FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مساجد در دانشگاه آزاد به اندازه دانشکده‌ها مهم هستند


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 19 اسفند 1401 - 11:28

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست ائمه جماعات و دبیران هیأت مذهبی این دانشگاه گفت:مسجد به اندازه یک دانشکده برای ما اهمیت دارد، چون بخشی از زندگی است.

دانشگاه،جامعه،مسير،آزاد،اسلامي،تأكيد،آيات،مسجد،خداوند،مذهبي، ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، مراسم افتتاحیه نشست سراسری ائمه جماعات و دبیران هیأت مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
طهرانچی در این نشست با بیان اینکه انسان برای اینکه در مسیر نجات قرار بگیرد، باید به اهل بیت تمسک کند، گفت: راه هدایت انسان تمسک و توسل به اهل بیت است، تمسک به اهل بیت در واقع یک راه مطمئن و تضمین کننده است که به عنوان یک بیمه انسان را از حوادث نجات داده و او را در مسیر نجات قرار می دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه دو مبحث «فرد و جامعه» و «حال و آینده» را در درون خود قرار داده است، گفت: اساساً دانشگاه برای امروز نیست، بلکه دانشگاه سرمایه‌ای برای فردای جامعه است، دانشگاه هم به فرد و هم به جامعه توجه دارد.
نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که خداوند در حلقه اول انسان را آفرید، در حلقه دوم خانواده و در حلقه سوم جامعه را ایجاد کرد و برای تبیین هر سه موضوع نکات زیادی در قرآن وجود دارد.
براین اساس باید انسان و جامعه به کمال و عقل کامل برسند.
وی ادامه داد: نتیجه عقل کامل و انسان کامل، امامت بود که به وجود آمد، اما در این زمینه باید جامعه نیز یک جامعه کامل باشد که این امر در زمان حضرت علی (ع)، امام حسین (ع)، امام صادق (ع) اتفاق نیفتاد تا به این جا رسیدیم که ما منتظر مهدویت هستیم تا یک جامعه کامل که یک امر اجتماعی کامل است، رخ بدهد.
طهرانچی تأکید کرد: انتظار می‌رود که در سومین دوره جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی هیات‌های مذهبی در دانشگاه وارد کار شده و از این ظرفیت بزرگ برای رسیدن به اهداف جشنواره استفاده شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به آیات «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْیۡءٍ إِنِّی فَاعِلٞ ذَٰلِکَ غَدًا» و «إِلَّآ أَن یَشَآءَ ٱللَّهُۚ وَٱذۡکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلۡ عَسَیٰٓ أَن یَهۡدِیَنِ رَبِّی لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَٰذَا رَشَدٗا » گفت: معنای مستتر در این آیات بسیار عمیق است و لازم است به آن توجه لازم شود، در جهان بینی آینده پژوهی خداوند می فرماید فردا را سنت‌های من، ذکر رب و حضور رب رقم می‌زند، فردا مسیرش، مسیر رشد است.
غرب در این زمینه می‌گوید که مسیر فردا، مسیر توسعه است، اما در واقع مسیر دین، مسیر رشد است.
وی با بیان اینکه رشد مفهوم مادی و معنوی دارد، گفت: باید مسیر خلقت، مسیر رشد باشد و به همین منظور ما منتظر مسیر رشد یافته و جامعه کامل هستیم.
این مسیری است که انسان می‌تواند در آن هم به صورت فردی و هم به صورت معنوی رشد پیدا کند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نکته مهمی که وجود دارد این است که رشد قابل فراگرفتن است، گفت: براین اساس مسیر دانشگاه تنها یک چیز است و آن رشد است.
رشدی که هم فردی و هم اجتماعی باشد.
اگر غیر از این باشد، دانشگاه به جایی نخواهد رسید.
علم جهت دارد و یک موضوع خنثی نیست.
طهرانچی با بیان اینکه برخی آیات که در قرآن آمده است، «آیاتنا عجبا» است، گفت: این آیات در مورد موضوعاتی است که عادی نیست، از جمله این آیات، آیات ۹ سوره کهف است.
خداوند در آیات ۹ و ۱۰ سوره کهف می فرمایند «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا» و «إِذْ أَوَی الْفِتْیَةُ إِلَی الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا».
در این آیات جوانانی طلب امر رشد و انسان کامل کرده بودند.
این در صورتی بود که جامعه‌ای که این جوانان در آن زندگی می‌کردند، جامعه توحیدی نبود، خداوند در جواب این مطالبه بستر زمان را برای جامعه کامل قائل است، یعنی برای رسیدن به جامعه توحیدی بستر زمانی لازم است، برای مثال بستر زمانی باعث شد که اصحاب کهف ۳۰۹ سال در غیبت از جامعه قرار بگیرند تا به یک جامعه رشد یافته برسند.
وی ادامه داد: در قرآن برخی از امور «آیَاتِنَا عَجَبًا» است و یکی از آن این است که اگر کسی جامعه رشد یافته را طلب کند، باید این موضوع در طول زمان اتفاق بیفتد، یعنی باید یک رشد اجتماعی رخ دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رشد ابعاد گسترده‌ای از جمله رشد اجتماعی، رشد سیاسی، رشد تکامل یافته و رشد ترقی کرده دارد، گفت: تمام مفاهیم توسعه با بار کاملاً مثبت در مفهوم رشد وجود دارد، در واقع رشد یک مسیر و پروسه است.
طهرانچی با تأکید بر اینکه تربیت دینی قرآن بسیار زیباست، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ.» این موضوع بسیار مهم است، برای مثال با توجه به این آیه در موضوع حجاب کار ما این است که روشن کنیم که در راه رشد حجاب یک نقش اساسی دارد، در این صورت تربیت درست اتفاق می افتد، اگر این امر درست تبیین شده و راه را روشن کند، افراد فطرتاً در این مسیر قرار می گیرند، لازم است که مسیر رشد تبیین شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اساساً راه رشد با ولی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بدون رهبر راه رشد صورت نخواهد گرفت، در واقع حضور امام لازم است، چرا که ما به یک ولی مرشد برای هدایت در مقابل ضلالت نیاز داریم.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید وظیفه خود که رشد فرد و رشد جامعه است را به خوبی انجام دهد، اظهار کرد: اگر دانشگاه بخواهد این وظیفه خود را انجام داده و به رشد برسد، باید تربیت قوه عاقله داشته باشد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید رفتارسازی اجتماعی انجام دهد، گفت: وظیفه دانشگاه، ساختارسازی اجتماعی است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از دو سوره اعراف و توبه به اهمیت نقش مسجد در دانشگاه و جامعه پرداخت.
طهرانچی ادامه داد: یکی از بحث‌های که با آن مواجه هستیم، مسأله برهنگی است، اساساً حضور در زمین که نتیجه جریان وسوسه شیطان است، انسان را با جریان برهنگی مواجه می‌کند، خداوند در قرآن فرموده من همراه برهنگی برای شما لباس می‌فرستم، یعنی لباس در مقابل جریان برهنگی رخ می‌دهد.
این یک جریان است.
خداوند در همین آیات سوره اعراف می‌فرماید، همانطور که شیطان شما را فریب داد و برهنگی رخ داد، اما شما جریان برهنگی را انتخاب نکنید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مسجد تنها یک مکان برای خواندن نماز نیست، گفت: مسجد یک نهاد اجتماعی است که خداوند برای بشر در جریان هدایت او مطرح می‌کند.
طهرانچی تأکید کرد: مسجد به اندازه یک دانشکده برای ما اهمیت دارد، چون بخشی از زندگی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: براین اساس اگر دانشگاه می‌خواهد یک دانشگاه اسلامی باشد، باید مسجد به عنوان یک ساختار رکین جدی در آن مطرح باشد.
به نظر می‌رسد ما در برخی موارد قرآن و دستوراتی که در آن عنوان شده را مهجور گذاشته‌ایم و به یکی از دستورات قرآن که توجه به مسجد به عنوان یک سبک زندگی است، توجه نکرده‌ایم.به نظر می‌رسد که از این ساختارسازی غفلت کرده‌ایم.
طهرانچی خاطرنشان کرد: همچنین خداوند در این آیات تأکید دارند که اگر می‌خواهید درس دین را آموزش بدهید، جای آن مسجد است.
وی تأکید کرد: اگر می‌خواهید دانشگاه در تربیت مؤثر باشد باید از مسجد کمک بگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی به مسجد و هیأت مذهبی به صورت یک شبکه اجتماعی است، گفت: هیأت‌های مذهبی در کشور حدود ۲۰۰ سال پیش تأسیس شده است و در اهمیت این هیأت‌ها لازم است بدانید که رضا خان ملعون وقتی می‌خواست دین را تعطیل کند، مسجدها را تعطیل نکرد، بلکه هیأت‌های مذهبی و سقاخانه را تعطیل کرد.این امر به خوبی اهمیت هیأت ها را نشان می‌دهد.
این امر یعنی مسجد می‌تواند فعالیت کند، اما اگر می خواهید دین را حذف کنید، باید هیأت‌های مذهبی را به عنوان یک شبکه اجتماعی و شبکه انسانی حذف کنید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه یک حرف جدی در تربیت هیأت‌های مذهبی وجود دارد و آن محبت است، گفت: هیأت‌های مذهبی به دلیل وجود محبت تأثیرگذار هستند، چرا که در کنار عبادت، محبت را نیز بین افراد جاری می‌کنند، حب اهل بیت و محبت بین اعضای هیأت باعث می‌شود زمینه برای علم آموزی آماده شود.
وی تأکید کرد: در هیأت عبودیت و محبت وجود دارد و امر دیگری که لازم است در هیأت‌ها وجود داشته باشد، شعور است.
در این صورت هدایت کامل صورت خواهد گرفت.
طهرانچی در پایان تأکید کرد: لازم است هویت هیأت‌های مذهبی در مساجد پر رنگ تر شود و با شعور و علم حرکت به سمت رشد در هیأت ها صورت بگیرد.



لینک کوتاه خبر


جمعه، 19 اسفند 1401 - 23:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0