FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حوزه علمیه به ماندگاری و هدفمندی خروجی‌های خود توجه جدی دارد


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 23 اسفند 1401 - 19:13

قم- مدیرحوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه به ماندگاری و همدفمندی خروجی‌های خود توجه و برنامه ریزی دقیقی دارد.

حوزه،هدفمند،خروجي،علميه،ماندگاري،مديران،روحانيت،درست،اشاره،ا ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیران مدارس سطح یک حوزه علمیه قم که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، با اشاره به فیوضات ماه شعبان و تبریک اعیاد این ماه خجسته به برخی از مسائل حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم حوزه که بارها بر روی آن تأکید شده است، سیاست دو ضلعی خروجی و ماندگاری هدفمند است.
این موضوع به عنوان یک اصل کلیدی تاکنون پشتوانه ده‌ها طرح بوده که بخشی از آنها هم به سمت عمل و اقدام حرکت کرده است.
وی افزود: معنای این سیاست آن است که جریان حوزه باید به گونه‌ای تدبیر و تمشیت شود که بپذیرد با معیارهای درست و در درون تربیت کند و بعد از رسیدن به یک نصاب اولیه، ما باید هم ماندگاری هدفمند داشته باشیم هم خروجی هدفمند، بزرگان ما در اینجا هر از گاهی به یکی از این دو ضلع اشاره می‌کنند، ولی مقصودشان جمع است.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: طبعاً گاهی گفته می‌شود که نهال‌فروشی نشود، نخبگان اداره بشوند، حمایت بشوند، گاهی هم گفته می‌شود که این جامعه با این تنوع نیازی که دارد باید نیرو برای آن تربیت کرد و حوزه مأمور به تأمین این نیازها می‌شود کما اینکه از دیرباز چنین بوده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: گاهی در صحبت‌ها این عام ترجیح داده می‌شود، حقیقت مسئله این است که دو ضلعی متوازن نیست که باید با چشم درست و تنظیم درست آن را اداره کرد، حوزه هم جایی است که باید سال به سال نیروهای آماده شده را برای انجام مأموریت‌ها در عرصه‌های گوناگون اعزام کند و خروجی داشته باشد هم در عین حال این درخت تنومند اگر بخواهد بماند باید از بهترین استادها، صاحب‌نظران، متفکران، محققان و مدیران برخوردار باشد، این دو با هم است.
آیت الله اعرافی در ادامه در توصیه به مدیران مدارس بیان کرد: به عنوان مدیران مدارس باید طلبه‌هایتان را مراقبت کرده و هدایتشان کنید تا به یک خروجی و ماندگاری هدفمند برسیم، این دو حالت سیاست راهبردی و جامع ما است، لذا باید درست تلقی کنیم، به نظرم نمی‌شود گفت که ما دائم نیرو تربیت کنیم که برود و نگاهی به ممتازین، نخبگان و ماندگاری آنها حمایت و هدایت آنها نداشته باشیم، نمی‌شود گفت که دائم به این طرف بیندیشیم و خروجی را توجه نکنیم، بحمدلله گام‌های خوبی برای تحقق خروجی و ماندگاری هدفمند برداشته شده است و البته در آغاز راه هستیم.
مدیرحوزه های علمیه ادامه داد: در خصوص بخش اول خروجی هدفمند، یک زنجیره‌ای از طرح‌ها و به دنبال آن اقدامات انجام شده، این را طلبه‌های شما باید بدانند که این زنجیره‌ها کجاست؟، از ۵ سال پیش گفته ایم ۲۰۰ کارکرد حوزه و روحانیت به عنوان کارویژه های روحانیت و رسالت‌های در طرح‌های کوچک و بزرگ در چهار گروه نیرو برای درون حوزه، برای جامعه، برای نظام اسلامی، بین‌الملل طراحی شده است که ذیل آن ریز فعالیت‌های متعددی شکل گرفته اند که در طول این سال‌ها همکاران خیلی کار کرده اند.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: در خصوص خروجی‌های هدفمند می‌توان به کارویژه های روحانیت، طرح آمایش، در این طرح که حداقل حاوی ۵۰ عملکرد روحانیت است تا ۲۰ سال آینده و نیازهای قوه قضائیه، آموزش و پرورش، دانشگاه، تا مسجد و منبر را در دستور کار خود دارد، این کار بزرگی است که انجام شده است و شاید صدها ساعت شخص من پای کار بودم با ده‌ها کارشناسی که در این مسئله کار کردند.
آمایش یعنی سنجش نیازهای یکی، دو دهه آینده در حداقل ۵۰ محور که به آن اشاره شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، امضای ۵۰ توافقنامه مهم با نهادهای نظام را از دیگر خروجی‌های هدفمند حوزه دانست و افزود: براساس نکات در حال حاضر حوزه حدود پنجاه توافقنامه مهم دارد که تعدادی از اینها به برنامه پنج ساله و عملیاتی شده است، نمونه آن، توافقنامه‌ای که به امضای من و وزیر آموزش و پرورش در قالب ۳۵ برنامه رسیده و چندسالی است که بخش‌های مهمی از آن در حال اجرا است.
مدیر حوزه‌های علمیه بر وظیفه همه به خصوص اساتید و مدیران در راستای جذب و پذیرش طلبه به لحاظ کمی و کیفی از میان جوانان در حوزه‌های علمیه تاکید کرد.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 23 اسفند 1401 - 23:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0