FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دعای روز چهارم ماه رمضان/ راهکاری برای نورانی شدن چهره و افزایش برکت زندگی


 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 06 فروردین 1402 - 07:56

آیت الله مجتهدی (ره) می فرمود: در قدیم پدران ما دو ساعت مانده به اذان برای عبادت در اتاقی خلوت می کردند و یک ساعت بعد از آفتاب از خلوت گاه خود بیرون می آمدند و دنبال کسب و کار می رفتند. تاجرها هم این طور بودند. ولی الان چه! لذا خیر و برکت هم کم شد.

گناه،شكر،ماه،وَ،عبادت،رمضان،دعا،خدا،مزه،دعاي،بوي،قوت،روز،خداي ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیامبر (ص) برای هر روز از ماه رمضان دعایی ذکر فرموده‌اند و دعای روز چهارم این ماه مبارک به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ‏ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ
خدایا، مرا در این روز براى اقامه و انجام فرمانت قوت بخش و حلاوت و شیرینى ذکرت را به من بچشان و براى اداى شکر خود به کرمت مهیا ساز و در این روز به حفظ و پرده‌پوشى مرا از گناه محفوظ دار، اى بصیرترین بینایان عالم.
برای تقویت نیروی ایمانی خود دعا کنیم
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) دعای روز چهارم ماه رمضان را این گونه توضیح می‌داد: «اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ» یعنی خدایا به من قوت بده تا در ماه رمضان تو را عبادت کرده و امر تو را اطاعت کنم.
سال‌ها پیش در مشهد پیرمردی بود بالای صد سال عمر داشت، ولی نمازهایش را ایستاده می‌خواند.
همان پیرمرد یک بار سبک را به زور برمی‌داشت.
بنابراین قوت عبادت غیر از قوت بدن است.
حضرت امیرالمؤمنین قلعه خیبر را فتح کردند و آن رشادت‌ها را آفریدند.
چون قوت ایمانی و روحانی قوی داشت.
لذا این دو قوه با هم دیگر تفاوت دارد.
پس ممکن است شخصی شصت ساله باشد، ولی قوت عبادت او از جوانان بیشتر باشد.
لذا در ماه رمضان از خدا درخواست کنید که قوه عبادت به شما بدهد.
در دعای کمیل هم این دعا از خدا خواسته می‌شود که «قَوّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارحی».
علت کم شدن خیر و برکت در زندگی‌ها
در قدیم پدران ما دو ساعت مانده به اذان برای عبادت در اتاقی خلوت می‌کردند و یک ساعت بعد از آفتاب از خلوت‌گاه خود بیرون می‌آمدند و دنبال کسب و کار می‌رفتند.
تاجرهای ما هم این طور بودند؛ دعا می‌خواندند، زیارت عاشورا می‌خواندند و… بعد به محل کسب می‌رفتند.
ولی الان چه!
لذا خیر و برکت هم کم شده است.
دعا برای چشیدن شیرینی عبادت
در ادامه دعا می‌خوانیم: «وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ» خدایا در این ماه رمضان یک درخواست دیگر هم از تو دارم و آن، این است که حلاوت و شیرینی یاد خودت را به من بچشانی؛ که اگر اینطور شد دعای کمیل خواندن هم مزه پیدا می‌کند، دعای ابوحمزه خواندن هم مزه پیدا می‌کند، دعای افتتاح مزه می‌کند، روزه ماه مبارک رمضان مزه می‌کند و … بدانیم که عبادت هم مزه دارد.
در روایت وارد شده است اگر عالمی به علمش عمل نکند، کمترین عذابی که خدا برای او در نظر می‌گیرد این است که حلاوت و شیرینی مناجات با خدا از او گرفته می‌شود «إِنَّ أَدْنَی مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِی عَنْ قُلُوبِهِمْ» پس دعا و عبادت مزه دارد.
مفهوم حقیقی شکر نعمت‌ها
می‌خوانیم: «وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ» خدایا به کرمت به من توفیق ادای شکرت را بده.
شکر به چه معناست؟
آیا صرف گفتن «الهی شکر» گفتن است؟
تشکر از خداوند است؟
نه؛ شکر یعنی اینکه نعمت‌هایی که خداوند تبارک و تعالی به من داده است را درست و به جا مصرف کنم.
اینکه چشم به نامحرم نگاه نکند، شکر چشم است.
اگر گوش از آواز حرام و غیبت دوری بکند، شکر گوش سالم است.
زبان هم اگر غیبت نکند، شکر زبان کرده‌ام.
شکر نعمت، نعمتت افزون کند/ کفر، نعمت از کفت بیرون کند
«وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ» خدایا در روز چهارم ماه رمضان، من را از گناه حفظ کن و توفیق ترک گناه بده.
تو ستار العیوب هستی.
من را حفظ کن تا کسی از گناهان من باخبر نشود.
اگر از گناه یکدیگر خبر داشتیم...
در روایت آمده است: اگر گناه بو داشت، هیچ دو نفری پهلوی هم نمی‌نشستند «لَو تَکاشَفتُم ما تَدافَنتُم» اگر از گناهان هم خبر داشتید، هیچ کس جنازه دیگری را دفن نمی کرد.
باید خدا را شکر کنیم که گناه بو ندارد.
البته اولیای الهی بوی بد گناه را متوجه می‌شوند.
امثال شیخ رجب علی خیاط‌ها متوجه بوی گناه می‌شدند.
لذا گناه بو دارد و ایمان هم بو دارد.
اویس قرنی به دیدن پیامبر خدا (ص) آمد، ولی ایشان تشریف نداشتند و او به خاطر قولی که به مادر داده بود، منتظر حضرت نماند و به یمن برگشت.
وقتی رسول خدا (ص) وارد منزل شدند، فرمودند بوی اویس به مشامم می‌رسد: «إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیَمَن» بوی ایمان اویس منزل رسول الله را معطر کرده بود.
ایمان عطر خوش دارد، همان طور که گناه بدبوست
وقتی با بعضی انسان‌ها معاشرت می‌کنی، بدون اینکه عطری زده باشد خوشبو هستند.
بر عکس، بعض افراد هستند که عطر هم که می‌زنند بوی بدی می‌دهند، به خاطر اینکه ایمان و تقوای کاملی ندارند.
نماز صبحش قضا شده، لذا بوی بدی می‌دهد.
شیطان به صورت چنین آدمی بول می‌کند.
در حاشیه مفاتیح آمده است: هر شب سه بار فرشته و ملکی شما را برای نماز شب بیدار می‌کند.
اگر بلند نشدی و اذان صبح گفته شد، شیطان خوشحال می‌شود که موفق به خواندن نماز شب نشده‌ای و بعد بر صورت این چنین شخصی بول می‌کند.
لذا در قدیم صورت‌ها نورانی بود ولی الان صورت‌ها تاریک و کدر است.
در آخر دعا می‌خوانیم: «یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین» ای خدایی که از همه کسانی که نظر می‌کنند، تو بصیرتر هستی.
ای خدایی که از همه بیناتر هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ خودت و به ستر خودت.
انتهای پیام/

 

گناه،شكر،ماه،وَ،عبادت،رمضان،دعا،خدا،مزه،دعاي،بوي،قوت،روز،خداي ...گناه،شكر،ماه،وَ،عبادت،رمضان،دعا،خدا،مزه،دعاي،بوي،قوت،روز،خداي ...


لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 06 فروردین 1402 - 23:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0