FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نوجوانان در کلاس درس سوره احزاب، برای "دشمن شناسی-


تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 08 بهمن 1401 - 16:46

فرهنگسرای اخلاق کارگاه دو روزه «باور ایران» را به مناسبت چهارمین سال صدور بیانیه گام دوم انقلاب برای نوجوانان برگزار کرد.

عزت،نفس،انقلاب،اسلامي،نوجوانان،بيانيه،خودآگاهي،گام،تقويت،پاس ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه «باور ایران»، به منظور توانمندسازی و امیدآفرینی در بین نوجوانان و همزمان با چهارمین سال انتشار بیانیه گام دوم انقلاب به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 14 و فرهنگسرای اخلاق و با مشارکت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهر تهران برگزار شد.
در این برنامه، حدود 100 نوجوان دختر در قالب مجموعه کارگاه‌های دو روزه ضمن آشنایی با بخش‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و موضوعاتی نظیر خوباوری، عزت نفس، خودشناسی و ...، سوالات خود را از اساتید حاضر در این جلسه پرسیدند.
این برنامه در آستانه چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، با هدف سوق دادن نوجوانان به شناخت نقش و جایگاه خود در نظام انقلاب اسلامی، آشنایی با این بیانیه مهم، مسئله‌شناسی در نوجوانان، تقویت معنویت و اخلاق و افزایش روحیه امید و خود باوری طراحی شد.
در بخش ابتدایی این برنامه، کارگاه «روان‌شناسی و خودباوری» با حضور صدیقه پرهیزگار برگزار شد.
وی درباره موضوعاتی با محوریت خودباوری صحبت کرد.
او در مقدمه سخنان خود گفت: آموزش مهارت خودآگاهی 4 مؤلفه دارد که در این جلسه می‌خواهیم درباره آنها صحبت کنیم؛ خودآگاهی جسمی، خودآگاهی روانی، خودآگاهی اجتماعی و خودآگاهی معنوی.
برای مثال خودآگاهی جسمی یعنی به جسم خودم واقف باشم و تمام ویژگی‌های ظاهری خود را بشناسم.
اگر به خودآگاهی جسمی نرسیم و جسم خود را رها کنیم، مشکلات زیادی برایمان به وجود می‌آید.
پرهیزگار با اشاره به لزوم کنترل احساسات در خود برای رسیدن به عزت نفس گفت: ما انسان‌ها دارای ویژگی‌های متعددی هستیم که باعث می‌شود متفاوت از یکدیگر باشیم.
یکی از این ویژگی‌ها این است که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم یا اینکه تفاوت بین آدم‌ها را بشناسیم و بهشان احترام بگذاریم.
نکته مهم این است که بتوانیم احساسات خود نظیر ترس، شادی و ...
را تحت کنترل خود بیاوریم.
وی صحبت‌های خود با طرح یک پرسش و دریافت پاسخ از نوجوانان حاضر در جلسه ادامه داد و گفت: باید به این سوال پاسخ بدهیم که هر فردی از چه مجرایی انرژی خود را دریافت می‌کند؟
ما از دو مجرا انرژی می‌گیریم؛ برخی از درون خود و دانسته‌هایشان انرژی می‌گیرند و برخی دیگر از بیرون و ارتباط گرفتن با دیگران انرژی‌ می‌گیرند.
کسانی که از درون انرژی می‌گیرند، درونگرا نام دارند و بیشتر در دورن خود سیر می‌کنند، اما این اتفاق برای افراد برونگرا برعکس است.
به عبارت دیگر، کسانی که برونگرا هستند، با افراد بیشتری ارتباط می‌گیرند.
نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت دنیا درونگرا هستند و بقیه برونگرا‌یند.
این کارشناس و روانشناس نوجوان ضمن تعریف مفهوم «عزت نفس» و بیان ابعاد آن گفت:‌ عزت نفس به معنای خودارزشمندی و دوست داشتن خود است.
دقت داشته باشید که عزت نفس دو بعد دارد؛ یکی خودپنداره و دیگری قضاوت.
خودپنداره یعنی نسبت به خودم آگاهی دارم؛ قضاوت نیز بدان معناست که خودم را درباره ارزش‌هایم قضاوت کنم.
بنابراین برای تعریف عزت نفس می‌توان گفت: «قضاوت من از خودم و اینکه آیا از خودم راضی هستم یا خیر؟» اگر از فردی از خودش راضی باشد، عزت نفس مثبت دارد و در غیر این صورت عزت نفس او ضعیف است.
فراموش نکنید که ارزش انسان‌ها به موقعیتی که قابل تغییر باشد نیست.
وی تأکید کرد: دقت داشته باشید کسی که عزت نفس دارد، دچار افسردگی نمی‌شود.
او به توانایی‌های خود اعتماد دارد.
اعتماد به نفس مانند یک سپر است و فرد را از ابتلا به بیماری‌ها بازمی‌دارد.
هر کدام از ما یک فرد منحصر به فرد هستیم و باید ویژگی‌هایی که باعث می‌شود عزت نفس‌مان تقویت شود را پیدا کنیم.
پرهیزکار در بخش دیگری از سخنان خود راهکارهایی برای تقویت عزت نفس در نوجوانان ارائه کرد و گفت: اولین راهکار، تقویت ارتباط با خانواده و کسانی است که حال‌مان را خوب می‌کنند.
باید سعی کنیم دوستان بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم اوقات بهتری را با آنان سپری کنیم.
دقت داشته باشید هرچه قدر بتوانیم روابط بهتری با اطرافیان خود داشته باشیم، زندگی خوش‌تری خواهیم داشت.
راهکار دیگر تقویت عزت نفس، برطرف کردن نقاط ضعف است.
مطمئناً هر کس نقاط ضعفی دارد که باید آنها را برطرف کند.
علاوه براین، هر کس باید نقاط قوتش را لیست کرده و آنها را در خود تقویت کند.
در بخش انتهایی این کارگاه، تعدادی از نوجوانان درباره مشکلاتی که درباب پایین بودن عزت نفس خود داشتند، سخن گفته و سؤالاتی را مطرح کردند.
همچنین صدیقه پرهیزکار به سؤالات این نوجوانان پاسخ داد.
شهره مهران‌فرید کارشناس مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهر تهران دیگر سخنران این کارگاه بود که درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صحبت کرد و مهم‌ترین محورهای آن را مورد بررسی قرار داد.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است، بیانیه‌ای برای دیروز ما، امروز ما و آینده ما است که دارای محورهای مهمی است.
یکی از مهم‌ترین موضوعات در این بیانیه، مسئله دشمن‌شناسی است.
مهران فرید ضمن تعریف این مفهوم گفت: در بحث «دشمن‌شناسی» از کتاب «انسان 250 ساله» نوشته مقام معظم رهبری و سوره احزاب استفاده می‌کنیم.
همان‌طور که می‌دانید سوره احزاب مجموعه کاملی در موضوع دشمن‌شناسی است که درس‌های زیادی برای امروز ما دارد، چرا که جنگ احزاب جنگی است که در آن همه حزب‌های کافران دور هم جمع شدند تا با همکاری یکدیگر اسلام را از بین ببرند، اما در شب آغاز جنگ، نسیمی وزیده می‌شود و صدای وحشتناکی در بین چادرهای کافران ایجاد کرده و به همین دلیل جمع زیادی از آنان فرار می‌کنند.
وی ادامه داد: به صورت کلی می‌توان گفت که دو دسته دشمن داریم؛ دشمن خارجی و داخلی.
در آیه 48 سوره احزاب، خداوند می‌فرماید که دشمنان خارجی را به من واگذار کنید و من نتیجه جنگ با آنان را مشخص می‌کنم.
مصداق این اتفاق را در جنگ طبس می‌بینید که چگونه سربازان آمریکایی گرفتار طوفان شن شدند.
کارشناس مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تعریف دشمنان داخلی گفت: آیه 60 و 61 سوره احزاب، انواع دشمنان داخلی را معرفی می‌کند؛ دسته اول منافقین اند، گروه دیگر کسانی‌اند که در قلوب‌شان مرض وجود دارد.
دسته سوم مرجفین‌اند؛ یعنی کسانی که اراجیف می‌گویند.
این افراد با استفاده از نظریه «مرگ خاموش» فعالیت می‌کنند.
نوع مواجهه ما با دشمنان داخلی متفاوت است و باید به آنها بی‌توجهی کرد.
مصداقی برای دسته منافقین را می‌توان در سازمان مجاهدین پیدا کرد که فعالیت‌های زیادی علیه ایران و مردم ایران انجام دادند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مبنی بر اینکه چرا کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آماج حمله دشمنان قرار می‌گیرد، گفت: اول آنکه آنان می‌خواهند با اسلام مبارزه کنند و آن را نابود کنند؛ همچنین ما زورگویی را نمی‌پذیریم.
دلیل سوم آنکه ایران پر از منابع طبیعی است و آنان به این سرمایه‌های خدادادی ما چشم دارند.
علاوه براین، ایران از موقعیت استراتژیکی خوبی برخوردار است و به آب‌های آزاد جهان دسترسی بسیار خوبی دارد.
همچنین کشور ما فرهنگ غنی دارد.
مهران فرید در بخش دوم صحبت‌های خود به سؤالات نوجوانان پاسخ داد.
او درباره لزوم گفت‌وگو با اقشار مختلف و دوری از فضای تنش‌آلود در جامعه گفت: وقتی آقا از جهاد تبیین سخن می‌گویند یعنی اینکه با بقیه سخن بگویید و موضوعات را برای آنان با دقت شرح بدهید.
برای مثال، اکنون که فضا آرام‌ شده و از واکنش‌های احساسی فاصله گرفته‌ایم باید سراغ صحبت کردن با دوستان‌تان بروید.
مربیان و معلمان مدارس نیز باید شما را در این موضوع کمک کنند.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دانش‌آموز دیگری درباره ضرورت حجاب داشتن گفت: قانون دین ما درباره حجاب سخن گفته و نسبت به آن تاکید کرده است.
علاوه بر این، رعایت حجاب در کشورمان یک قانون است.
البته نباید فراموش کنیم که حجاب برای حفظ خود زن است.
در این ویژه برنامه دو روزه، اردویی نیز برای دانش‌آموزان برگزار شد و آنان به بازدید از موزه عبرت رفتند تا بیشتر با اتفاقات انقلاب اسلامی آشنا شوند.
برپایی غرفه‌هایی برای معرفی بیانیه گام دوم انقلاب، برگزاری بازی‌های رومیزی برای ایجاد نشاط و سرگرمی در بین نوجوانان، اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، گرفتن عکس یادگاری و ...
از دیگر بخش‌های برنامه «باور ایران» بود.
انتهای پیام/

 

عزت،نفس،انقلاب،اسلامي،نوجوانان،بيانيه،خودآگاهي،گام،تقويت،پاس ...عزت،نفس،انقلاب،اسلامي،نوجوانان،بيانيه،خودآگاهي،گام،تقويت،پاس ...عزت،نفس،انقلاب،اسلامي،نوجوانان،بيانيه،خودآگاهي،گام،تقويت،پاس ...عزت،نفس،انقلاب،اسلامي،نوجوانان،بيانيه،خودآگاهي،گام،تقويت،پاس ...


لینک کوتاه خبر


شنبه، 08 بهمن 1401 - 22:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0