین 1402 - 17:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0