FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشگاه تهران راه اندازی شد


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 20 اسفند 1401 - 17:06

رئیس دانشگاه تهران از راه‌اندازی رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشکده حکمرانی و آمادگی برای تعریف دوره‌های DBA و MBA منابع طبیعی توسط این دانشکده خبر داد.

طبيعي،منابع،دانشگاه،تهران،كشور،آبخيزداري،حوزه،سازمان،رئيس،اج ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امروز شنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور منعقد شد.
سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهم‌نامه با رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه با اتکا به ظرفیت انسانی و منابع طبیعی موجود در کشور و تحرک‌آفرینی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌توانیم فرصت‌های شغلی و توسعه‌ای فراوانی در بخش‌های مختلف کشور به ویژه مناطق روستایی ایجاد نمائیم، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد، اگر در این بخش تحرک ایجاد کنیم، می‌تواند به صورت تضایفی در تمام بخش‌های کشور توسعه ایجاد کند و اتفاقات بزرگی رقم بخورد.
وی در زمینه ظرفیت‌های دانشگاه برای هم‌افزایی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه جامع، علاوه بر اینکه در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و تا حدودی در دانشکده محیط زیست از منظر فنی و تخصصی به موضوعات حوزه منابع طبیعی می‌پردازد، از منظر سایر دانشکده‌ها و رشته‌ها نیز می‌تواند درگیر مأموریت‌های سازمان منابع طبیعی باشند؛ از رشته‌های عمران و سازه در دانشکدگان فنی تا مباحث علوم اجتماعی و انسانی در دانشکده‌های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری.
نگاه به منابع طبیعی از منظر علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری مورد غفلت واقع شده است
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه «به نظر می‌رسد نگاه به منابع طبیعی از منظر علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری یک مقدار مورد غفلت واقع شده است.»، خاطرنشان کرد: مردم به خوبی از مأموریت‌های منابع طبیعی آگاه نیستند؛ بنابراین باید جوامع محلی را نسبت به روش‌های کاری خودمان بیشتر آگاه کنیم تا خود آنها محافظت‌کننده از منابع طبیعی شوند.
تعیین الگوی مشارکتی هر منطقه باید متناسب با فرهنگ آن منطقه انجام شود و تعاملی شدن رویکرد ارتباطی با مردم و مخاطبین نیازمند استفاده از الگوهای روانی، اجتماعی و انسانی با خاستگاه علمی است که اساتید سرآمد دانشگاه تهران در این حوزه‌ها می‌توانند به کمک سازمان منابع طبیعی بیایند.
پاشنه آشیل فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی، بحث مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت‌های مردم است
وی برخورداری از غنی‌ترین منابع طبیعی دنیا و تنوع اقلیمی در کشور را زمینه‌ساز اجرایی نمودن سیاست‌ها و برنامه‌های کارآمد در حوزه منابع طبیعی دانست و گفت: به نظر می‌رسد پاشنه آشیل فعالیت‌هایی که در منابع طبیعی وجود دارد و باید بر روی آن سرمایه‌گذاری ویژه نمائیم، بحث مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت‌های مردم است.
مبنای انقلاب اسلامی و آنچه که حکومت جمهوری اسلامی ایران را از حکومت قبل از انقلاب اسلامی و بسیاری از حکومت‌های دیگر در دنیا متمایز می‌کند، همین موضوع مشارکت مردمی است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ابتکار جالب کاشت یک میلیارد درخت که اثرات آن را نیز در سطح جامعه می‌بینیم، موجی از انگیزه ایجاد می‌کند که واقعاً مردم پای کار بیایند و مشارکت کنند.
در بحث مشارکت بین دولت و مردم، الگوهای مشارکتی متنوعی از جمله شکل‌گیری نهادهای مدنی، تشکل‌های مردم‌نهاد، شرکت‌های تعاونی و … وجود دارد.
تاکنون اگر هم الگوهای مشارکتی ارائه شده‌اند، ولی اطلاع‌رسانی کافی به مردم در خصوص نحوه درگیر شدن با فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش منابع طبیعی صورت نگرفته است.
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: به نظر می‌رسد عمده توجه ما در حوزه منابع طبیعی ناظر بر حفظ و نگهداری منابع طبیعی بوده و کمتر به بهره‌برداری توجه داشته‌ایم.
اینکه بگوییم منابع طبیعی دست‌نخورده و بکر باقی بماند، هنری نیست؛ بلکه هنر آن است که بتوانیم از جای جای منابع طبیعی کشورمان برای توسعه کشور استفاده کنیم.
راه‌اندازی رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشگاه تهران
مقیمی با اشاره به وجود طیف وسیعی از موضوعات همکاری بین دانشگاه تهران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از راه‌اندازی رشته «حکمرانی منابع طبیعی» در دانشکده حکمرانی و آمادگی برای تعریف دوره‌های DBA و MBA منابع طبیعی توسط این دانشکده خبر داد و تاکید کرد: نگاه ما به منابع طبیعی یک نگاه صرفاً فنی نیست، بلکه اعتقاد داریم که باید به جنبه‌های مدیریتی و اجتماعی هم توجه کنیم.
با پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده حکمرانی، در نظر داریم نیروهایی را برای کشور پرورش دهیم که به صورت توأمان هم در یک حوزه تخصصی بهترین بوده و هم دارای مهارت‌های مدیریتی باشند؛ که این مهم در رشته حکمرانی منابع طبیعی هم پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به شعار محوری دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت تربیت دانش‌آموختگانی حرکت کنند که از مهارت کافی برخوردار باشند.
معتقدیم که دانشگاه تهران باید بیش از میزان فعلی، اثرگذاری اجتماعی داشته باشد؛ که برای تحقق این امر لازم است دانشجویان و اساتیدی داشته باشیم که ضمن سرآمدی در جنبه‌های علمی، از جنبه‌های مهارتی نیز سرآمد باشند و بتوانند ارتباط خوبی با بازار کار برقرار کنند.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم دغدغه رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، از طریق مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین قابل تحقق هستند.
دانشگاه نبود، برخی گونه‌ها را از دست می‌دادیم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه روز انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین این سازمان و دانشگاه تهران با روز «آموزش، پژوهش و فناوری» در تقویم هفته منابع طبیعی مقارن شده است، گفت: فعالیت‌هایمان باید آرامش را از جهت تأمین و تضمین امنیت زیستی برای مردم به ارمغان بیاورد.
در زمینه تحقق این هدف، اگر حوزه اجرا و دانشگاه از هم جدا باشند، ممکن است به صورت موازی اقدام کنند و در عرصه عمل هم‌افزایی نداشته باشند.
وی افزود: تغییرات اقلیمی و نوسانات اقلیمی، پوشش گیاهی ما را آسیب‌پذیر کرده است و اگر دانش انتقال‌یافته از دانشگاه به حوزه اجرا نبود، ممکن بود حتی برخی گونه‌ها را از دست می‌دادیم.
مسائل حوزه منابع طبیعی موضوع پایان‌نامه شود
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری و همچنین محققان پسادکتری که بخواهند در اولویت‌های تحقیقاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور فعالیت کنند، امکاناتی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها داریم؛ خاطرنشان کرد: مشکلات مبتلابه در حوزه منابع طبیعی کشور، موضوع پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری شوند تا ثمره این تحقیقات بتواند برای حل مشکلات کشور مؤثر باشد.
نوبخت در پایان گفت: باور داریم که منابع طبیعی باید با مردم و برای مردم باشد و تعریف تحقیقات این حوزه علاوه بر حوزه تحقیقات اکولوژیک، در زمینه مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی حوزه منابع طبیعی نیز صورت گیرد.
افزایش کارایی و اثربخشی دوره‌های کارورزی و مهارت‌ورزی دانشجویان منابع طبیعی
مهدی قربانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در تشریح اهداف و محورهای تفاهم‌نامه فی مابین دانشگاه تهران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، به انجام طرح‌های کاربردی با توان علمی دانشگاه، استفاده از ظرفیت دانشگاه در مدیریت فناورانه، ایجاد بستر مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، افزایش کارایی و اثربخشی دوره‌های کارورزی و مهارت‌ورزی و استفاده از ظرفیت فرصت مطالعاتی داخل اعضای هیأت علمی با نگاه به حل مسئله در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره کرد.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 20 اسفند 1401 - 20:46 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0