FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خلاء جدی در تولید آثار فکری و فرهنگی برای نوجوانان وجود دارد


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 24 اسفند 1401 - 15:28

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: یکی از خلاء‌های جدی امروز تولید آثار فکری و فرهنگی برای نوجوانان است و کانون فقط بر موضوع کودکان تمرکز کرده است.

كانون،نوجوانان،فكري،شعبانيه،مناجات،شعر،موضوع،عنوان،علامتي،شا ...


علامتی:
علامتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان با تبریک ایام شعبانیه به اهمیت مناجات این ماه اشاره کرد و گفت: شما شاعران، خوب است از منظر شعر و شاعری هم به مناجات شعبانیه نگاه کنید.
در این ایام مناجات شعبانیه را ملاحظه کنید و ببینید امامان معصوم ما چه‌طور با خداوند نجوا می‌کنند.
دعا نهایت عجز و ناتوانی در مقابل خداوند است و فلسفه آن این است که مقوله‌ای است که در مقابل خداوند می‌گوییم که من هیچِ هیچم!
در جایی که قدرت داریم، ولی هر کاری که می‌کنیم نمی‌شود دعا کار خود را انجام می‌دهد و مناجات شعبانیه یکی از ظهور و بروز‌های دعاست که از سوی حضرت علی (ع) برای ما آورده شده است و تمام امامان بر اهمیت آن تاکید داشته‌اند و امام خمینی (ره) هم بر آن تاکید بسیاری کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: بیشتر دعا‌ها در ابتدا با حمد و ثنای خداوند آغاز می‌شود و به ترتیب صفات خدا، برشماری گناهان و در نهایت خواسته را بیان می‌کنند.
دعا به ما یاد می‌دهد که با خدا چه‌طور صحبت کنیم و این، چه‌قدر خوب است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه افزود: شما که شاعر هستید فراز‌هایی از آن را به شعر در بیاورید در مناجات شعبانیه آمده که خدایا من تو را صدا می‌کنم و تو هم صدای مرا بشنو!
بخشی از رسالت شما شاید این باشد که این‌ها را به قلم بکشید چنان‌که هر کسی که مطلب شما را می‌خواند شما نیز در معنویتی که برای او ایجاد می‌شود سهیم شوید.
دوره کار‌های فردی گذشته است
مدیرعامل کانون با اشاره به اهمیت فعالیت جمعی و کارِ گروهی در حوزه فرهنگ گفت: امروز دوره کار‌های انفرادی گذشته و ما در عرصه نقش‌آفرینی ادبی باید وارد کار جبهه‌‎ای بشویم.
امکان ندارد کاری به تنهایی انجام شود و موفقیت‌آمیز باشد.
از دهه هشتاد به بعد کار تک نفری دیگر تمام شده است.
باید یک موضوعی را مشخص کنیم و همه درباره آن کار کنیم.
به‌طور مثال؛ سال گذشته من در سازمان تبلیغات بودم چهل نفر از شاعرانی را که برای مداحان شعر می‌گفتند را جمع کردیم و همه آن‌ها را به مدت ده روز به سوریه بردیم.
در خرابه شام به آن‌ها گفتم درباره حضرت رقیه، جوانی جمعیت و چند موضوع دیگر در مصائب سیدالشهدا (ع) در آثارتان بسرایید؛ بنابراین اگر کار حرفه‌ای اثرگذار انجام دهیم نباید تک نفره باشد.
مرکز آفرینش‌های ادبی ما باید برود به سمت کار بزرگ جمعی یا اصطلاحا کار جبهه‌ای.
نکته دیگر اینکه بهترین عرصه برای این کار فضای داخلی کانون است.
چون فضای فکری نیرو‌های کانون به هم نزدیک است.
اما باید با یک هدف گذاری مشترک انجام شود.
مثلا بگوییم برای فلان موضوعی در تابستان می‌خواهیم شعر بگوییم بعد انتشارات ما وارد شود و محفل‌های ادبی داشته باشیم و در فروشگاه و کتابخانه‌های ما هم وارد شود و این یک کار جمعی است.
ماموریت شما به عنوان دغدغه‌مندان ادبی کانون شناسایی خلاء‌های موجود است.
وی ادامه داد: باید ببینیم کجا نقطه کور داریم و نمی‌توانیم حرکت کنیم و کجا نمی‌توانیم قدم‌های بزرگ برداریم و برای آن اقدام عملیاتی انجام دهیم.
امیدآفرینی از مهم‌ترین ماموریت‌های کانون است
علامتی در ادامه افزود: ما - به‌عنوان شاعر در کانون - باید نگاه رو به جلو داشته باشیم و در روز جا نزنیم.
در کانون یکی از اشکالات ما این است که محصولات ما زیاد رو به جلو و آینده نیست.
به دلیل اینکه مخاطب خیلی جلوتر از ما است.
باید امید آفرینی در تولیدات شاعران باشد از آن‌جایی که شما شاعر کودک و نوجوان هستید و شاعر اجتماعی نیستید، حتما باید کسی که شعر شما را می‌خواند به آینده خود و کشورش امیدوار باشد.
تولیدات کانون باید به سمت امید آفرینی برود که مطالبه جدی رهبر انقلاب است.
توجه بیشتر به تولید آثار برای نوجوانان
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره دوباره به برخی خلاء‌های موجود در کانون گفت: یکی از خلاء‌های جدی که امروز مطرح شده تولید آثار فکری و فرهنگی برای نوجوانان است.
ما در کانون از منظر جامعه شناسی چند اشکال داریم؛ یکی اینکه کانون فقط تمرکز کرده بر موضوع کودک، اما باید به نوجوانان هم توجه کند.
مساله دیگر که در کانون در حال حاضر چندان مورد توجه قرار نگرفته مساله گفتگو و اهمیت آن است.
ما نیاز داریم به محافلی که همکاران ما با هم و با مسئولان حرف بزنند.
ولی فضای ما متاسفانه بسته است.
نکته دیگر این است که شما به عنوان نیروی کانون خود را در مرکز میدان تصمیم گیری و تصمیم‌سازی ببینید.
به هیچ وجه گوشه نشینی نکنید.
تولیدکننده‌ای باشید که تصمیم‌ساز است.
نباید بی‌تفاوتی افراد نسبت به سیستم اتفاق بیافتد.
مدیرعامل کانون با ابراز امیدواری نسبت به نشر کتاب در این مجموعه توضیح داد: هم‌اکنون سه میلیون کتاب در دست چاپ داریم.
یک میلیون آن چاپ شده که یکصدوپنجاه عنوان کتاب چاپ اول داریم.
سیص۳۵۰ عنوان هم از چاپ‌های دیگر داریم که از هر کدام پنج هزار جلد چاپ می‌شود و به یک‌هزار مرکز ما پنج جلد تحویل خواهیم داد.
ما اکنون چهل ناشر فعال در حوزه کودک و نوجوان در سراسر کشور داریم که از آن‌ها بهترین کتابهای‌شان را درخواست کرده‌ایم و می‌خریم و سه میلیون جلد به کتابخانه‌های ما اضافه می‌شود که این خون جدید است که در رگ‌های این کتابخانه‌ها تزریق می‌شود.
ضمن این‌که حتما حق مولف را هم به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم و پیگیر حقوق آن‌ها حتما خواهیم بود.
چرا که موضوع حق نشر، حقِ نویسندگان است و باید به‌موقع پرداخت شود.
علامتی یکی دیگر از ایراد‌های کنونی کانون را این موضوع عنوان کرد که گویی این مجموعه نهادی بسته است و به جامعه وصل نیست.
حتی گویی این نهاد مهم فکری و فرهنگی به آموزش و پرورش نیز متصل نیست.
ما باید این مجموعه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم.
اکنون ما هشت میلیون دانش‌آموز کودک داریم که با افزودن نوجوانان در کل ۱۶ میلیون هستند و آن‌ها همه می‌توانند مخاطبان ما باشند؛ بنابراین ما باید به این موضوع توجه کنیم.
ضمن اینکه لازم است از همکاران کتاب‌خانه‌های کانون در حوزه آموزش نیز به نحو شایسته‌ای استفاده شود.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 24 اسفند 1401 - 23:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0