FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ظهور امام زمان (عج) و مسئله آرمان‌گرایی در تفکر شیعی


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 20 اسفند 1401 - 17:06

استاد دانشگاه تهران گفت: آرمان گرایی در تفکر اسلامی و اندیشه شیعی، در مسئله ظهور حضرت ولی عصر (عج) تجمیع شده است.

آرمان،اميد،انسان،زندگي،آرزو،معنا،آينده،خداوند،اشاره،ميررحيمي ...


به گزارش خبرگزاری مهر، در برنامه هفته گذشته برنامه سوفیا که ویژه برنامه‌ای به مناسبت نیمه شعبان بود به موضوع «مهدویت و امید» پرداخته شد.
سیدمهدی ساداتی نژاد عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در ابتدای برنامه با اشاره به این که خداوند در وجود انسان گرایش و امیالی قرار داده است که بایستی مابه ازایی در بیرون داشته باشد، گفت: اگر انسان احساس تشنگی کند، قطعاً باید آبی وجود داشته باشد تا این میل را جواب گوید.
همچنین مسائل و زیبایی‌هایی که در ذات انسان است، قطعاً در بیرون از درونیاتِ انسان وجود دارد والا این امیال به خلاف غرض معنا می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که پروردگار عالم حکیم است و نظام هستی را بر اساس یکسری مسائل طراحی کرده است، گفت: یکی از این امیال آرمان خواهی و آرمان گرایی است و لذا انسان وضع موجود خود را ایده آل ندیده و همواره فراتر از وضع موجود درپی یک آرمان است.
ساداتی نژاد تاکید کرد: این آرمان باید نوعی از بلوغ و کمال را همراه خود داشته باشد و این وضعیت در تاریخ زندگی بشر موجب پیشرفت‌هایی بوده است؛ هرچند بشر گاه در این آرمان خواهی دچار اشتباه می‌شود و مسائلی را به عنوان آرمان طلب می‌کند که غلط باشد.
به طور کلی نفس آرمان خواهی و آرمان گرایی در همه انسان‌ها و ادیان الهی و غیر الهی وجود دارد و با بررسی آن می‌بینیم پیروانِ آن، به وضعیتی ایده آل و مطلوب امید بسته اند و از این رو آرمان گرایی و آرمان خواهی در اسلام، به نحو کامل ترسیم شده است.
وی با این مقدمه به عصر ظهور و شکل گیری یک مدینه فاضله اشاره کرد و افزود: در عصر اندیشمندان یونان باستان و تفکرات افلاطون، سقراط و ارسطو و نیز فلاسفه دوران جدید یک آرمان شهر را شاهد هستیم که همگی این بزرگان با اسامی مختلف از چنین آرمان شهری سخن به میان آورده اند و لذا برای همه انسان‌ها نوعی امید به آینده وجود دارد و می‌توان گفت بشر به چیزی که دارد راضی نیست.
ساداتی نژاد تاکید کرد: همه انسان‌ها معتقدند باید چیزی بهتر از آینده‌ای که پیش رو دارند را ترسیم نمایند و چنین آرمان گرایی در تفکر اسلامی و اندیشه شیعی، در مسئله ظهور حضرت ولی عصر (عج) تجمیع شده است.
این استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو چنین آرمان خواهی را موجب معنادار شدن زندگی و امید به آینده تفسیر کرد و افزود: امروز مسئله معنای زندگی نیز در حوزه فلسفه مطرح است و یکی از مسائلی که به صورت جدی در زندگی امروز بشر وجود دارد، تهی شدن زندگی از معناست.
در این راستا اندیشه زندگیِ خالی از معنا مسئله‌ای است که بسیاری فلاسفه بدان پرداخته اند و لذا آرمان شهری و امید به آینده، نوعی تزریق معنا به زندگی خواهد بود.
ساداتی نژاد اضافه کرد: این تفکر، آورده‌ای است که چشم انسان مؤمن و مسلمان را به آینده‌ای درخشان روشن می‌سازد و همه را به یک موقعیت آرمانی بشارت می‌دهد.
در ادامه برنامه فاطمه میررحیمی، پژوهشگر حوزه الهیات با اشاره به تفاوتی که میان امید و آرزو وجود دارد و گاه این دو واژه معنایی نزدیک به هم پیدا می‌کنند، گفت: آرزو آن خواسته‌ای است که ما در آینده بدان نیاز داریم ولی لزوماً احتمال برآورده شدنش وجود ندارد.
اما امید یک نیازِ فطری در انسان است که باور به احتمالِ وقوعِ آرزو را همراه خود دارد و از این مسیر وارد ساحتِ شناخت مسئله می‌شویم که در کنار ساحت عواطف و احساسات قرار می‌گیرد.
این پژوهشگر حوزه الهیات افزود: اگر قواعد و شواهد و شرایط را آماده سازیم، امیدی که آرزو می‌کنیم در آینده محقق شود را پیش می‌اندازیم.
میررحیمی همچنین به دو گونه معنا شناسیِ الهیات کلاسیک و جدید اشاره و اضافه کرد: در این دو گونه واژگان را به صورت انفعالی و فعال معنا می‌کنیم؛ در این زمینه شکر انفعالی و گاه فعال معنا می‌شود و مقوله صبر و دعا و امید نیز به همین صورت خواهد بود.
در این راستا گاه شکر را به سانِ قلیاناتِ درونی معنا می‌کنیم که همراه با رضایت قلبی است و یا این که استفاده صحیحِ هر چیز در جای خود را به عنوان شکر در نظر می‌گیریم.
این پژوهشگر حوزه الهیات مفهوم صبر را نیز بر اساس انفعالی و شکیبایی تعبیر کرد و گفت: امید نیز همین طور است؛ مثلاً باور به وقوع یک آرزو در آینده نیازمندِ تهیه شرایط و مقدمات است و شواهدی را نیز باید در نظر بگیریم تا بتوانیم وارد عرصه امید شویم.
میررحیمی اضافه کرد: وقتی انسان در ساحت عمل فعال می‌شود، به نوعی در امور و پروژه‌های الهی ورود می‌یابد.
خداوند نیز در قرآن همراهی ما را در پروژه‌های کلان در نظر دارد و چنین همراهی را در طول تاریخ زندگی بشریت، از ما خواسته است.
وی این مسئله را با استناد به آیات قرآن به صورتِ کمکِ انسان به خداوند تفسیر کرد و گفت: خداوند پروژه‌ای را تدارک دیده است و انسان در این پروژه با خداوند همراه می‌شود و حضور پیدا می‌کند؛ در ادامه خداوند معیت‌های مختلف را به انسان می‌چشاند.
میررحیمی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: انسان در عرصه امید و انتظار باید فعالانه عمل کند تا امید به آرزو تبدیل نشود؛ چنان چه آرزو یک خواست مبهم است ولی امید یک خواست نیک و خیر است که همه افراد تعاریفی برای آن دارند و در همین راستا نیز اقدام کرده و امورات زندگی خود را جلوی می‌برند.از این رو امید بدان معناست که گویی انسان در ریسمانی چنگ بیاندازند و خواسته خود را به حالِ امروز و اکنون نزدیک سازد و در حقیقت مشارکتی فعالانه داشته باشد و انتظار در این راستا بدین معناست که انسان باید بتواند آینده را در حال و اکنون، محقق کند.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 20 اسفند 1401 - 20:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0