FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فقدان انسجام و شفافیت در فعالیت‌های خیر


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 01 اسفند 1401 - 17:06

نشست ارزیابی عملکرد نهادهای حاکمیتی امر خیر در پیشرفت ایران، به همت دبیرخانه چهارمین همایش ملی خیر ماندگار برگزار شد.

كشور،اجتماعي،شفاف،ارزيابي،پيشرفت،همايش،امور،ايران،وقف،اطلاعا ...


به گزارش خبرنگار مهر، نشست ارزیابی عملکرد نهادهای حاکمیتی امر خیر در پیشرفت ایران، به همت دبیرخانه چهارمین همایش ملی خیر ماندگار و با مشارکت دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
محسن ولیئی، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت موجود خیر در کشور شفاف نیست، اظهار کرد: از آنجا که آمایش سرزمینی خیر وجود ندارد و هنوز نهادهای حاکمیتی در زمینه خیر به انسجام نرسیده‌اند، سخت است که بتوانیم از ارزیابی عملکرد آن‌ها در نسبت با پیشرفت ایران سخن بگوییم.
مجموعه‌هایی همچون وزارت کشور، کمیته امداد، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و … برای مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد مجوز صادر می‌کنند.
این تعدد مراکز صدور مجوز و فقدان قوانین شفاف در زمینه خیر، مانع ارائه یک تحلیل واقع‌بینانه از فضای خیر در کشور می‌شود.
گردش مالی اقتصاد انفاق شفاف نیست
وی ادامه داد: از سوی دیگر، مؤسسات خیریه نیز بسیاری از جزئیات عملکرد خود را به طور دقیق و شفاف ثبت نمی‌کنند، در حالی که در برخی کشورهای پیشرفته حتی افرادی که به طور انفرادی به نیازمندان کمک می‌کنند، میزان و نحوه کمک‌شان در سیستم دولت ثبت می‌شود و قابل رهگیری است.
این شفافیت باعث می‌شود اولاً از تخلفات احتمالی جلوگیری به عمل آید و ثانیاً باعث می‌شود وضعیت کمّی و کیفی نیکوکاری در یک کشور، به طور دائم در معرض ارزیابی و رصد قرار بگیرد.
ولیئی تصریح کرد: در حال حاضر حتی بر گردش مالی اقتصاد انفاق در کشور، توافق نظر وجود ندارد.
تنها برآوردی که از این گردش مالی وجود دارد، مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال است که در سال ۱۳۹۵ توسط پژوهشکده آلاء ارائه شده.
در حالی که اگر شفافیت فردی و نهادی در عرصه خیر وجود داشت، رقم گردش مالی باید به طور دقیق هر سال اعلام می‌شد.
معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه برای ارزیابی نهادهای حاکمیتی امر خیر در پیشرفت ایران لازم است تا داده‌ها و اطلاعات کافی داشته باشیم، گفت: این امر تا زمانی که مراکز صدور مجوز انسجام نداشته باشند، وظایف هر یک از نهادها شفاف نباشد و مردم و خیریه‌ها، خدمات خیر خود را ثبت نکنند، امکان‌پذیر نیست.
امید داریم همایش‌هایی همچون همایش ملی خیر ماندگار به تبیین این ضرورت‌ها بپردازند و راه را برای ارزیابی وضعیت خیر در کشور هموار کنند.
وقف و نیکوکاری همیشه مردمی بوده است
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سابقه وقف و نیکوکاری در فرهنگ ایران اظهار کرد: سنت مردمی وقف و نیکوکاری در تاریخ ایران، به پیشرفت علمی کشور منجر شده و هیچگاه متکی به حکومت نبوده است.
پیشینه کار خیر در ایران نشان داده است که هیچ‌گاه حکومت در زمینه خیر تصدی‌گری نکرده زیرا وظیفه حکومت در عرصه خیر، تسهیلگری است.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ارزیابی عملکرد نهادهای حاکمیتی در امر خیر یعنی نهادهای حاکمیتی چقدر توانسته‌اند انجام کارهای خیر را در کشور برای مردم تسهیل کنند.
کارهای خیر در کشور به متصدی نیاز ندارد بلکه به هماهنگی، پشتیبانی و نخ تسبیح نیاز دارد؛ فقدان این نخ تسبیح در کمک‌رسانی‌های اخیر به زلزله خوی مشهود است.
با وجود کمک‌های فراوان از مجموعه‌های مختلف، هنوز برخی از مردم خوی دچار مشکلات و کمبود امکانات هستند.
حجت‌الاسلام شرفخانی ادامه داد: در حال حاضر ارزیابی این امر امکان‌پذیر نیست زیرا ساختار خیر در کشور، اطلاعات و داده‌ها و وظایف و اختیارات نهادها شفاف نیست؛ وزارت کشور که ماهیت سیاسی دارد، در امور خیر که غیرسیاسی‌ترین امور هستند، ورود دارد.
از سوی دیگر، برخی مجموعه‌های دولتی که وظیفه ذاتی‌شان ارائه خدمت اجتماعی به مردم است و بابت این موضوع بودجه دریافت می‌کردند، به وظایف خود برچسب کار خیر زده‌اند و فعالیت‌های خود را خیر معرفی می‌کنند.
در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم که فعالیت‌های خیر مردم به پیشرفت کشور منجر شود.
کارآفرینی اجتماعی، نهاد ندارد
دکتر نسیم یادگار، مدیرعامل مؤسسه افق بخش سوم نیز در این نشست گفت: اگر کار خیر در فرهنگ آنگلوساکسون، معطوف به دفع شر از طبقات برخوردار است، در فرهنگ ما، کار خیر مبتنی بر دو رکن «کرامت» و «مدینه» است؛ کرامت به این معنا که انسان‌ها فارغ از نژاد و رنگ و مذهب، لایق برخورداری از حقوق انسانی هستند و مدینه به این معنا که باید کرامت جمع انسان‌ها پاس داشته شود نه فقط فرد فرد آن‌ها.
وی ادامه داد: ما در زندگی اجتماعی خود، موقعیت‌هایی داریم که بازار برای ورود به آن سودی نمی‌بیند و دولت نیز برای حل آن، انگیزه و توانایی ندارد، در اینجاست که سنت‌هایی مردمی همچون وقف، همیاری، بنه، واره و … در طول تاریخ خود را نشان داده‌اند.
ما می‌توانیم این سنت‌ها را از دل تاریخ بیرون بکشیم و متناسب با شرایط جدید آن‌ها را روزآمد کنیم.
به این منظور به نهادهایی نیاز داریم که نه مانند دولت، بسیط و متکلف باشند و نه مانند بازار، سوداگر؛ بلکه مصلحت عمومی را در نظر بگیرند، چابک، شفاف، دانش‌محور و اقدام‌پژوه باشند و با درنظرگرفتن اولویت‌های برزمین‌مانده در عرصه خیر، به تولید خیر بپردازند.
ما در عرصه خیر، به فرضیه و نظریه نیاز داریم و باید نظریه‌هایمان را به عمل برسانیم و آنگاه الگوسازی کنیم.
این کنشگر کارآفرینی اجتماعی درباره نقش دولت‌ها در زمینه خیر تأکید کرد: دولت‌ها در دو بخش «ظهور امر خیر» و «اثربخشی امر خیر» نقش دارند.
نقش آن‌ها در ظهور امر خیر در جامعه این است که خیر را به عنوان امر عمومی و نه امر حاکمیتی به رسمیت بشناسند و فضا را برای فعالیت نیروهایی که به دنبال مصلحت عمومی جامعه هستند، باز کنند.
نقش آن‌ها در اثربخشی امور خیر نیز این است که مجموعه‌هایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان اوقاف، کمیته امداد و … به نهادهایی دانش‌بنیان، پویا، شفاف، با ساختارهایی غیرمتمرکز تبدیل شوند که هدفشان تولید خیر عمومی در مقیاس کوچک و تولید نهاد در مقیاس بزرگ باشد.
امیدواریم که چهارمین همایش ملی خیر ماندگار این افق را برای حاکمیت بگشاید.
یادگار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مدل‌های جدید کار خیر در دنیا، مثل کارآفرینی اجتماعی هنوز در ایران مهجور است و برای آن نهاد، سیاستگذاری، قانون و بانک وجود ندارد.
به این معنا که امروز بخش خصوصی برای فعالیت‌های خود، از قانون و بانک برخوردار است و مدل‌های سنتی خیر نیز تا حدی ساز و کارهای خود را شناخته‌اند، اما از کارآفرینی اجتماعی که یکی از بهترین مدل‌های کار خیر است، غفلت شده است.
وظایف نهادها و انتظارات از آن‌ها باید دقیق باشد
دکتر فرهاد اقطار، معاون پیشگیری مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از دیگر حاضران این نشست بود که اظهار کرد: ارزیابی عملکرد نهادهای حاکمیتی امر خیر در پیشرفت ایران، مستلزم آن است که وظایف نهادها و انتظارات از آن‌ها دقیق و شفاف باشد.
در حال حاضر به علت فقدان اطلاعات کافی از عملکرد و وظایف نهادهای مختلف در زمینه خیر، امکان این ارزیابی وجود ندارد.
ضمن اینکه منظور از پیشرفت باید مشخص باشد.
اگر منظور از پیشرفت، ارتقا و بهبود وضعیت جامعه هدف باشد، برخی از مجموعه‌ها همچون بهزیستی به خوبی توانسته‌اند در این عرصه موفق عمل کنند.
محمدرضا پویافر، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که مدیریت نشست را بر عهده داشت، در این جلسه اظهار کرد: آنچه که سخنرانان در این جلسه بر آن اتفاق نظر دارند، این است که حاکمیت در زمینه خیر نباید تصدی‌گری و اجرا داشته باشد، بلکه باید به تسهیلگری و نظارت بپردازد.
یک مناقشه‌ای وجود دارد که آیا لازم است همه خیرین اطلاعات خود را ثبت کنند یا خیر.
به نظر من لازم است که مجموعه‌ای از اطلاعات خیر وجود داشته باشد تا سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی، فرسایش پیدا نکند.
وی افزود: حالت ایده‌آل این است که یک سامانه‌ای وجود داشته باشد که افراد در آن داده‌های خود را ثبت کنند؛ البته بدون آنکه از جانب دولت، نگاه بالا به پایین برای ثبت این اطلاعات وجود داشته باشد.
یک فرایندی باید وجود داشته باشد که یک مجموعه بر حسب الزام اجتماعی، همه فرایندهای خود اعم از مباحث مالی، اطلاعات داوطلبان و … را شفاف کند.
این امر کمک می‌کند تا اولاً نحوه توزیع و نوع مسائل در کشور مشخص شود و ثانیاً نحوه توزیع کنش اجتماعی برای حل مسائل کشور به دست آید.
در ابتدای این نشست، دکتر سیدمحمدرضا سیدی، رئیس دبیرخانه چهارمین همایش ملی خیر ماندگار اظهار کرد: پژوهشکده آلاء که تنها پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری در کشور است، علاوه بر برگزاری سلسله‌نشست‌های تخصصی در موضوعات نیکوکاری، اخذ مجوز پژوهشنامه وقف و امور خیریه و نیز تلاش برای راه‌اندازی انجمن ایرانی وقف و امور خیر، تاکنون به برگزاری سه همایش ملی خیر ماندگار در سال‌های ۹۵، ۹۷ و ۹۹ اقدام کرده است.
چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع «ظرفیت‌ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران»، اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و در راستای این همایش، تاکنون سه پیش‌همایش برگزار شده است.
گفتنی است این نشست، سومین پیش‌همایش چهارمین همایش ملی خیر ماندگار محسوب می‌شود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات درباره همایش می‌توانند به آدرس conf.ala.org.ir مراجعه کنند.



لینک کوتاه خبر

آخرین


دوشنبه، 01 اسفند 1401 - 22:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0