FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مطالعات تفسیری 4 دهه گذشته جهان اسلام متأثر از روش تفسیری شهید صدر است


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 13:53

نخستین نشست درس گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر با بررسی مباحثی چون نظام فرهنگی، تحولات اجتماعی تفسیر موضوعی ناظر بر نیازهای جامعه اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی برگزار شد.

صدر،شهيد،تفسير،اجتماعي،شخصيت،تفسيري،موضوعي،سالگي،حوزه،مؤذني، ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین نشست از سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر به همت اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر برگزار شد و حجت‌الاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی ضمن معرفی شخصیت فردی و اجتماعی شهید صدر، اندیشه های او را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.
مؤذنی در ابتدا با اشاره به اینکه برای شناخت اندیشه‌های شهید صدر باید ابعاد مختلف شخصیت وی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: برخی از خطاها و برداشت‌های نادرست که ناظر بر ناآگاهی نسبت به شرایط اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی شهید صدر بوده، باعث شده اندیشه‌های شهید صدر و ابعاد مختلف شخصیت او به درستی تحلیل و شناخته نشود.
وی ادامه داد: باید توجه داشت تولیدکننده متن در چه بافت زمانی،‌ شرایط اجتماعی و تاریخی زیسته و زیست او چه تأثیری بر گفتار و نوشتار او گذاشته است که شناخت این فاکتورها برای دریافت ابعاد مختلف شخصیت و اندیشه یک اندیشمند مهم است.
این مدرس علوم حوزوی با اشاره به پیشینه و بافت زیسته شهید صدر یادآور شد: آیت الله شهید صدر از خاندانی مهم و تأثیرگذار در علم شیعه در سده‌های اخیر است.
شهید صدر در طول زندگی 45 ساله خود پژوهش و دستاوردهای مهمی در حوزه علوم فقهی و تأثیر آن بر زندگی اجتماعی انسان به ثمر رسانده است که تفسیر موضوعی او از آخرین دستاوردها و فراورده های علمی این اندیشمند است که امروزه در اختیار ماست؛ زیرا پس از آن هرچه تولید کرده در دوران حبس و در زندان رژیم بعث عراق بوده و مصادره شد.
وی افزود: آیت‌الله شهید صدر یک شخصیت فقیه و اصولی، فیلسوف و عالمی است که در علوم حوزوی به طور خاص و چه در علوم انسانی به شکل کلی صاحب دیدگاه بوده است که تأکید و توجه بر جنبه فقه و اصول در مباحث ایشان بسیار مهم است؛ چراکه رکن اصلی شخصیت ایشان را فقاهت تشکیل می‌دهد و شناسایی ما نسبت به شخصیت او با محور فقاهت سنجیده می‌شود.
مطالعات تفسیری 4 دهه گذشته جهان اسلام متأثر از روش تفسیری شهید صدر است
حجت‌الاسلام مؤذنی نوآوری در تفسیرهای شهید صدر را ویژگی بارز در تفسیرهای ارائه شده از وی دانست و گفت: مفسر قلمداد کردن شهید صدر را اگر به معنای رایج یعنی تفسیر حجم انبوهی از گفتارهای تفصیلی بدانیم و یا در مقایسه با شخصیت بارز علامه طباطبایی بررسی کنیم، حتماً نمی‌توان شهید صدر را از حیث حجمِ دستاوردها مفسر دانست.
اما از این جهت که شهید صدر در حوزه تفسیر دست به نوآوری زده، می‌توان او را مفسر نامید؛ زیرا نوآوری‌های مهمی در مقوله تفسیر داشته است.
سطح نوآوری او در تفسیر به گونه‌ای بوده که می‌توان شهید صدر را پایه‌گذار مکتب جدید در علم تفسیر دانست.
نوآوری تفسیری شهید صدر به اندازه‌ای است که برخی از پژوهشگرانِ حوزه مطالعات تفسیری مدعی هستند که مطالعات تفسیری چهار دهه گذشته جهان اسلام متأثر و یا ناظر بر روش تفسیری شهید صدر است؛ به این معنا که دستاورد روشی در حوزه تفسیر در جهان اسلام ناظر بر روش صدر بوده است.
وی در توضیح نسبت شهید صدر با مطالعات تفسیری و قرآنی اظهار داشت: اولین بروز و ورود شهید صدر به جهان علم و اندیشه،‌ چاپ همزمان دو کتابِ «غایب الفکر» که یک مجموعه 10 جلدی از اندیشه‌های اصولی است و همچنین کتاب «فدک در تاریخ» است.
طبق روایت‌ها کتاب «فدک در تاریخ» اثری است که ظاهراً شهید صدر در 13 سالگی نوشته است و البته این موضوع محل اختلاف شاگردان او بوده است.
برخی معتقدند این کتاب در سن 11 سالگی، برخی می‌گویند در سن 13 سالگی و بعضی‌ها نگارش این کتاب را مربوط به 17 سالگی شهید صدر می‌دانند.
اما بررسی‌ها و مطالعات شخصی من نشان می‌دهد که این کتاب در 11 سالگی شهید صدر نوشته شده در 13 سالگی بازنویسی و در 20 سالگی به چاپ رسیده است.
مؤذنی بیان کرد: شهید آیت‌الله صدر از ابتدای حضور خود در جهان علم و اندیشه و از زمانی که به مثابه یک اندیشمند کتاب‌های او منتشر شد؛ مجتهد بود و اجتهاد صدر را دو مرجع عالی‌قدر شیخ محمدرضا آل یاسین و حضرت آیت‌الله خویی تأیید کرده‌اند.
نکته قابل توجه این است که یکی از شروط شهید صدر برای ورود به عالم تفسیر مجتهد بودن فرد است؛ یعنی فردی می‌تواند وارد عالم تفسیر شود که توانایی استنباط مقصود وحیانی را از متون دینی داشته باشد و نظامِ اعتبارِ استنباط را کسب کرده باشد و با روشی معتبر، متون دینی را خوانش و به محتوای آن دست پیدا کند؛ به همین دلیل است که در همه دستاوردهای نظری او روح قرآنی وجود دارد.
وی توجه به مفاهیم در اندیشه‌های آیت‌الله شهید محمدباقر صدر را یکی از مهمترین ارکان شناخت اندیشه‌های او عنوان و تصریح کرد: شهید صدر به مفاهیم می‌پردازد و حقایق و وقایع مختلفِ موجود در زندگی را در ابعاد مختلف انسان‌شناسی و هستی‌شناسی بررسی می‌کند و بخش قابل توجهی از این مفاهیم را از دل قرآن تفسیر می‌کند.
توجه شهید صدر به مفاهیم قرآنی در تمام ابعاد پژوهش‌های شهید صدر قابل تأمل است.
وی یادآور شد: از این جهت تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه محتوا درباره منطق تحول اجتماعی حرف می‌زند و این منطقِ تحول اجتماعی با مدلی که شهید صدر در آغاز حرکت سیاسی خود یعنی مدل حزب طراحی کرده بود؛ متفاوت است.
شهید صدر معتقد است که تحول اجتماعی از انسان آغاز می‌شود و انسان می‌تواند تحول اجتماعی و در ادامه تحول تاریخی را به وجود آورد.
در این مسیر زیرساخت‌های فکری مهمی را باید بپذیرد تا عمل انقلابی شکل گرفته و در نتیجه تداوم و ارتقای این موضوع نظام فرهنگی شکل خواهد گرفت.
این مدرس دانشگاه در پایان افزود: شهید صدر در نظام فرهنگی ایده الگوها و طبقه‌بندی سه‌گانه الگوها را مطرح می‌کند و معتقد است برای تغییر جامعه باید روی الگوی ارزش‌ها دست گذاشت.
درواقع تفاوت عمده تفسیر موضوعی شهید صدر با دیگر تفاسیر موضوعی این است که تفسیر موضوعی شهید صدر منجر به ارائه نظریه‌هایی درباره سیاست، اقتصاد، تحولات اجتماعی و فرهنگی می‌شود که در این نظریه های مسئله روش را که همچنان مهمترین دغدغه در حوزه اندیشه است؛ مطرح می‌کند.
در پایان نخستین نشست از سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر حجت‌الاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی به سؤالات پژوهشگرانی که به صوری حضوری و یا مجازی در جلسه شرکت کرده بودند؛ پاسخ داد.
انتهای پیام/

 

صدر،شهيد،تفسير،اجتماعي،شخصيت،تفسيري،موضوعي،سالگي،حوزه،مؤذني، ...صدر،شهيد،تفسير،اجتماعي،شخصيت،تفسيري،موضوعي،سالگي،حوزه،مؤذني، ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 23:55 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0