FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آموزش زبان در دنیا یک علم است


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 اسفند 1401 - 15:24

معاون آموزش بنیاد سعدی گفت: آموزش زبان یک علم و یک کسب و کار متفاوت است که جنبه فرهنگی و آموزشی دارد. ما نمی‌توانیم این جنبه‌های فرهنگی و آموزشی را نادیده بگیریم و از علوم مختلف بهره نگیریم.

زبان،فارسي،بنياد،آموزش،سعدي،كيفيت،تضمين،ادبيات،هند،حوزه،ادام ...


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست دوم نهمین گردهمایی موسسه‌ها و نهادهای فعال در آموزش زبان فارسی با عنوان «تضمین کیفیت در آموزش زبان فارسی» به دبیری امیر زندمقدم معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی برگزار شد.
در ابتدای این نشست امیرسعید کرمی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ازبکستان از تاشکند، گزارشی از فعالیت‌های گروه‌های زبان فارسی دانشگاه‌های مختلف تاشکند و ازبکستان در حوزه آموزش و گسترش زبان فارسی، گفت: بحث آموزش زبان فارسی در ازبکستان یک جریان است که پایان ندارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم همکاری‌های دو جانبه‌ای بین دانشگاه‌های ایران و ازبکستان برقرار شود و طرح اعزام استادان زبان و ادبیات فارسی مجدد احیا شود.
همچنین با توجه به پیشینه و شناختی که دانشجویان و فارسی‌آموزان از بنیاد سعدی دارند، پیشنهاد می‌شود فعالیت و حمایت بنیاد در گروه‌های مختلف زبان و ادبیات فارسی ازبکستان استمرار داشته باشد و برای هر دانشگاه بودجه و طرح ویژه‌ای برقرار و اجرا کند.
آموزش زبان در دنیا یک علم است
زند مقدم هم در بخش اصلی این نشست با اشاره به اهمیت آموزش زبان در جهان گفت: آموزش زبان در دنیا یک علم است و به عنوان یک کار جنبی به آن نگاه نمی‌شود.
آموزش زبان یک علم و یک کسب و کار متفاوت است که جنبه فرهنگی و آموزشی دارد.
ما نمی‌توانیم این جنبه‌های فرهنگی و آموزشی را نادیده بگیریم و از علوم مختلف بهره نگیریم.
وی ادامه داد: اگر کمی علمی‌تر نگاه کنیم زبان شناسی کاربردی تعریفی دارد که هدفش را بر پایه حل مشکلات زبانی در جامعه می‌گذارد.
۵۰ درصد زبانشناسی کاربردی در خصوص آموزش زبان و ۵۰ درصد دیگر آن در پی حل مسائل دیگر زبان است.
در ۵۰ درصد اول حداقل ۱۲۰ سال کار پژوهشی در دنیا صورت گرفته است.
این رشته هویت خودش را به دست آورده است.
ما اگر از این تجارب به دست آمده استفاده نکنیم میدان رقابت را از دست خواهیم داد.
یکی از راه‌هایی که کار ما را کانالیزه و استاندارد می‌کند این است که ببینیم چگونه می‌توانیم کیفیت آموزش را در ابعاد مختلف تضمین کنیم.
کیفیت در آموزش زبان ارائه شده و قدمت چندانی ندارد.
اما بحث تضمین آموزش پیشینه و ادبیات مخصوص خودش را دارد.
زند مقدم گفت: تضمین کیفیت یک فرآیند نظامند است.
تضمین کیفیت در واقع با اهداف متعددی شکل می‌گیرد اما هدف اصلی آن این است که ببیند یک نهاد صلاحیت لازم را برای انجام یک کار دارد یا ندارد.
اگر صلاحیت ندارد چه می‌شود کرد که این نهاد را تصحیح و آن را به صلاحیت رساند.
فرآیند تضمین کیفیت فرآیندی غیرخطی و چرخه‌ای است.
در ادبیات موجود لازمه موفقیت در هر حوزه‌ای را تضمین کیفیت می‌دانند.
در چنین چشم‌اندازی ما عملاً می‌توانیم ایرادات خود را ببینیم و به سمت رفع آن برویم.
نکته حائز اهمیت این است که تضمین کیفیت به معنای استانداردسازی نه یکسان‌سازی است.
یکی از مفاهیم اصلی در تضمین کیفیت بحث اعتبارسنجی است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی توضیح داد: اعتبارسنجی ابزاری است برای تضمین کنترل کیفیت.
در ایران در بحث آموزش سابقه خوبی دارد اما در حوزه اعتبارسنجی چه؟
در خصوص اعتبارسنجی رویکردها و مدل‌هایی وجود دارد که ما سه ماه است که بر روی این مدل‌ها تمرکز کرده‌ایم.
در واقع ما پژوهش کردیم تا بتوانیم مدلی را پیدا کرده تا به آن برسیم.
بنیاد سعدی آماده همکاری با تمام مراکز و مؤسسات در رابطه با اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را دارد.
در ادامه زندمقدم با اشاره به الگوی پیشنهادی و اقدام به تنظیم سند ملی کیفیت در آموزش زبان فارسی گفت: تضمین کیفیت آموزش به واسطه اعتبارسنجی طبق الگوهای ارزیابی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین الگوی آن الگوی سیپ است.
الگوی «سیپ» از بافت، درونداد، فرآورده و فرآیند تشکیل شده که در آن اهداف، برنامه‌ها، کنش‌ها و نتایج در حوزه آموزش زبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بنیاد سعدی با تنظیم الگوی پیشنهادی که اکنون ارائه شد، همکاری تمام مراکز و مؤسسات فعال در آموزش زبان فارسی را به یاری می‌طلبد تا نظرات کارشناسانه خود را به ما ارسال کنند.
نبود استاندارد در آموزش، افزایش تعداد مراکز زبان و نگرانی در مورد کیفیت آموزش، ارائه گواهینامه یا مدارک غیر منطبق با سطوح زبانی، بالاتر بودن سطح استاندارهای زبان در جهان، عدم استفاده از فرصت‌ها و بازارهای جهانی از جمله مشکلاتی است که در حوزه تضمین کیفیت زبان فارسی وجود دارد.
وی با ارائه جزئیات درباره چگونگی این استانداردسازی، الگوی پیشنهادی تضمین کیفیت در آموزش زبان فارسی را در چهار بخش تربیت مدرس، برنامه درسی و موادآموزشی، ارزیابی زبان‌آموزان و محیط آموزشی مطرح کرد.
معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی با اشاره به اهمیت واحد اعتبار سنجی در مراکز آموزش زبان آمادگی این بنیاد را جهت همکاری با تمامی مراکز آموزش زبان فارسی در راستای استقرار واحد اعتبار سنجی و تربیت نیروی انسانی آن اعلام کرد.
تولید تک‌نگاره برای معرفی قله‌های ادب فارسی در شبه قاره
احسان‌شکراللهی مدیر سابق مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند نیز در این نشست گفت: در مبحث آموزش زبان نباید فقط به سطوح اولیه بسنده کنیم.
شخصاً معتقدم و انتظار دارم که بنیاد سعدی علاوه بر آموزش زبان به ادبیات فارسی هم توجه ویژه داشته باشد.
دو انتظار اصلی از بنیاد سعدی داشتم که یکی از آن با انتشار کتاب «طوطی» برآورده شد.
یعنی کتاب تخصصی متناسب با وضعیت بومی مخاطب که تدوین آن کارستانی بود که توسط معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه انتشار کتاب طوطی مناسب با فارسی‌آموزان هندوستان و با استفاده از کلمات مشترک بین دو زبان و کشور، اتفاق خوبی است، اضافه کرد: ما نوک قله یخ را شناسایی کردیم و هنوز بدنه کوه یخ که در زیر آب است، شناسایی نشده است.
ما باید به سطح بالاتری از زبان فارسی بپردازیم.
شکراللهی با اشاره به فعالیت ۱۳۲ گروه زبان و ادبیات فارسی در هند و برابری آن با تعداد همه مراکز زبان فارسی سایر کشورهای دنیا، افزود: منطقه شبه قاره در آموزش زبان فارسی بسیار مهم است و حتماً باید متناسب با سیلابس درسی و گروه‌های آموزشی خوراک درسی تولید کنیم.
پیشنهاد بنده تولید تک‌نگاره برای معرفی قله‌های ادب فارسی در منطقه شبه قاره و هندوستان است که انشاالله این مسئله هم در برنامه‌های بنیاد سعدی بگنجد.
هند زبان فارسی را به عنوان ده زبان سنتی خود مورد توجه قرار داد
قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی سابق ایران در کشور روسیه و مدیر جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند هم در ادامه این نشست گفت: زبان فارسی مخاطبان متفاوتی دارد.
آنچه برای یک روس قابل اعتنا است، ممکن است برای یک آلمانی جذاب نباشد.
این نکته درباره مخاطب زبان فارسی هم مطرح است.
ما در نیازسنجی که در بحث تضمین کیفیت مطرح شد باید به ذائقه محیط بسیار توجه کنیم.
هند نمونه بسیار قابل توجهی در این مسئله است.
در هند زبان فارسی را به عنوان ده زبان سنتی خود مورد توجه قرار داده‌اند.
اما باید توجه داشته باشیم که آنچه در شبه قاره هند به عنوان فارسی مورد تاکید است زبان فارسی نیست بلکه ادبیات است.
مرکز ثقل گسترش فرهنگی ما اما مسئله زبان است.
این نیاز انباشته‌ای در هند است که حدود ۱۳۲ کرسی فارسی آموزی در آن بیانگر آن است که باید در این حوزه کار جدی صورت دهیم.
وی درباره بروز بخشی از مشکلات در حوزه تألیف کتاب در کشور هندوستان گفت: هیچ کشوری در دنیا کتاب درسی آموزش زبان را از کشور دیگری وام نمی‌گیرد و آموزش زبان باید از طریق استادان بومی صورت بگیرد.
این نگاه برای مجموعه‌ای که در خارج کارگزار هستند یک فرصت طلایی شکل خواهد گرفت.
مرحوم ذوالفقاری در حوزه ادبیات عامه همانند نداشت
سپس غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی در جریان تجلیل از استاد فقید حسن ذوالفقاری، فقدان او را موجب تأسف خواند و گفت: بنده در دهه ۶۰ که در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت تألیف کتاب‌های درسی را بر عهده داشتم از ایشان دعوت به همکاری کردم و آنجا چند سال با دکتر ذوالفقاری، به‌عنوان کارشناس ادبی کتاب‌های درسی همکار بودم.
وی ادامه داد: بعداً که در سال ۷۸ به دعوت من مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد؛ بنا بر آن سابقه کاری قبلی، اینجا هم ۱۰ سال همکار بودیم.
تا اینکه سفر چندساله ایشان به چین پیش آمد و بعد هم بر اثر اتفاق سکته قلبی ایشان را از دست دادیم.
حدادعادل در ادامه گفت: همه کسانی که دکتر ذوالفقاری را می‌شناختند، در فقدانشان تأسف خوردند.
هم از نظر علمی و هم از نظر شخصیتی، ویژگی‌های منحصر به فردی داشت.
جزو معدود استادان ادبیات فارسی بودند که به ادبیات فرهنگ عامه به شکل تخصصی نگاه می‌کردم و اگر بگویم در حوزه ادبیات فرهنگ عامه مانند نداشت، اغراق نیست.
وی افزود: از نظر شخصیتی هم استاد ذوالفقاری بسیار فعال، پرکار، مبتکر و طراح بود.
هر جلسه هفتگی که داشتیم، یک طرح جدید ارائه می‌داد و حقیقتاً مثل چاه جوشانی بود که دائم در حال جوشیدن و فعالیت بود.
هم با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و هم با بنیاد سعدی همکاری داشتند و فقدان ایشان موجب تأسف است.
رضامراد صحرایی ارکان نظام را با مسئله تربیت معلم درگیر کرد
همچنین در پایان این برنامه مراسم تقدیر از رضامراد صحرایی معاون پیشین آموزش و پژوهش بنیاد سعدی برگزار شد.
حدادعادل در مراسم تقدیر از رضا مراد صحرایی گفت: ایشان ده سال معاون آموزشی بنیاد سعدی بودند.
یعنی از ابتدای تأسیس تا حدود یکسال پیش.
در دولت جدید با توجه به تحصیلات و تجربیاتشان وزارت علوم یک مسئولیت خطیری را بر عهده نهادند و آن ریاست دانشگاه فرهنگیان بود و ما هم خوشحال شدیم که آقای صحرایی میدان وسیعی برای خدمت پیدا کردند.
در این مدت کارهای عمده‌ای انجام دادند.
ایشان در این مدت توانستند ارکان نظام را با مسئله تربیت معلم درگیر کند.
سپس تصاویری از فعالیت‌های صحرایی در بنیاد سعدی برای حضار به نمایش در آمد.
صحرایی در ادامه این گرامیداشت گفت: من از بنیاد سعدی جدا نشدم و خودم را جزو بنیاد سعدی می‌دانم.
وقتی برای بنیاد سعدی انتخاب شدم، دکتر حدادعادل از من انسان معقول‌تری ساخت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: من یاد گرفتم جوهره استراتژی تمرکز است.
من تمرکز کردن را در بنیاد سعدی و از دکتر حدادعادل فراگرفتم.
هیچ‌وقت در بنیاد رئیس نبودم چون خوشبختانه همکاران من در بنیاد سعدی شاگردان خود من بودند.
زبان فارسی یک مؤلفه قدرت نرم است
محمدباقر سخایی مشاور عالی بنیاد سعدی هم در پایان این نشست گفت: وقتی بحث رفتن دکتر صحرایی به دانشگاه فرهنگیان شد بسیار خوشحال شدم و از این پیشنهاد استقبال کردم چرا که ایشان فردی دقیق و دلسوز است.
مشاور رئیس بنیاد سعدی درباره اهمیت بنیاد سعدی و عدم شناخت آن در بدنه دولت گفت: زبان فارسی یک مؤلفه قدرت نرم است.
بنیاد سعدی با همه مشکلات از لحاظ کارشناسی بالاترین رتبه را دارد.
بنیاد سعدی دستاورد انقلاب اسلامی است
غلامعلی حدادعادل در پایان این نشست و تحت عنوان «جمع بندی گردهمایی و تعیین سیاست‌های کلی برای گردهمایی» گفت: عده‌ای گریبان ما را می‌گیرند که ۴۴ سال است که انقلاب کردید، چه دستاوردی داشتید؟
یعنی حقیقتاً یک عده فکر می‌کنند هیچ اتفاق مثبت و دستاوردی در این ۴۴ سال رقم نخورده است.
همین بنیاد سعدی را به عنوان مثال در نظر بگیرید و دستاوردهای آن را بسنجید.
وی ادامه داد: تولد بنیاد سعدی مقارن بود با آغاز تحریم‌های آمریکا در اوایل دهه ۹۰، لذا از روزی که بنیاد متولد شد، دچار مشکل بودجه و ارز بودیم.
سال به سال هم سهمیه ارز ما کم‌تر شده است اما دقیقاً در متن همه این گرفتاری‌ها که ایران از همه طرف تحت فشار بود این همه فعالیت و دستاورد علمی و آموزشی و تربیتی و راهبرد در این مجموعه اتفاق افتاد.
رئیس بنیاد سعدی تاکید کرد: با وجود این همه مشکلات، باز بنیاد سعدی دستاوردهای فراوان و قابل دفاعی دارد.
اگر انشاالله این مشکلات اقتصادی رفع شود، قطعاً رشد ما مضاعف خواهد بود.
از اینرو نباید نا امید بود.
اگر بخواهیم کار کنیم، می‌شود، کار کرد.
شهروز فلاحت‌پیشه هم در پایان این نشست ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ابراز امیدواری کرد دستاوردهای این گردهمایی در چشم‌انداز پیش‌روی بنیاد سعدی مورد استفاده قرار بگیرد.



لینک کوتاه خبر


جمعه، 12 اسفند 1401 - 00:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0