FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«داغ دلربا» پر از صدای مردم است


 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 08 بهمن 1401 - 16:46

میثم امیری اعتقاد دارد نویسنده باید یک کیسه خواب هم داشته باشد و هر جا که امکان داشت کیسه خوابش را پهن کند نه اینکه بخوابد. چشم برهم بگذارد و فقط کمی استراحت کند.

كتاب،نويسنده،تشيع،داغ،خواننده،اتفاق،سفر،دلربا،ميثم،اميري،روا ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب «داغ دلربا» روایتی از تشیع پیکر شهید قاسم سلیمانی بر دستان مردم ایران به روایت میثم امیری است.
حسن شیردل از نویسندگان کشورمان برای این کتاب یادداشتی نوشته است که در ادامه می‌خوانید:
کتاب از غروب شنبه‌ای که اتفاق بزرگی افتاده است شروع می‌شود.
در شمایل تشیع جنازه که بی شباهت با تظاهرات انقلابی نیست، شروع می‌شود.
برای سرداری که ترور شده است.
«نویسنده باید در دل اتفاق باشد.
هر جا که اتفاقی می‌افتد نویسنده باید کوله‌اش را جمع کند و برود.»
این جمله‌های اولیه میثم امیری است؛ در اولین دیدارمان گفت.
بعد از خواندن کتاب متوجه شده‌ام که اعتقاد دارد نویسنده باید یک کیسه خواب هم داشته باشد و هر جا که امکان داشت کیسه خوابش را پهن کند نه اینکه بخوابد.
چشم برهم بگذارد و فقط کمی استراحت کند.
کتاب داغ دلربا در 186 صفحه که به همت انتشارات خط مقدم چاپ شده است.
سفر نویسنده‌ای است با چند دوست که دغدغه‌های اجتماعی شبیه او دارند.
نقد دارند.
اعتراض می‌کنند.
خشمگین می‌شوند و تا آنجا که می‌توانند از هر موقعیتی استفاده می‌کنند تا سرداری را که به دلربایی داغ بر دل‌های تشیع‌کنندگانش گذاشته است، درک کنند.
در کتاب، نویسنده هوشیار است و در تمام طول سفرش شهرستان به شهرستان همان‌طور که در کل کتاب گفته است فقط یک جا بی‌اختیار به خواب می‌رود و صدایی نمی‌شنود.
کتاب پر از صدا است.
هر صدایی که می‌توان در روزمرگی‌ها شنید، درک کرد.
اما نه صداهای بیهوده صداهایی که تشیع جنازه‌ای را با تظاهرات‌هایی که تا آن روز بوده مقایسه می‌کند.
سفر از اهواز شروع می‌شود و چشم‌ها را پرتعلیق به دنبال خود می‌کشاند.
نویسنده داستان‌نویس است و به تکنیک داستان اجازه می‌دهد در روایت سفر کنارش بایستد.
جزئیات را خوب داستانی و روان می‌نویسد.
حواسش به نویسنده اهوازی احمد محمود هست.
حتی درست پای شاملو، مایکل جکسون، دولت آبادی و شفیع کدکنی و میلاد عظیمی شاگرد سایه را وسط می‌آورد که هم استانی خودش است و اقلیم مازندران را خوب می‌شناسد؛ از اینها نشانه می‌آورد برای سردار.
کتاب دیالوگ‌های تأثیرگذاری دارد.
خانه معلم‌ها را نقد می‌کند و آزادانه به کشته شدن افراد در تشیع می‌پردازد و دوان‌دوان تو را به طرف خودش می‌کشد.
تنها این چیزها نیست.
شش دانگ حواس نویسنده به جغرافیای بدنی که شهر به شهر می‌رود هست.
خیابان ها را مانند یک نقشه دقیق توصیف می‌کند آنچنان که اگر خواننده کتاب را به دست بگیرد از همان راهی که نویسنده رفته می‌تواند مسیرش را پیدا کند و در بین کوچه‌ها و جاده‌ها گم نشود.
کتاب سرشار از گویش‌های مناسب و بومی است و وقتی کتاب را به اتمام می‌رسانید سوادی که انتظارش را نداشتید از کتاب در مغزتان باقی می‌ماند.
کلمات صمیمی‌اند.
مثل استفاده روزمره ما در گفت‌وگوها.
موبایل موبایل است و تلفن همراه نشده است و با همه‌ی این راحتی‌ها، خواننده با کتاب با سواد طرف است.
غلط فاحشی به چشم نمی‌آید.
میثم امیری حتی اسم مداح‌ها را خوب می‌شناسد درست به همان اندازه که صداها را در طول سفر خوب شنیده است.
با حضور این همه مداح در کتاب اشک کسی را در کتاب در نمی‌آورد و روضه نمی‌خواند.
خیلی خوب مخاطب امروزش را می‌شناسد.
مواظب اوست که زبان طنز را در این سفری که دلیلش ترور یک سردار نامی است چطور کجا و چگونه به کار ببرد و چنان به طنز می‌زند که بتواند به همان اندازه سریع فضا را عوض کند.
شما در کتاب داغ دلربا با نویسنده حواس جمعی طرف هستید که حتی روایت در پاورقی‌هایش، شمایل گفت‌وگو به داستان می‌دهد و نظر را به پاورقی خوانی جلب می‌کند.
گرچه کمتر کتابی را می‌توان پیدا کرد که خواندن پاورقی‌هایش جذاب باشد اما اینجا این اتفاق افتاده است.
کتاب آذین بسته به عکس‌های حرفه‌ای است.
اما متن راه خودش را می‌رود و در قسمت‌هایی آن‌قدر تعلیق زیاد است که خواننده از خیر خیره شدن به عکس‌ها می‌گذرد.
به نظر نویسنده، کتاب در اوج تمام شده است؛ در فصل 9 ص 186 :«می‌گفت: این اوج را دوست دارد.» اما نویسنده حواسش به خواننده هست که اوهم داغدار اتفاق بزرگی است.
انتهای پیام/

 


شنبه، 08 بهمن 1401 - 22:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0