FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جمهوری اسلامی ریشه در آموزه‌های دینی‌ دارد


 مهر | استان‌ها | دوشنبه، 10 بهمن 1401 - 17:59

قم- استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی یک پایگاه و یک خاستگاه معنوی دارد و ما مشروعیت نظام ولایی را از دین گرفتیم و با کمک مردم آن را به یک مشروعیت منسجم ملی تبدیل کردیم.

انقلاب،اسلامي،گفتمان،استقلال،رقيب،نظام،دنيا،تقويت،معنويت،قدر ...


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در پانزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: در جلسات گذشته شاخصه‌های «اسلام ناب» به عنوان نقطه کانونی و دال مرکزی «گفتمان انقلاب اسلامی» و دال‌های شناور آن ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و «انتظار»، نقش «مفصل‌بندی مفاهیم و دال‌های شناور»، «فراگفتمانی بودن اندیشه انقلاب» و مفصل بندی آن و در خصوص «مفصل شکن‌ها» بحث کردیم و در این نشست درباره «غیریّت سازی» در گفتمان انقلاب اسلامی گفتگو می‌کنیم.
وی افزود: اصولاً یک گفتمان زمانی شکل می‌گیرد که یک هویت پیدا کند، یک کیستی و هستی پیدا کند، یعنی خودش بشود.
وقتی خودش شد، در مقابلِ غیر خودش می‌شود.
به همین دلیل می‌گویند گفتمان‌ها همیشه یک غیری و یک رقیبی برای خودشان دست و پا می‌کنند.
اگر گفتمان موجود بخواهد دوام پیدا کند باید یک رقیب داشته باشد، یعنی «غیریّت سازی» کند وگرنه هویتش را از دست می‌دهد.
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: برای فهم و مراقبت از هویت، ارزش‌ها و آرمان‌ها، نیازمند تعیین مرزهای فکری و خطوط مواصلاتی با دیگران هستیم.
وقتی می‌گوئیم گفتمان انقلاب اسلامی، یعنی ما یک سری مفاهیمی را داریم و مفاهیمی را نمی‌خواهیم داشته باشیم، یا ضدّش هستیم و یا مفاهیم ما مثل رقیب‌مان نیستند، یا مقابل آن هستیم.
این موارد در حقیقت «غیریّت‌هایی» هستند در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی.
اصلاً نمی‌شود شما گفتمان داشته باشید ولی یک رقیب و یک «غیریّتی» نداشته باشید.
«غیریّت‌سازی» رمز بقای هویّت هر گفتمان است.
وی افزود: هویت «گفتمان» در حقیقت دو بخش جدّی دارد: یکی اینکه من کیستم، چه چیزهایی دارم، چه ویژگی‌ها، چه شاخصه‌ها و چه عناصری در وجود من یا در وجود انقلاب اسلامی هست و یکی هم اینکه چه چیزهایی را ندارم و نباید هم داشته باشم.
این خوبی‌ها را دارم آن بدی‌ها را ندارم.
یعنی یک سری مفاهیم ایجابی و یک سری موارد سلبی با هم جمع می‌شوند و یک گفتمان درست می‌شود.
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه افزود: انقلاب اسلامی وقتی تبدیل شد به یک گفتمان، از اول یک سری مفاهیمی را ایجاد کرد و گفت این‌ها موجودی من است.
این ویژگی‌ها و شاخصه‌های من است.
اینها را از من بگیرید من دیگر انقلاب اسلامی نیستم.
اگر عناصر کلیدی «اسلام ناب» را از من بگیرید یعنی اصلاً دیگر انقلاب اسلامی وجود ندارد.
استقلال را از ما بگیرند دیگر انقلاب اسلامی نیستیم.
اگر آزادی، اگر عدالت، اگر معنویت، اگر اخلاق، اگر سبک زندگی اسلامی ایرانی و اگر هرکدام از مفاهیم و دال‌های شناور را از انقلاب اسلامی بگیرند دیگر ما انقلاب اسلامی نیستیم.
یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی استقلال است
وی افزود: ما می‌گوئیم استقلال داریم.
یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی استقلال است.
خوب بقیه کشورها چه؟
شما در دنیا نگاه کنید، خیلی از کشورها استقلال ندارند.
بسیاری از این کشورها در خفا به مسئولین ما می‌گویند که ما با شما مشکل نداریم اما از آمریکا می‌ترسیم که با شما معامله کنیم.
حتی با برخی معامله کرده‌ایم می‌گوید من می‌ترسم پول شما را بدهم چون آمریکا من را جریمه می‌کند، این یعنی عدم استقلال.
ظاهرش این است که مردمشان هم می آیند پای صندوق و رأی می‌دهند و دولت انتخاب می‌کنند اما دولتی است که استقلال و اقتدار ندارد و نمی‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد.
استاد حوزه و دانشگاه سپس گفت: استقلال یعنی تمام سیستم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها را خودمان انجام می‌دهیم، هیچ کسی به ما تحمیل نمی‌کند، در انقلاب اسلامی همین الان که در این شرایط هم هستیم این‌طور نیست که کسی در دنیا برای ما برنامه‌ریزی کند.
این ویژگی استقلال است، این از هویت‌های انقلاب اسلامی است، یعنی ما مخالف «عدم استقلال» هستیم.
عدم استقلال به عنوان یک نقطه منفی در ذهن ما است.
وقتی ما می‌گوئیم استقلال داریم یعنی آن چیزی که مخالفش هستیم، غیر ما است، دیگری است، «غیریّت» ما است.
گفتمان انقلاب اسلامی در سیستم امنیت دفاعی امروز در دنیا مطرح است
وی افزود: ما الان به لحاظ موشکی جز چند کشور برتر دنیا هستیم.
یعنی ما فقط چند رقیب داریم، بقیه دنیا اصلاً رقیب ما نیستند.
ما با این‌ها رقابت می‌کنیم، ده سال یا بیست سال پیش، ما اصلاً رقیب نبودیم ولی امروز یک هویتی به نام قدرت موشکی پیدا کردیم.
گفتمان انقلاب اسلامی در سیستم امنیت دفاعی امروز در دنیا مطرح است یعنی وقتی می‌خواهند باشگاه قدرتمندان موشکی را اسم بیاورند چند گفتمان مطرح هست که یکی از آنها گفتمان انقلاب اسلامی است، یا در بعضی از چیزهای دیگر به همین شکل مطرح هستیم.
استاد مهاجرنیا سپس بیان داشت: یا مثلاً ما وقتی یک کارخانه یا تکنولوژی را در کشور افتتاح می‌کنیم می‌بینیم که یک مسئولی که برای افتتاح آنجا رفته می‌گوید ما در این زمینه در خاورمیانه اول هستیم یا در شرق آسیا چندم هستیم یا در دنیا چندم هستیم، یعنی همین اول کار سریع «گفتمان سازی» می‌کنیم که ما کجای این دنیا قرار داریم.
این گفتمان‌ها فلسفه دارند، حالا در موضوعات کلان انقلاب اسلامی هم ما می‌گوئیم معنویت داریم فقط یک کشور در دنیاست که مبتنی بر معنویت است، یا استقلال یا سبک زندگی اسلامی و..
یعنی ما همیشه خودمان را که می‌خواهیم تعریف کنیم غیر خودمان را هم مشخص می‌کنیم که غیر ما چه کسانی هستند، فلسفه‌ی این کار در بحث گفتمان بسیار مهم هستند.
وی در تبیین فلسفه «غیریّت‌سازی» گفت: با این کار هویت، امتیازات و شاخص‌های انقلاب معلوم می‌شود، به مردم امید داده می‌شود، اینکه با همه‌ی مشکلاتی که هست ولی ما این هستیم.
ما بالاخره یک جاهایی مشکل داریم اما در این حوزه اقتدار داریم می‌خواهیم بگوییم به لحاظ اقتصادی ما مشکل داریم ولی به لحاظ موشکی و به لحاظ نظامی آمریکا هم نمی‌تواند با ما رقابت کند.
گفتمان سازی در مقایسه‌ها خودش را نشان می‌دهد، ما می‌گوئیم بله الان ما مشکل اقتصادی یا فرهنگی داریم اما بدانید ما به لحاظ قدرت نظامی در دنیا جایگاه داریم.
وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، دقیقاً گفتمانی صحبت می‌کند و می‌فرماید ما به لحاظ عدالت انتظارمان بیشتر بود که در عدالت برغم اینکه شعار مهمی بود و کارهایی هم کردیم اما می‌خواستیم بهتر از این بشویم ولی نشدیم به لحاظ اقتصادی یک کشوری با این همه ذخیره با این همه سرمایه نباید در این وضعیت باشیم گلایه داریم.
بعد موارد دیگری را می‌گوید تا می‌رسد به قدرت نظامی، بعد فرماید اما به لحاظ قدرت نظامی ما یک روزی در این دنیا اصلاً گفتمانی نبودیم، اما امروز ببینید که ابرقدرت‌ها دیگر جرأت ندارند به تنهایی با ما روبرو شوند.
این حالت گفتمانی دارد چرا این را برجسته می‌کنیم به خاطر اینکه می‌خواهیم گفتمان‌مان زنده و پویا باشد.
نباید تحلیل‌های مأیوس کننده داشته باشیم
وی افزود: یکی از بحث‌هایی که این روزها نسل وفادار و نسل انقلابی باید واقعاً به آن توجه کنند این هست که نباید تحلیل‌های مأیوس کننده داشته باشیم.
به هر حال یک سری واقعیت‌ها هست اما باید برویم به سمت اینکه امید ایجاد کنیم.
مردم حس کنند که بله مشکل داریم ولی بنا نیست که همیشه در این مشکل بمانیم، باید عبور کنیم و این گردنه‌ها را باید پشت سر بگذاریم.
مردم باید حس کنند که ما در حال حرکت هستیم و آینده از آن ماست وضعیت ما بهتر می‌شود.
ایجاد نا امیدی اصلاً به نفع نظام و گفتمان انقلاب اسلامی نیست.
یک فلسفه‌ی «غیریّت‌سازی» این است که هویت را زنده نگه داریم و دائماً شارژ شود، نباید به سمت یأس و ناامیدی برود باید قدرت ملی را دائماً تقویت کنیم.
گفتمان و «غیریّت‌سازی» برای تولید قدرت است.
استاد مهاجرنیا سپس گفت: یک فلسفه دیگر «غیریّت سازی» تقویت وحدت ملی است.
شما وقتی که بروید به سمت اینکه «غیریّت» را بد جلوه بدهید، ویژگی‌ها عدم استقلال، عدم معنویت و… را به عنوان پدیده‌های بد جلوه دهید و ویژگی‌های مثبتی که خود دارید را برجسته کنید این باعث وحدت ملی می‌شود این باعث می‌شود جمع بیشتری جذب گفتمان انقلاب اسلامی بشوند ولی وقتی شما یک یأس و ناامیدی و شکست را بپذیرید عملاً وحدت ملی مخدوش می‌شود.
وی رفع نقطه ضعف را یکی دیگر از غیریّت سازی در گفتمان دانست و گفت: شما برای چه می‌روید رقیب برای خودت می‌سازید یا رقیب را برجسته می‌کنید؟
به خاطر اینکه اگر نقطه ضعفی دارید از آن مراقبت کنید، این نقطه ضعف‌ها همیشه به وجود می آیند ولی مرتفع می‌شوند.
اما شما وقتی رقیبی برای خودت درست کردید که مثلاً فرض کنید در دوران جنگ سرد آمریکا می‌رفت یک موشک امتحان می‌کرد و کلاهک هسته‌ای را آزمایش می‌کرد دو روز بعدش شوروی هم همان کار را می‌کرد چرا؟
چون می‌خواست بگوید که فکر نکنید من عقب ماندم من هم این قدرت را دارم.
این رقابت‌سازی را ایجاد می‌کند برای تضعیف رقیب و رقیب اگر زودتر فکر این نباشد عقب می‌ماند و عملاً گفتمان تضعیف می‌شود.
وی افزود: یک فلسفه‌ی دیگر «غیریّت سازی» این است که ما از هویت‌مان مراقبت و حفاظت کنیم.
هویت‌ها دائماً در حال پوست‌اندازی هستند و ما باید مرتب مراقبت و تقویت کنیم نگذاریم که این گفتمان تضعیف شود یکی از کارهایی که در انقلاب باید به این سمت برویم، پوست‌اندازی است و رفتن به سمت بهتر شدن.
یعنی به لحاظ انتخاب مسئولان دستگاه‌ها و ساختارها سرمایه ملی، اعتماد ملی و… هیچ وقت نباید بگذاریم که شاخص به سمت پایین بیاید و اگر به سمت پایین بیاید یعنی گفتمان دارد تضعیف می‌شود.
استاد مهاجرنیا یک فلسفه‌ی دیگر «غیریّت سازی» در گفتمان این است که ما می‌خواهیم ضعف‌های رقیب را برجسته کنیم در مقابل اینکه برجستگی‌های خودمان را تقویت می‌کنیم ضعف‌های رقیب را هم برجسته کنیم و به رخ بکشیم.
با این برجسته‌سازی می‌خواهیم ضعف‌های رقیب را نشان بدهیم برای اینکه خودمان تقویت بشویم و همیشه هم اینطور نیست که رقیب ما دشمن ما باشد بعضی وقت‌ها دشمن هم نیست ولی غیر ما است.
وی افزود: یک مورد دیگری به عنوان فلسفه‌ی «غیریّت‌سازی» می‌شود مطرح کرد این است که نظام دانایی تقویت شود، مفاهیم تقویت شود و عشق به وطن عشق به انقلاب وابستگی و وفاداری به دست آورده این‌ها تقویت شود و تقویت اینها یک نظام فکری و یک نظام فلسفی درست می‌کند که همه زیر چتر آن فکر می‌کنند.
خاستگاه نظام ما یک خاستگاهی است که ریشه در آموزه‌های دینی‌مان دارد
استاد مهاجرنیا بیان داشت: یکی دیگر از فلسفه‌ی «غیریّت‌سازی» مشروعیت بخشی انقلاب اسلامی است.
اینکه انقلاب اسلامی یک پایگاه و یک خاستگاه معنوی داشته و مشروعیت نظام ولایی را ما از دین گرفتیم و با کمک مردم تبدیل کردیم به یک مشروعیت منسجم ملی.
مشروعیتی که ریشه در آموزه‌های دینی دارد و اینکه یکی از آن آموزه‌های دینی حضور مردم هست، مردم بخشی از اراده‌ی الهی هستند در ایجاد این نظام.
پس خاستگاه نظام ما یک خاستگاهی است که ریشه در آموزه‌های دینی‌مان دارد.
هر چقدر قدرت مشروعیت نظام بالا برود مردم امیدوارتر می‌شوند کارآمدی نظام بالا می‌رود یعنی نظام موفق‌تر می‌شود.
وی افزود: در بیانه‌ی گام دوم رهبری هفت مورد را به عنوان پیشران‌های انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند که آینده انقلاب را باید روی اینها بسازیم.
حالا اگر در این هفت مورد مثلاً در معنویت و اخلاق ما بی‌اخلاق شدیم بی معنویت شدیم معنویت مان کمرنگ شد از دست دادیم معنا و مفهومش این است که ما دیگر برای آینده پیشرانی به اسم معنویت اخلاق نداریم دیگر روی آینده حساب نکنید یا اگر موارد دیگر مثل علم و پژوهش، سبک زندگی، و....
هویتش از دست بدهد یعنی اینکه شما نسبت به آینده امیدوار نیستید.
وی در پایان گفت: عقلانیت انقلاب اسلامی به ما می‌گوید که باید گفتمان انقلاب اسلامی را در بخش «غیریّت سازی» بازسازی کرد و آن تعصبات انقلاب را باید احیا کرد.
وفاداران انقلاب با بی‌توجهی وبی انگیزه گی مبارزه کنند اینها جز آفات جدی انقلاب اسلامی است، انقلاب اسلامی با همین چیزها مبارزه کرده است تا توانست تفکر انقلابی را احیا کند.
دعای امام راحل پشت این انقلاب هست، تلاش‌های مخلصانه‌ای برای این انقلاب کشیده شده است.
این انقلاب در واقع ارثیه‌ی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است و همه دلسوزان به نظام باید تلاش کنند تا این انقلاب به دست صاحب اصلی‌اش برسد.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 10 بهمن 1401 - 20:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0