FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هفتمین همایش مرجعیت علمی برگزار می شود/گردهمایی وزرای سابق بهداشت


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 08 بهمن 1401 - 15:15

هفتمین همایش مرجعیت علمی با تاکید بر «ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران» ۱۱ بهمن ماه برگزار می شود.

پزشكي،آموزش،علوم،نظام،سلامت،ادغام،علمي،مرجعيت،دستاوردهاي،بهد ...


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری هفتمین همایش مرجعیت علمی در محل وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران با بیان دستاوردهای نظام آموزش علوم پزشکی گفت: ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت در سال ۱۳۶۷ رخ داد و آموزش از وزارت علوم منفک و به وزارت بهداری آن زمان اضافه شد.
از آن زمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: کمتر کشوری در دنیا از این مدل استفاده می کند و کشور ما توانسته در این حوزه به دستاوردهای قابل توجهی برسد.
ضمن اینکه ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت در اسناد بالادستی از جمله سیاست های نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته است.
ارائه دستاوردهای «ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت»
معاون وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت گفت: مهمترین دستاورد این ادغام این است که فراگیران هم دانایی و هم توانایی را کسب می کنند.
در برخی از رشته ها دانایی کسب می شود اما چون مهارت ندارند توانایی شغل متناسب با آن را ندارند.
اما در آموزش پزشکی همزمان که افراد تحصیل می کنند مهارت هم کسب می کنند.
وی ارتقاء کمّی نیروی انسانی حوزه سلامت را یکی دیگر از دستاوردهای مهم ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت برشمرد و گفت: ما پیش از انقلاب و تا چند سال پس از انقلاب در تامین کادر سلامت با مشکل مواجه بودیم و پزشکان هندی و پاکستانی در کشور حضور داشتند، بعضا لیسانس پزشکی داشتند و برای ارتباط با بیماران زبان نمی دانستند.
باقری فرد یادآور شد: اکنون ۲۵۰ هزار دانشجوی رشته های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند، ۲۱ هزار عضو هیات علمی که نیمی از آنها خانم ها هستند در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به کار هستند.
تعداد ۶۶ هزار دانشجوی پزشکی، ۱۵ هزار دانشجوی دندانپزشکی و بیش از ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی در کشور داریم.
۸۰۰ مرکز تحقیقاتی وابسته به علوم پزشکی در حال فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در گروه بالینی داریم و به این ترتیب هیچ رشته بالینی در دنیا وجود ندارد که در کشور تربیت دانشجو در آن صورت نگیرد و نیازی به آموزش در خارج از کشور نداریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دستاورد دیگر ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت ارتقاء کیفی آموزش و سلامت است.
فدراسیون جهانی آموزش پزشکی WFME مدرک پزشکی عمومی ایران را به مدت ۱۰ سال تایید کرده است.
ضمن اینکه اعتبارسنجی آن را برعهده وزارت بهداشت گذاشته است.
به این ترتیب مدرک فارغ التحصیلان پزشکی عمومی مورد تایید در همه دنیا است.
وی اظهار داشت: البته در زمینه آموزش علوم پزشکی مشکلاتی هم داریم که این موضوع نشان از عدم توانایی در توزیع مناسب نیروی انسانی است.
مقرر شده است که با هدف ماندگاری بیشتر نیروی های انسانی در مناطق کم برخوردار برنامه بومی سازی را اجرا می کنیم.
از این رو وزارت بهداشت بر روی بومی گزینی در رشته های عمومی، تخصصی و فوق تخصصی تمرکز کرده است تا کمبودها را جبران کند.
باقری فرد، ارتقاء شاخص های سلامت در تمام شاخص های معتبر جهانی را از دیگر دستاوردهای ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با فاصله زیاد از دیگر کشورها در شاخص ها سلامت جلوتر است.
وی تاکید کرد: سرآمدی به تنهایی کافی نیست و باید به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم و این مرجعیت علمی در حوزه آموزش با ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت بدست آمده است.
وزرای سابق بهداشت درباره اهمیت «ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت» صحبت می کنند
در همین زمینه دکتر غلامرضا حسن زاده رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی درباره هفتمین همایش مرجعیت علمی خاطرنشان کرد: این همایش با تاکید بر «ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران» و همراهی فرهنگستان علوم پزشکی ۱۱ بهمن ماه برگزار می شود.
وی گفت: انجمن آموزش علوم پزشکی از سال ۱۳۹۰ تاکنون همایش های پی درپی را برای موضوع مرجعیت علمی برگزار کرده است.
یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت این است که در بسیاری از کشورها از این مدل به عنوان الگو استفاده می کنند.
حسن زاده اظهار داشت: یکی راه های رسیدن به مرجعیت علمی به کار گیری علم نافع است.
از همین رو عرصه آموزش دانشجوی علوم پزشکی همان عرصه ارائه خدمات است و به نوعی علم نافع را اجرا کرده است.
رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی با اشاره به برنامه هفتمین همایش مرجعیت علمی یادآور شد: در پنل اول این همایش وزرای سابق بهداشت با همراهی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گردهم می آیند و درباره اهمیت «ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت» صحبت می کنند.
وی افزود: در پنل دوم مسئولان وزارت بهداشت و مدیران آن درباره روش های بهبود ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت سخن می گویند.
در پنل سوم تجربیات دانشگاه های علوم پزشکی و در پنل چهارم شواهد تولید شده در دانشگاه های علوم پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.
در ادامه این نشست دکتر سلیمان احمدی دبیر علمی هفتمین همایش مرجعیت علمی با اشاره به اینکه ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت یکی از دستاوردهای درون زاد نظام جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت ۳۷ سال این دستاورد باید در عرصه بین المللی معرفی شود.
آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه و آموزش پزشکی پاسخگوی نیازهای جامعه از جمله دستاوردهای ادغام است
وی افزود: کانسپت ذهنی و مفهومی در مسئله ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت دو موضوع آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه و آموزش پزشکی پاسخگوی نیازهای جامعه است.
درواقع برنامه آموزش پزشکی نیازهای جامعه را در نظر می گیرد و فراگیران را بر اساس نیاز جامعه آموزش می دهد.
همچنین پاسخگویی دارد و در طراحی نظام سلامت نقش دارد.
احمدی اظهار داشت: فراگیران نظام آموزش علوم پزشکی تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد فراگیران نظام آموزش عالی کشور هستند اما این فراگیران حدود ۵۰ درصد در پژوهش و فناوری سهم دارند.
در واقع درست است که تجربه ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت یکی تجربه درون زاد ملی است اما در برخی کشورها دانشگاه ها به این سمت در حال حرکت هستند.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 08 بهمن 1401 - 19:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0