FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هشدار رئیس دانشگاه تهران درباره وارونه‌نمایی ارزش‌ها در جامعه


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 18 اسفند 1401 - 11:56

رئیس دانشگاه تهران با هشدار نسبت به پدیده وارونه نمایی ارزش‌ها در سطح جامعه گفت: با وجود باور اکثریت مردم ایران به جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی، اما برخی رفتارها با این باورها سازگاری ندارد.

دانشگاه،سازماني،آب،عنوان،شناختي،قورباغه،انقلاب،باورها،ناهماه ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی در مراسم تجلیل از ایثارگران و جانبازان دانشگاه تهران و خانواده معظم شهدای دانشگاه که در سالن اجتماعات شهید دهشور دانشکدگان علوم برگزار شد، با تبریک ولادت باسعادت قائم آل محمد(ص) حضرت مهدی(عج)، از ایثارگری، فداکاری، فضیلت مدنی، کمک به دیگران و از خودگذشتگی برای اهداف سازمانی، به عنوان مولفه‌ها و شاخص‌های مختلف فرهنگ سازمانی متعالی نام برد.
وی گفت: یکی از شاخص‌های سازمان‌های پیشرو، ترویج و اشاعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر رفتار سازمانی شهروندی Organizational Citizenship Behavior (OCB) است که از ایثارگری و جانبازی به عنوان شاخص‌های اصلی آن یاد می‌شود و حتی نهادها و سازمان‌های غربی هم تلاش می‌کنند این رفتارها را که مبتنی بر رفتارهای شهروندی سازمانی است در خود نهادینه نموده و الگوهایی را در سطح ملی و سازمانی خود معرفی کنند که بتواند چراغ راهی برای همه افراد جامعه و کارکنان سازمان باشد.
برخی در رفتارهایشان از انقلاب طلبکار هستند
رئیس دانشگاه تهران از ایثارگران و جانبازان دلاور و شهدای جان بر کف دفاع مقدس به عنوان بهترین الگوهای در دسترس ایثار و شهادت به منظور ساخت بومی فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی نام برد و تصریح کرد: باید اذعان کنیم که متاسفانه از سرمایه ارزشمند ایثارگران و جانبازان به تناسب ارزشمندی این سرمایه در جامعه و دانشگاه بهره‌مند نشده‌ایم.
وی افزود: باید بررسی کنیم که چرا نتوانسته‌ایم از این سرمایه‌های ارزشمند به اندازه ارزشی که دارند، استفاده کنیم؛ و چرا با وجود باورمندی اکثریت مردم ایران به ارزش‌های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی و همچنین خدمات ارزشمندی که انقلاب ارائه نموده و زندگی ما را دگرکون کرده است، اما برخی در رفتارهایشان از انقلاب طلبکار هستند و در سطح جامعه و دانشگاه یک سری رفتارهایی مشاهده می‌کنیم که با این باورها سازگاری ندارند و ای بسا درست در نقطه مقابل آن هستند؛ که این ظلم بزرگی به ایثار و شهادت و انقلاب است.
در دانشگاه نتوانستیم الگوهای واقعی ایثار و شهادت را تئوری سازی کنیم
مقیمی نسبت به پدیده وارونه نمایی ارزش‌ها در سطح جامعه و جابجایی جای ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها با یکدیگر هشدار دارد و گفت: نمونه تلاش برای جابجا شدن ارزش‌ها و ضدارزش‌ها این است که امروز برخی جرأت می‌کنند با استفاده از تبلیغات انحرافی و در سایه سلطه رسانه‌ای، خاندان پهلوی که سال‌هاست به زباله‌دان تاریخ ریخته شده است را بازیافت کرده و به عنوان آلترناتیو حکومت مطرح کنند یا سازمان‌های تروریستی منافقین و کومله را تطهیر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در محیط دانشگاه بسیار کم‌کاری کرده و نتوانسته‌ایم رفتارهای الگوهای واقعی ایثار و شهادت را تئوری‌سازی کنیم که امروز این کوتاهی‌ها دارد خود را نشان می‌دهد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در تبیین چرایی و چگونگی جابجا شدن ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها، به یک مفهوم شناخته‌شده در رفتار سازمانی با عنوان «ناهماهنگی شناختی» (Cognitive Dissonance) اشاره کرد که توسط لئون فستینگر روانشناس اجتماعی مطرح شده است.
تلاش رسانه های معاند برای ایجاد تعارض در باورها و رفتارها
مقیمی در این باره گفت: از وضعیتی که رفتارها با باورها ناسازگار می‌شود، تحت عنوان «ناهماهنگی شناختی» یاد شده است.
این رفتارشناس برای تبیین این پدیده رفتاری، از تشبیه خوردن شیرینی توسط فرد با اینکه می‌داند قندش بالاست و برایش ضرر دارد، استفاده می‌کند.
در این شرایط، ناهمخوانی باورها و رفتار باعث تنش روانی در فرد می‌شود و به علت خطای ادراکی و شناختی‌، رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که با باورها و نگرش‌های اصیل وی در تعارض است.
وی گفت: متاسفانه در التهابات اخیر کشور و دانشگاه شاهد بروز این پدیده رفتاری در برخی افراد شدیم و آنچه که باعث ناهماهنگی شناختی در آنها شد، نقش‌آفرینی رسانه‌های معاند بود.
به عبارت دیگر جوهره جنگ رسانه‌ای اخیر، تلاش برای ایجاد تعارض باورها و رفتارها در مردمی بود که به ارزش‌های اصیل اسلام و انقلاب باورمندند.
وی افزود: دشمن برای تثبیت این خطای شناختی و ادراکی مخاطبانش از تکرار، بزرگنمایی و حالات هیجانی رسانه‌ها استفاده نمود.
عامل مهم و تاثیرگذاری که باعث شد این اتفاق ناخوشایند در فرآیندهای اجتماعی روی دهد، «رسانه» بوده است.
این ناهماهنگی شناختی نیز یک شبه اتفاق نیافتاده است، بلکه به مرور زمان و به شکل تدریجی رخ داده است.
وی یادآور شد: پیتر سنج در نظریه «یادگیری سازمانی» با استفاده از تمثیل قورباغه در ظرف آب بر روی شعله آتش، نحوه واکنش رفتاری به محیط را تشریح می‌کنند.
بدین شکل که اگر قورباغه‌ای را در آب خنک قرار داده و آب را روی شعله آتش بگذاریم، به نحوی که آب به آرامی داغ شود، با داغ شدن تدریجی آب، قدرت واکنشی قورباغه از بین می‌رود و ماهیچه‌های قورباغه سست شده و در نهایت با به جوش آمدن آب، قورباغه در آب پخته خواهد شد.
اما اگر آب جوشانده شود و همین قورباغه را یکباره در داخل آب جوش بیندازند، سریعاً قورباغه با کمک ماهیچه‌های خود بیرون خواهد جهید و از مرگ نجات خواهد یافت.
رئیس دانشگاه تهران افزود: رویکرد دشمن در این جنگ رسانه‌ای را می‌توان با استفاده از تمثیل قورباغه در ظرف آب بخوبی تشریح نمود.
نحوه عملکرد رسانه‌های معاند نیز در التهابات اخیر به همین شکل بوده است.
یعنی آنها ابتدا با ارزش‌های الهی و انقلاب اسلامی مخالفت نمی‌کنند، بلکه به صورت تدریجی و از طریق تبلیغات و القای تدریجی اقدام به تشویق مخاطبان می‌کنند و ابتدا مخاطب را دچار خطای ادراکی و شناختی می‌کنند تا به رفتارهایی دست بزند که مطلوب معاندین است و رفته رفته رفتارهای مخاطب از باورهای اصلی‌اش فاصله می‌گیرد و زمانی به خود می‌آید که کار از کار گذشته و خود را گرفتار دام گسترده شده می‌بیند.
به یک ناهماهنگی شناختی در نظام اجتماعی‌مان رسیده ایم
مقیمی افزود: آنقدر القاگری رسانه‌ای قوی بوده است که امروز شاهد یک ناهماهنگی شناختی در نظام اجتماعی‌مان هستیم.
این نشان می‌دهد که به اندازه کافی بر روی مولفه‌های ایثارگری و از خودگذشتگی به عنوان مولفه‌های مهم فرهنگ سازمانی متعالی اقدام نکرده و از ظرفیت ایثارگران و جانبازان و شهدا به عنوان بهترین الگوهای در دسترس به درستی بهره نبرده و در استفاده از این ظرفیت فقط به یک خاطره‌گویی و تجلیل بسنده کرده‌ایم؛ متاسفانه در این ظرفیت‌ها عمیق نشده و آن را در فرآیند علمی‌مان وارد نکرده‌ایم.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: اتفاقات اخیر به ما آموخته است که نوع نگاهی که باید به مدیریت رسانه داشته باشیم این است که باید توجه کنیم پرداختن به بحث ایثار و شهادت فقط یک موضوعی در حد تجلیل نیست، بلکه لازم است تبیین کنیم و جهاد تبیین جزو اولویت‌های ما است.
یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌گفت که شرایط فعلی خیلی دشوارتر از شرایط جنگ است؛ در شرایط جنگ فوری آرایش نظامی می‌گرفتیم و نقش‌ها مشخص بود.
وی با بیان اینکه آنچه دارد به ما ضربه می‌زند و افکار عمومی ما را تخریب می‌کند، همین بحران‌های تبلیغاتی رسانه‌هایی است که خداباوری را مبنای عمل خود نمی‌دانند، افزود: امروز نبرد رسانه‌ای، پیچیدگی و اهمیتش بیش از نبرد نظامی در گذشته است.
قبلاً می‌گفتیم در مقابل دشمن باید آرایش نظامی بگیریم.
الآن باید گفت در مقابل دشمن آرایش رسانه‌ای بگیریم.
رسانه‌ها در این جنگ، وسیله‌ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می‌روند، به عنوان ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی قدرت‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل عمل کرده و از سوی دیگر وسیله‌ای برای کنترل، تضعیف، جهت‌دهی و هدایت افکار عمومی مردم در سراسر جهان محسوب می‌شوند.
مقیمی بیان کرد: در این نوع رسانه‌ها، خبر به عنوان تیر و تفنگ دارد ایفای نقش می‌کند و دیگر پایگاه‌های نظامی جای خود را به پایگاه‌های خبری داده و سربازان این عرصه دیگر سربازان نظامی نیستند بلکه جهادگران تبیین هستند که در نهادهای مختلف کشور و در رسانه‌های انقلابی و ارزشی باید ایفای نقش کنند.
دانشگاه هم برای تئوریزه کردن و نهادینه‌سازی رفتارهای ایثارگرانه در فرهنگ سازمانی باید در کنار تحقیق، به اجرای نتایج تحقیق هم عامل باشد و علاوه بر این، از ایثارگران و جانبازان عزیز در تراز ارزشمندی ایشان بهره ببریم.



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 18 اسفند 1401 - 21:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0