FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دنیا ارزش ندارد تا انسان به خاطر محروم شدن از آن محزون شود


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 15:28

انسان معمولاً با آن طبیعت حیوانی‌اش از غم و غصه و حزن و اندوه خوشش نمی‌آید، ولی از آن‌جا که خدای متعال این‌ها را در وجود انسان قرار داده است، حتماً وجود آن‌ها حکمتی دارد.

انسان،دنيا،حزن،غضب،روشن،نماز،زندگي،خوف،چراغ،وَ،اندوه،آب،دست،غ ...


خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی برای رفتار انطباقی و مثبت هستند که افراد را برای برخورد مؤثر با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی روزمره قادر می‌سازد.
مهارت‌های زندگی در لابه لای تعالیم الهی به ویژه در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) بیان شده است.
نکات بسیاری از الگوی مهارت‌های زندگی در چارچوب بیانات امام علی (ع) درنهج البلاغه وجود دارد که شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارت‌های زندگی، شاخص‌های ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مدیریت خشم، ترس، راهبردهای کاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم، خلاقیت، انتقادپذیری، تصمیم گیری و حل مساله و مبارزه با نفس است که حضرت امیر (ع) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداخته‌اند.
بر همین اساس مرحوم حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، در سلسله جلساتی با موضوع «بهترین‌ها و بدترین‌ها در نهج البلاغه» سخنرانی داشته و به تبیین این موضوع پرداخته اند، که گزیده‌ای از سخنان ایشان به شرح زیر است:
عن مولانا امیر المؤمنین علیه السلام: إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَیْهِ عَبْداً أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی نَفْسِهِ فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَی فِی قَلْبِهِ وَ أَعَدَّ الْقِرَی لِیَوْمِهِ النَّازِلِ بِهِ ‏۱
خلاصه بحث گذشته این بود که امیرالمؤمنین؛ علیه‏السلام از ویژگی‌های محبوب‌ترین بندگان خدا نزد او، این ویژگی را ذکر می‌فرمایند که بنده دارای حزن و خوف باشد.
حزن را همچون لباس زیرین و خوف را مثل لباس روئین بپوشد.
با توجه به اینکه این‌ها امور نامطلوبی هستند و معمولاً آدم را از کار و زندگی بازمی‏دارد، این سوال مطرح شد چه طور خداوند بنده‏ای را دوست دارد که به حزن و خوف مبتلا باشد؟
اجمالاً پاسخ دادیم که همه ویژگی‌هایی که خدای متعال در وجود انسان قرار داده، اگر در جای خودش مصرف شود حتماً برای سعادت او مؤثر است.
حتی چیزهایی که خداوند به ما عطا فرموده است و ما آن را خوش نداریم، اگر در جای خودش از آن استفاده کنیم باید خوشحال باشیم از اینکه خدای متعال آن را به ما عطا فرموده است.
انسان معمولاً با آن طبیعت حیوانی‌اش از غم و غصه و حزن و اندوه خوشش نمی‌آید، ولی از آن‌جا که خدای متعال این‌ها را در وجود انسان قرار داده است، حتماً وجود آن‌ها حکمتی دارد.
مهم این است که انسان بداند آن را کجا و چه مقدار مصرف کند.
ما در کمّیّت به‌کارگیری و نیز در محل آن اشتباه می‌کنیم و از حالات و روحیات خود درست استفاده نمی‌کنیم.
ما معمولاً از مقوله شهوات (خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها، بوییدنی‌ها، لمس کردنی‌ها و…) خوشمان می‌آید، اما در اینکه چه قدر باید آن را مصرف کنیم و در کجا و از چه راهی، دچار اشتباه می‌شویم و در مقابل، از غضب، حزن، خوف و… خوشمان نمی‌آید، اما باید بدانیم این‌ها نیز در زندگی نعمتی است که باید جای آن را شناخت و به اندازه از آن استفاده کرد.
اگر کسی در مقابل دشمنی قرار بگیرد، دشمن به او حمله کند و او خیلی خونسرد و بی‏تفاوت باشد، یا وقتی دشمن توی گوش او می‌زند، اعتنا نکند، یا وقتی به او فحش می‌دهد، بد می‌گوید و اهانت می‌کند، اهمیت ندهد، یا هنگامی که به مال و ناموسش تجاوز می‌کند، هیچ ناراحت نشود و غضب نکند، نمی‌توان او را انسان نامید.
در برابر چیزهایی که خطر می‌آفریند، انسان باید آماده دفاع شود.
آنچه به انسان کمک می‌کند تا آماده دفاع شود همان حالت غضب است.
آنچه مهم است، این است که بدانیم چه اندازه و کجا باید از غضب استفاده کرد؟
حال کدام خطر است که ارزش دارد انسان در مقابل آن غضب کند؟
پاسخ این است که در برابر خطری ارزش دارد انسان غضب کند که به دین، ناموس و شرفش لطمه وارد کند.
آنجا باید غضب کرد و نباید بی‏تفاوت بود، اما در زمینه مسائل عادی وقتی کسی در مقابل انسان از روی جهل و نادانی کاری انجام می‌دهد که مناسب نیست، آنجا مناسب است انسان خود را کنترل کند و کظم غیظ نماید.
پس غضب و شهوت در زندگی انسان جای خود را دارد و از نعمت‌هایی است که باید از آن استفاده کرد.
غم و شادی نیز همین طور است.
معمولاً ما از شادی خوشمان می‌آید، البته این نیز در جای خود صحیح است.
اگر بنا باشد انسان همیشه گرفته و غمگین باشد و از هیچ چیز شاد نشود، برای هیچیک از دنیا و آخرت تلاش نمی‌کند.
در مقابل شادی، غم و اندوه نیز ضروری است.
جایی که منفعتی از دست انسان می‌رود و قابل جبران نیست یا باید به صورتی جبران کرد که زحمت فراوانی به همراه دارد، اگر انسان نسبت به آن هیچ غمگین نشود و درصدد جبران بر نیاید اصلاً مواظبت نخواهد کرد تا در آینده به این بلا مبتلا نشود.
پس اندوه نیز لازم است؛ اما مهم این است که بداند چه چیز است که از دست رفتن آن جای غم و اندوه دارد.
این به پایه معرفتی فرد بستگی دارد که منفعت و ضرر خود را چه چیز می‌داند.
آدم‌هایی که بیشتر با امور دنیا مأنوس‌اند و از دین کمتر بهره‏مندند، منفعت خود را همین منافع دنیا می‌دانند و با پیدا کردن آن شاد می‌شوند و در مقابل اگر پولی گم کنند غصه‏دار می‌شوند.
اما انسان باید درست فکر کند و بفهمد چه منفعت‌هایی از دستش می‌رود که ارزش دارد به خاطر آن غمگین شود.
انبیای بزرگوار برای همین آمدند که به ما بفهمانند در چه مواردی باید از تمایلات شهوانی و در کجا باید از غضب استفاده کنیم.
قرآن کریم به ما می‌فرماید: جاهایی شما غمگین می‌شوید که نباید غمگین شوید.
جاهایی شاد می‌شوید که نباید شاد شوید.
انبیا آمدند تا بگویند: آنچه جا دارد شما از آن بترسید، ضرری است که دیگر قابل جبران نیست و باعث بدبختی است.
هفتاد سال ضرر دنیا در مقابل ضرری که همیشگی است، چیزی به حساب نمی‌آید، چون ضرر دنیا هر چه باشد، متناهی است.
اگر انسان حساب کند از یک روز عمر خود چه منفعت‌های ابدی را می‌توانست کسب کند، ولی آن را از دست داد و در برابر، کارهایی کرد که آتش جهنم را برای خود خرید، خیلی باید غصه بخورد.
انسان به امور مادّی توجه فراوان دارد و گاهی که برایش فرصتی پیش می‌آید و می‌تواند کاری کند تا منفعت مادّی قابل توجهی پیدا کند، اگر کوتاهی کند، ممکن است مدت‌ها غصه‏دار باشد و مدام دست روی دست بزند.
حال چنین کسی اگر گناهی را مرتکب شود چه قدر غصه می‌خورد از اینکه چه بدبختی‌هایی را برای خود به وجود آورده است؟!
متأسفانه ما به غفلت مبتلا هستیم.
اگر این‌ها را باور نداریم که مصیبت بزرگی است، و اگر باور داریم و اهمیت نمی‌دهیم باید خودمان را فراوان ملامت کنیم.
روز قیامت خداوند به فرشتگان دستور می‌دهد که بروید این بنده گناهکار را بگیرید، غل و زنجیر کنید و با زنجیری که هفتاد ذراع طول دارد، او را به سوی جهنم بکشید.
«خُذُوهُ فَغُلُّوهُ… ثُمَّ فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُها سَبْعُونَ ذِراعاً فَاسْلُکُوه »۲؛ این آقا را در برابر میلیاردها انسان که چه بسا بسیاری از آن‌ها فکر می‌کردند این آدم خوبی است، به زنجیر می‌کشند و به جهنم می‌برند.
این رسوایی در برابر خلایق با چه چیز قابل مقایسه است؟
در میان ما کیست که گناه نکرده باشد؟
نقل شده است که کسانی گفته ‏اند: ما در طول عمرمان از روزی که به تکلیف رسیده‏ ایم تا آخر عمر حتی یک گناه را عالماً و عامداً انجام نداده ‏ایم!!
تصور این سخن هم برای ما مشکل است، چه رسد به اینکه ادعای آن را داشته باشیم!
ما در جای تاریکی قرار گرفته‏‬ گرفته‌ایم که فقط لذت گناه را می‌بینیم.
اگر انسان در فضای روشن و نورانی نشسته باشد و شهوت و غضب بر او غالب نباشد، چنان‌چه اراده کند، به خوبی می‌تواند فکر کند، اما وقتی شهوت و غضب غلبه کرد دیگر جایی برای فکر کردن باقی نمی‌ماند.
چیزی که مانع فکر می‌شود، علاقه به دنیا و انس با لذت‌های آن است.
اگر انسان فکر کند چه فرصت‌هایی را از دست می‌دهد و چه عذاب‌ها و بدبختی‌هایی پیدا می‌کند که از چشم خدا و اولیای او می‌افتد و دیگر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به او اعتنا نمی‌کند، مگر می‌شود گناه کند؟
بی‏ شک خوفی که از محرومیت‌های آخرتی پدید می‌آید، ارزش دارد وگرنه دنیا که ارزش ندارد تا انسان به خاطر محروم شدن از آن محزون شود.
در فرهنگ دینی ما، وقتی اندوه ستایش می‌شود، منظور حزن دنیا نیست.
مقام امیرالمؤمنین ‏علیه‏السلام خیلی بالاتر از این است که حزن دنیا را ستایش کند.
کلمات دیگر حضرت شاهد این مطلب است و به طور قطع، ستایش حضرت از حزن درباره محرومیت از سعادت ابدی و مقامات معنوی است.
انسان اگر غم و غصه دنیا را داشته باشد گاهی اصلاً به غذا میلی ندارد.
تازه اگر با اصرار دیگران بر سر سفره بنشیند مزه غذا را نمی‌چشد و از غذا خوردن لذتی نمی‌برد، به گونه‏ای حزن بر او غالب می‌شود که اصلاً به این لذت‌ها توجهی نمی‌کند.
همچنین کسی که تحت تعقیب است و می‌ترسد دشمن به او برسد و جانش را به خطر اندازد، دیگر به فکر التذاد از خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها و چیزهای دیگر نیست.
او می‌خواهد جانش را نجات دهد و اعتنایی ندارد به اینکه هوا گرم است یا سرد است، گرسنه و تشنه است یا نیست.
اگر ما این خوف و حزن را نسبت به آخرت داشته باشیم که همیشه باید داشته باشیم دیگر امور دنیا آن‌چنان ما را مجذوب نمی‌کند و خیلی بدان توجه نمی‌کنیم تا به آن علاقه‏مند شویم.
وقتی انسان از لذت‌های دنیا سرمست نشد، دیگر پرده‏ای روی چشم او نیست.
آن‌هایی که سرمست دنیا هستند، چشم دلشان کور است.
«فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ »۳؛ آن‌هایی که چشم‏؛ دلشان باز است، چیزهایی می‌بینند که دیگران نمی‌بینند.
آنچه مانع دیدن می‌شود تعلّقات دنیاست.
وقتی با خوف و حزن جلو این تعلقات گرفته شد، آن وقت چشم باطن باز و روشن می‌شود.
خوف و حزن دو عامل بسیار مؤثرند که فضا را تمیز می‌کنند و آلودگی‌ها و تیرگی‌ها را از فضای دل می‌زدایند.
آن وقت است که چراغ هدایت در دل انسان روشن می‌شود.
«فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَی فِی قَلْبِهِ»؛ وقتی چراغ روشن باشد دیگر آدم راه را اشتباه نمی‌رود.
همه چیز را درست ارزیابی می‌کند و همان‌طور که هست، می‌بیند.
اگر این چراغ در دل انسان روشن شد آن وقت می‌بیند که در چه راهی باید تلاش کند، چه چیز ارزشمند است و چیزهای خیلی دور را هم می‌بیند.
وقتی چراغ روشن شد گویا همه چیز نزدیک است.
اولین اثر روشنایی چراغ هدایت این است که انسان می‌فهمد در این دنیا ماندنی نیست و یک روزی خواهد رفت.
او باید حساب کارهایش را داشته باشد.
خود را آماده می‌کند برای روزی که همانند یک مهمان خواهد آمد و بر او وارد خواهد شد و از اکنون او باید فکر پذیرایی از آن مهمان باشد.
تعبیر بسیار ادیبانه حضرت درباره آن روز این است که می‌فرماید: «وَ أَعَدَّ الْقِرَی لِیَوْمِهِ النَّازِلِ بِهِ»؛ آن روز به صورت مهمان بر انسان وارد می‌شود و باید برای پذیرایی از آن آماده باشیم.
دنیاگراها خیال می‌کنند که آن روز دور است.
«إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَرِیباً »۴؛ اما وقتی چراغ روشن شود و آدم فضا را خوب ببیند، می‌گوید: نه، خیلی هم دور نیست.
باید وسیله پذیرایی را فراهم کرد.
برای کسانی که طالب دنیا هستند هر کاری که مربوط به آخرت است، حتی دو رکعت نماز خواندن سخت است.
«وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخاشِعِین »۵؛ اما وقتی انسان چشمش روشن شود و ببیند که نماز چیست و چه دوست داشتنی است، در برابر محبوب خود خاضعانه می‌ایستد و سخن می‌گوید و هرگز سیر نمی‌شود.
مرحوم شیخ انصاری (رضوان الله علیه) روزهای تابستان در نجف با هوای پنجاه درجه بالای صفر نزدیک ظهر که می‌شد، از محلّ درس به خانه می‌آمد و برای رفع تشنگی می‌گفت: برایم آب بیاورید.
گاهی در فاصله‬ فاصله‌ای که اطرافیان می‌رفتند تا از سرداب آب بیاورند، شیخ می‌گفت: دو رکعت نماز بخوانم تا آب بیاورند، و مشغول نماز می‌شد و حالی پیدا می‌کرد و یک سوره طولانی می‌خواند.
آن‌ها آب را می‌آوردند و می‌گذاشتند و آب به مرور زمان گرم می‌شد.
شیخ کمی از همان آب گرم تناول می‌کرد و باز به نماز می‌ایستاد!
وقتی چراغ روشن باشد انسان این گونه زیبایی نماز را می‌بیند.
در روایت است که شب اول قبر، یک صورت زیبا برای مؤمن پیدا می‌شود.
مؤمن از او می‌پرسد: تو کیستی که این قدر زیبایی؟
او می‌گوید: من نماز تو هستم.
نماز خیلی زیباست، به شرط اینکه انسان چشم داشته باشد و فضا نیز روشن باشد تا ببیند.
۱.
نهج‌البلاغه، ص ۱۱۸، خطبه ۸۷.
۲.
الحاقّه، ۳۰ تا ۳۲.
۳.؛ حج، ۴۶.
۴.؛ معارج، ۶.
۵.
بقره، ۴۵.

 


چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 22:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0