FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فلسفه نام گذاری سوره محمد(ص) از زبان آیت الله علم الهدی


 تسنیم | استان‌ها | شنبه، 05 فروردین 1402 - 18:42

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به فلسفه نام گذاری سوره محمد(ص) گفت: برخی مفسران بر این باورند که نام گذاری سوره ها براساس لفظ شاخص و ماجرای مشهوری است که در سوره به آن اشاره می شود.

قرآن،سوره،خدا،كريم،تفسير،انسان،ماه،تلاوت،مبارك،رمضان،محمد،ذا ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در نخستین جلسه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: پربرکت‌ترین اعمال در ماه مبارک رمضان، حشر با قرآن است؛ به این معنا که انسان فراتر از قرائت و استمرار بر خواندن، تمام توجهش در زندگی به قرآن کریم باشد و در هر موردی که مشکلی پیش می‌آید، راه‌حل آن را از قرآن بجوید، بر همین اساس است که حدیث نبوی می‌فرماید؛ «هرکس آیه‌ای از قرآن را در ماه مبارک رمضان بخواند، گویا یک ختم قرآن کرده است»، و این مصداق همان برکتی است که در ماه ضیافت خدا نصیب و روزی مردم می‌شود.
وی افزود: عاشقانه‌ترین عبادت الهی، همین روزه‌ای است که در ماه مبارک رمضان واجب شده است زیرا در نماز و مناجات ممکن است با یادآوری مسئله و موضوع خاصی، ارتباط انسان با خدا قطع شود اما در روزه، انسان به‌خواست خدا مبادرت به گرسنگی و تشنگی می‌کند و با این حس، هرروز با خدا محشور و مأنوس است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با سفارش به استمرار قرائت و توجه به قرآن کریم خاطرنشان کرد: ذات قرآن از نور است و لذا استمرار بر تلاوت قرآن کریم، این خاصیت ثانویه را بر ذات انسان می‌گذارد که دست و زبان او در اختیارش قرار بگیرد و به غیر اراده خدا نجنبد.
وی ادامه داد: وجود اقدس امام صادق(ع) در تشریح ابعاد تلاوت شایسته قرآن کریم فرمودند؛ «یُرَتِّلُونَ آیاتِهِ و یَتَفَهَّمونَ مَعانِیَهُ و یَعمَلُونَ بأحکامِهِ و یَرجُونَ وَعدَهُ و یَخشَونَ عَذابَهُ» یعنی کسانی قرآن را شایسته تلاوت می‌کنند که آیاتش را روشن و شمرده بخوانند، سعى کنند معانی‌اش را بفهمند، احکام و فرمان‌هایش را به‌کار ببندند، به وعده‌اش امیدوار باشند و از عذابش بترسند.
امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه آیات رحمت خدا در قرآن کریم به‌مراتب از آیات عذاب بیشتر است، تصریح کرد: این همان جایی است که انسان می‌تواند به حداقل اعمال خود هم امیدوار باشد اگر خالصانه در راه خدا ایستادگی کند، ذات اقدس پروردگار را زنده و آگاه به اعمال خود بداند و با باور قلبی از گناه که مصداق دشمنی با خداست، پرهیز داشته باشد.
وی تأکید کرد: نکته مهم در تفسیر قرآن کریم آن است که فرد پس از تلاوت قرآن کریم به تدبر در معانی آن بپردازد، این به‌خلاف عمل برخی افراد است که براساس خواست و میل خود، آیه‌ای از قرآن را استخراج و آن را مطابق حرف خود تفسیر می‌کنند.
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به فلسفه نام‌گذاری سوره محمد(ص) گفت: برخی مفسران بر این باورند که نام‌گذاری سوره‌ها براساس لفظ شاخص و ماجرای مشهوری است که در سوره به آن اشاره می‌شود، مثلاً سوره بقره به‌خاطر اشاره به ماجرای گاو بنی‌اسرائیل، سوره نساء به‌دلیل تشریح احکام بانوان و سوره فتح براساس وعده نصر و پیروزی به مسلمانان است، این یک تفسیر سطحی و قشری است اما تحلیل جدی‌تر، دلالت بر تقابلی دارد که از نخستین آیه سوره مبارکه محمد(ص) تا پایان آن میان حق و باطل وجود دارد و در نهایت هم خطاب به مسلمانان از تسلط حق و شکست باطل بشارت می‌دهد.
وی ابراز کرد: تفسیر سوره محمد از این جهت به‌اقتضای امروز جامعه ماست که ما هم مشابه با شرایط پس از تشکیل حکومت توسط نبی مکرم اسلام، در محاصره دشمن هستیم و مستکبران عالم همچون کفار قریش از همه توان خود برای براندازی اسلام استفاده می‌کنند اما کام ما هم به وعده نصر خدا و غلبه جبهه حق شیرین خواهد شد.
انتهای پیام/282+



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 06 فروردین 1402 - 00:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0