FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روش صحیح جهاد تبیین اجتماعی‌سازی دستاوردهای علمی و دانشگاهی است


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 20:52

اصفهان- دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور گفت: روش درست برای جهاد تبیین نزدیک شدن به زندگی مردم، حذف فاصله و اجتماعی سازی علم و فناوری و دستاوردهای دانشگاهی در کشور است.

تبيين،جهاد،كشور،دانشگاهي،حوزه،دستاوردهاي،قجري،فناوري،علمي،ست ...


به گزارش خبرنگار مهر، علی قجری شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی جهاد تبیین که به مناسبت ایام الله دهه فجر و به همت دفتر بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شد، اظهار داشت: شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان نزدیک به یکسال گذشته تدوین شد و در وزارتخانه (علوم) در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.
وی با بیان اینکه شیوه نامه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها بصورت عمومی منتشر شده و قابل دسترس عموم است، افزود: ۲۲ ماده اصلی را در شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان تنظیم کردیم که این مهم با همکاری و هماهنگی همکاران رسانه، فعالان فکری انجام شده که به شیوه درست عمل روایتگری و تبیین برسیم.
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ابراز داشت: زحمت بسیاری در حوزه جهاد تبیین کشیده شده اما عمده این تلاش‌ها در حوزه مفهوم شناسی جهاد تبیین و تفسیر بیانات مقام معظم رهبری بوده اما شیوه‌نامه قرار است از حوزه نظری فراتر رفته و وارد فضای عملیاتی شود؛ از این رو قالب‌های مختلفی نیز برای تبیین دستاوردهای دانشگاهی در نظر گرفته شده است.
قجری با اشاره به اینکه یکی از نکات محوری در شیوه‌نامه ارتباط نهادی مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری ما با سایر نهادها و دستگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر شاید بخش‌های صنعتی کمی پیشتاز باشند و کمی ارتباط آنها مشخص‌تر است اما بسیاری از مجموعه‌ها و نهادها و غیره با مراکز دانشگاهی ارتباط ندارند که فعال‌سازی یک شبکه سازمانی مدنظر است که بتوانند با دستاوردهای این مجموعه‌ها آشنا شوند.
وی با بیان اینکه بخش جدی از جهاد تبیین در مرحله ارائه محصول و خدمت است، افزود: به‌عنوان مثال در استان اصفهان این رویکرد مدنظر باشد که روی محصولات مصرفی خانوارها برچسب دانشگاه درج شود یا در زنجیره خدمات و محصولات ما حضور و بروز نخبگان دانشگاهی ما دیده شود زیرا این‌ها مردم و افکار عمومی جامعه را به راحت‌ترین شکل نسبت به حقایق و واقعیت‌های انقلاب اسلامی اقناع می‌کند.
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف علوم به رتبه‌های جهانی رسیده‌ایم، افزود: حتی رسانه‌های خارجی نیز به اَشکال مختلف اذعان دارند اما جامعه را باید باورپذیر کرد؛ نکته راهبردی این است که در زندگی مردم این مهم را تبیین و باورپذیر کنیم و برای جهاد تبیین روش درست نزدیک شدن به زندگی مردم و حذف فاصله و اجتماعی‌سازی علم و فناوری و دستاوردهای دانشگاهی در کشور است.
محوریت جهاد تبیین با ایجاد زیرساخت‌های رسانه‌ای
قجری در ادامه با بیان اینکه محوریت جهاد تبیین را بر ایجاد زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای قرار دادیم، آن را گامی مهم دانست و اظهار داشت: در این رابطه اقدامات و تفاهم نامه‌های خوبی با صدا و سیما، معاونت مطبوعات وزارت ارشاد و ائمه جمعه سراسر کشور صورت گرفته است.
وی افزود: فعالیت‌های خوبی در کشور در رابطه با جهاد تبیین انجام شده اما به طور طبیعی بخش مفهوم‌شناسی یا مسئله‌شناسی جهاد تبیین از موضوعات مهم است و تعبیر دقیقی که مقام معظم رهبری داشتند جمع‌بندی تمام نکات مهم در این زمینه است و ایشان در مورد جهاد تبیین به منظور و هدفمان اشاره فرمودند.
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه در ستاد جهاد تبیین قالب و فرم اصلی برای روایت‌گری را در اشکال مختلف شناسایی کردیم، اضافه کرد: اما یک فاصله میان فضای آکادمیک و فضاهای متمرکز بر فعالیت‌های علمی وجود دارد که شاید کمتر با رسانه‌ها ارتباط بگیرند و از طرفی شاید رسانه‌ها نیز کمتر به نخبگان و ظرفیت دانشگاهی و نخبگانی کشور دسترسی پیدا کنند.
قجری با بیان اینکه این میزان ارتباط رسانه‌ای در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی بسیار کم است، تصریح کرد: از این رو محوریت جهاد تبیین را بر موضوع ایجاد و تقویت زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای متمرکز کردیم و در این راستا با ریاست صدا و سیما و بخش‌های مربوطه و بویژه معاونت مطبوعات وزارت ارشاد رایزنی شد تا رسانه‌های جمعی اعم از مطبوعات و خبرگزاری‌ها همراه شوند.
وی با اشاره به اینکه با مجموعه ائمه جمعه کشور نیز تفاهم‌های خوبی انجام شده، گفت: ۹۰۰ امام جمعه در سراسر کشور آمادگی دارند که با مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری در پیرامون حوزه جغرافیای مأموریت خود دقایقی و زمان مشخصی از خطبه‌های نماز جمعه هر هفته را به تبیین دستاوردهای علمی فناوری و دانش‌بنیان اختصاص دهند.
قجری در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌هایی انجام شد برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیشتاز و برخی کمتر فعال بودند، افزود: تداخل فعالیت‌های یکسال اخیر دانشگاه‌ها به دلیل بازگشایی‌های پس از دو سال وقفه ناشی از کرونا شاید آن طور که باید و شاید این هدف محقق نشد.
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: هدف ما یک کار شبکه‌ای، سازمان‌یافته و هدفمند در میان نزدیک به ۲ هزار واحد آموزشی پژوهشی و فناوری در کشور است که در ۶ دسته مختلف دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علمی کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه‌های وابسته به نهادهای دولتی و مراکز پژوهشی و غیره باید محقق شود.
قجری با بیان اینکه ظرفیت بالایی وجود دارد که به‌صورت شبکه‌ای وارد فضای تبیین و ترویج و روایتگری دستاوردهای علمی فناوری و دانشگاهی شوند، خاطرنشان کرد: از این رو این فرصت را مغتنم شمردم که برای جهاد تبیین و فضای دانشگاهی به ما متصل شوند.
جهاد تبیین بر مبنای سه مفهوم عملیاتی شود
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور در ادامه به سه مفهوم محوری در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی برای حوزه تبیین و روایتگری اشاره کرد و گفت: نخست دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های علمی و دانشگاهی است که تاکنون روی عبارت علمی و فناوری بیشتر تاکید شده اما تعبیر بهتر دستاوردهای دانشگاهی است زیرا همه دستاوردها به حوزه علم و فناوری متصل نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف آن دستاوردهایی وجود دارد که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده است.
وی ادامه داد: در حوزه‌های غیرعلمی مانند حوزه‌های علوم انسانی، هنر و حوزه‌هایی دیگر در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بسیار تاکید شده و حتماً یکی از حوزه‌هایی که باید روایتگری دقیق شود حوزه تبیین معارف و حقایق معارف دینی و انقلاب است.
قجری اضافه کرد: لذا یک مفهوم مهم سایر دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که درخواست کردیم فهرستی از این دستاوردها در مجموعه خودشان داشته باشند و دائم به روز کنند.
لزوم تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاهی
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ادامه داد: مفهوم دوم ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی بوده که ممکن است در مجموعه و واحدی هنوز به صورت محصول یا خدمت مشخصی ارائه نشده باشد اما بی تردید ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان احصا کرد و روی آنها تمرکز داشت و با تقویت آنها به دستاورد و محصول تبدیل شوند.
عناصر و منابع قدرت تبیین شود
قجری افزود: مفهوم سوم عناصر و منابع قدرت ماست یکی از موضوعاتی که در حوزه جهاد تبیین دانشگاهی مغفول می‌ماند عناصر و منابع قدرت ماست که بر مبنای عناصر مختلف از موضوعات متفاوتی برگرفته می‌شود، این عناصر و منابع قدرت از منابع روایی تا سیره تا تاریخ تمدن ما تا منطق عقلانی که پشتوانه تمدن نوین ایرانی اسلامی است تا عناصری مانند مردم‌سالاری و عناصر قدرتی مثل جغرافیای سرزمینی و ظرفیت‌های دیگر را شامل می‌شود.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 21:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0