FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انسان سازی از دامن مادر/سبک تربیتی مادران شهدا مغفول مانده است


 مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 27 اسفند 1401 - 10:48

اتوپیای مادر نه پزشک شدنش است، نه مهندس شدن، می‌خواهد انسانی که خدا بر سایر موجودات برتری‌اش داده را درست و در راهش تربیت کند.

مادر،شهيد،توي،كتاب،مصطفي،تربيتي،سبك،شهدا،تربيت،حداديان،منم،ح ...


خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: فائزه سراجان، فعال فرهنگی رسانه‌ای در یادداشت اختصاصی با عنوان «انسان سازی از دامن مادر» که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است نگاهی به کتاب «منم یه مادرم» داشته است.
این کتاب روایت‌هایی از سبک تربیتی مادران شهداست که توسط جمعی از نویسندگان به نگارش درآمده است و توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.
مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:
«به گمانم بیشتر هم‌سن‌وسال‌هایم اگر در خانواده‌ای مذهبی یا نیمه‌مذهبی بزرگ شده باشند، با داستان‌های شهدای مدافع حَرم خو گرفته‌اند.
حتی برخی آن‌ها را به عنوان دوست شهیدشان به حساب می‌آورند.
دوست شهید چیز عجیبی نیست، اما راستش را بخواهید یک‌بار در یکی از جلسات، دبیر سرویس فرهنگی یکی از خبرگزاری‌ها آماری داد و گفت خیلی از دخترهای مذهبی دوست دارند با کسی ازدواج کنند که شهید شود!
آن‌وقت بود که فکر کردم کتاب‌های زرد در حوزه شهدا و به خصوص شهدای مدافع حرم، چنین ذهنیتی را برای دختران دهه ۷۰ و ۸۰ ایجاد کرده است.
همیشه کتاب‌های شهدا را می‌خواندم اما توی هیچ‌کدام ننوشته بود که شهید با کدام سبک زندگی به مرحله‌ای رسیده که توانسته به آن مقام برسد.
توی کَتم نمی‌رفت که شهید از توی شکم مادرش «باحیا» باشد، «تقوا» را رعایت کند و کلی فضائل و کرامات داشته باشد تا شهید شود.
البته انتشارات روایت فتح تا حدودی به این موارد اشاره کرده، ولی جای کار دارد.
همه این ماجراها مدام توی سَرم وول می‌خوردند تا اینکه چند وقت پیش قرار شد توی یکی از مراکز فرهنگی چند کتاب ببرم برای فروش.
آنقدر عجله داشتم که نفهمیدم چه کتاب‌هایی با خودم برده‌ام.
فقط وقتی رسیدم، سریع کتاب‌ها چیدم توی قفسه فروش.
صدای سخنران توی گوشم پیچید که تأکید کرد: «کتاب‌هایی که سبک تربیتی مادران شهداست را بخوانید.» به چیدن کتاب‌ها ادامه دادم که ناگهان چشمم خورد به کتاب «منم یه مادرم؛ روایت‌هایی از سبک تربیتی والدین شهدا» از همزمانی صحبت‌های سخنران و آوردن این کتاب، کمی تعجب کردم ولی وقت تنگ بود، باید بقیه کتاب‌ها را می‌چیدم.
بعد از اتمام جلسه، همه کتاب‌های «منم یه مادرم» فروش رفت و این موضوع و حرف سخنران باعث شد تا ترغیب شوم کتاب را بخرم و بخوانم.
کتاب، حاصل مصاحبه با مادران شهیدان مصطفی احمدی روشن، محمد مَسرور و محمدحسین حدادیان بود.
با دست گرفتن کتاب، بی‌اختیار خودکار رنگی‌ام را برمی‌دارم تا زیر نکات تربیتی که مادر شهید برای تربیت فرزندش، گفته خط بکشم.
آنجا که مادر شهید احمدی‌روشن او را در همان سنین کودکی می‌فرستد سر کار و می‌گوید: «مصطفی، نه به درآمد این کار نیازی داشت و نه بودنش در خانه کلافه‌ام کرده بود و نه برای پُر کردن وقتش، دستم را خالی می‌دیدم.» مادرش او را هُل داده بود وسط کار و کارگری که تنبل و بی‌عُرضه بار نیاید و همان هم شد.
شاید اگر در آن سن کار نمی‌کرد بعدها با محیط کارش در نطنز کنار نمی‌آمد.
شاید اگر شخصیتش با کار سخت و پُرتلاش خو نمی‌گرفت، توی کارگاهی پنجاه متر زیر زمین، دنبال هزار و یک جور دردسر نمی‌گشت.
مادر مصطفی در کتاب، از روند شکل‌گیری بلوغ عاطفی پسرش می‌گوید.
از محبت برادرانه مصطفی به خواهرش و اینکه چگونه یک مادر در رشد این بلوغ عاطفی نقش داشته و آن را سرکوب نکرده.
مادر مصطفی معتقد است بچه‌ها فهیم‌تر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم.
مدام با بچه‌هایش صحبت می‌کند، نظراتشان را جویا می‌شود و برای مقابله با کارهای خلافشان، خلّاق است.
مادر شهید محمد مَسرور هم از تربیت فرزندش از همان شیرخوارگی و حتی قبل‌تر، زمان بارداری می‌گوید.
وقتی که دکتر می‌گوید: «بچه‌ات را سقط کن، ناقص است.» ولی او مادر است، دلش نمی‌آید.
توسّل می‌کند تا پسرش صحیح و سالم به دنیا بیاید.
بعد هم که بچه‌هایش بزرگ‌تر می‌شوند سعی می‌کند مادری باشد که عدالت را بین همه بچه‌هایش رعایت کند.
رعایت‌های ریز مادر و پدر، کم‌کم روی بچه‌ها به خصوص محمد اثر می‌گذارد، باحیا می‌شود، هرجایی نمی‌رود و هر چیزی را نمی‌خورد.
آخر کار هم می‌رسد به روایت مادر شهید محمدحسین حدادیان.
مادری که می‌گوید شیردادن به بچه‌اش را طوری تنظیم می‌کرده تا توی روضه باشد.
دلش می‌خواسته مِهر امام حسین (ع) با شیری که می‌خورد، به جانش نفوذ کند و گوش‌هایش صدای روضه برای اهل کربلا را بشنود.
او حسابی روی حلال و حرام حساس است.
درست مثل مادر دو شهید قبلی.
ولی اگر بچه‌هایش کار نابجایی کنند، نه فحششان می‌دهد، نه آن‌ها را می‌زند.
بلکه می‌گوید در خلال داستان، نکاتی را به بچه‌ها یاد می‌دهد.
محمدحسین مدام با پدرش توی پایگاه بسیج است.
از یک زمانی به بعد کمتر می‌شود او را در خانه دید، به نظر می‌رسد سبک تربیتی مادرش در همان چند سال اول زندگی، کار خودش را کرده تا او را پسری مؤدب، اهل حلال و حرام، نمازخوان و مؤمن بار بیاورد.
در میان تربیت‌ها و محبت‌های مادرانه، تربیت پدران نیز بی‌تأثیر نیست.
مصطفی چهار پنج ساله که می‌شود پای ثابت برنامه‌های پدر می‌شود.
مصطفی با ذکر زیارت عاشورا و دعا توسل و… توی محافل بزرگ می‌شود.
همراهی پدران شهید مَسرور و شهید حدادیان در یاد دادن آموزه‌های دینی در قالب داستان، در جای خود قابل تأمل است.
ضمن آنکه «توجه به لقمه حلال» نقطه اشتراک سبک تربیتی هر سه خانواده شهدا است.
این حرف خیلی بزرگ است وقتی که مادری می‌گوید: «نذرم برای سلامتی و هدایت بچه‌هایم است.» اتوپیای مادر نه پزشک شدنش است، نه مهندس شدنش، می‌خواهد انسانی که خدا بر سایر موجودات برتری‌اش داده را درست و در راهش تربیت کند و در این راه همراهی پدر، می‌تواند مطلوب باشد.»



لینک کوتاه خبر


شنبه، 27 اسفند 1401 - 20:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0