FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رسانه دینی باید صادقانه تر و پاک‌تر عمل کند


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 11 بهمن 1401 - 08:36

حجت الاسلام زائری با اعلام این پرسش که رسانه دینی کدام رسانه را شامل می‌شود، گفت: در دنیایی که هزار رسانه وجود دارد طبیعتاً رسانه دینی باید صادقانه تر، پاک‌تر و درست تر عمل کند.

مخاطب،رسانه،درك،تقيه،ديني،عنوان،انصاف،رفتار،درست،اجتماعي،زائ ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در همایش بین المللی مناره با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «بازنمایی وحدت و نحوه انعکاس در رسانه‌ها» که در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: در انقلاب زمینه و مسیر فکری برای بازخوانی تعالیم دینی در بستر اجتماعی فراهم شد و به عنوان مثال موضوع انتظار که یک مبحث در رویکرد شخصی بود، به صحنه جامعه و نهادهای اجتماعی آورده شد.
رسانه دینی باید صادقانه تر و پاک‌تر عمل کند
وی با اعلام این پرسش که رسانه دینی کدام رسانه را شامل می‌شود، ادامه داد: رسانه‌ای که در رفتار و گفتار مخاطب را به یاد خدا انداخته و به رفتار دینی سوق دهد، رسانه دینی می‌گوئیم.
در دنیایی که هزار رسانه وجود دارد طبیعتاً رسانه دینی باید صادقانه تر، پاک‌تر و درست تر عمل کند.
همانطور که انصاف در حوزه فردی بالاترین فضیلت شمرده می‌شود در حوزه رسانه نیز بسیار حائز اهمیت است.
انصاف از این جهت که به مردم حق داده و برای آنها حقی قائل شویم، مورد اهمیت واقع شده و جایگاه ویژه ای دارد.
حجت الاسلام زائری با تأکید بر اینکه همه عالمان اخلاق از انصاف به عنوان قاعده‌ای طلایی یاد کرده اند، بیان کرد: با قراردادن خود در جای مخاطب باید زمینه گفتگو و حل شدن چالش را به وجود بیاوریم.
وقتی دوست نداریم مخاطب تلویزیون را خاموش کند پس نباید بخشی از مخاطب را ندیده بگیرم و صدای آنها را خاموش کنم.
در ارتباط دو سویه امری را به مخاطب داده و از او هم بازخوردی می‌گیریم و آن چیزی که می‌گیریم باید بیشتر باشد.
اگر درک و نیاز مخاطب را ببینیم می‌توانیم همدلی را از او دریافت کنیم.
استفاده از ادبیات محفلی و خاص در فضای رسانه‌ای جایگاهی ندارد.
استفاده از ادبیات محفلی و خاص در فضای رسانه‌ای جایگاهی ندارد.
این کارشناس عرصه رسانه ادامه داد: امروزه ما در داخل خودمان نیاز به درک مخاطب داریم چرا که دچار تکثر شده ایم.
در عرف اجتماعی آنچه که رسانه می‌گوید باید مورد پذیرش غالب جامعه باشد و این هنر رسانه را نشان می‌دهد.
رسانه باید مخاطب را در میان ارزش ادیان‌های مختلف به یک سو برانگیزد و وحدت را میان تمام سلایق مخاطب ایجاد کند.
رسانه طیف مردم را ندیده گرفته است
وی گفت: اگر مردم امروزه در رسانه‌ها دچار تفکیک می‌شوند، واکنش طبیعی شان است.
ایراد از رسانه است که طیف‌های مردم را ندید گرفته و آنها را به حساب نمی‌آورد.
در رسانه باید درست صحبت کرد تا درست هم جواب بگیریم.
مدیر مسئول ماهنامه خیمه با اعلام اینکه اقتضائات رسانه و مخاطب کمتر مورد توجه واقع می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های رسانه این است که فعالیت خود را از جایی که مخاطب دارد، آغاز کند و از سوی دیگر نباید تعهد خود را فراموش کند و چشم بر واقعیت نبندد.
اگر چنین شد چیزی نمی‌نویسد و پخش نمی‌کند که در درک و شناخت مخاطب نیست.
تقیه همان درک مراعات مخاطب و ظرفیت آن است
وی با بیان اینکه می‌توان مسئله تقیه را بر این اساس مطرح کرد، عنوان کرد: در عرف ما تقیه به معنای پنهان کردن بیان شده اما این اشتباه است.
اساساً تقیه مراعات درک مخاطب نامیده می‌شود.
تقیه رفتار حکیمانه و حرفه ای برای درک و ظرفیت مخاطب است.
اگر از این منظر نگاه کنیم می‌توانیم تقیه را پنهان کاری ندانسته و آن را یک اصل عقلانی بر مبنای فهم و درک مخاطب بدانیم.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 11 بهمن 1401 - 20:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0