FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دانشگاه نیز همچون حوزه‌های علمیه، محل تضارب آرا است.


 

 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | پنجشنبه، 06 بهمن 1401 - 15:06

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: محیط دانشگاه، محیط زور و تحمیل نیست، دانشگاه نیز همچون حوزه‌های علمیه، محل تضارب آرا است.

دانشگاه،فرهنگي،مديريت،فتح،سرزمين،عرصه،يمن،اساتيد،فضاي،اسلام، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد علم‌الهدی در اجلاس سراسری معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزاد کشور که با حضور جمعی از اساتید و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور در محل تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جریان فرهنگ جوانان مبتنی بر عرصه دانشگاهی، یک فرصت کم‌نظیر برای فرهنگ‌سازی است که نه در مقام عنوان و شعار بلکه در عرصه عمل می‌تواند خیرات و برکات بسیاری داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در جریان فتح یمن، وقتی لشکر اسلام آماده شد تا حرکت خود را به سمت این سرزمین آغاز کند.
در آن زمان همه می‌دانستند که فتح یمن، مأموریت بزرگ اسلام است زیرا در جنوب سرزمین عربستان قرار داشت و با قبایل دلاور و البته اهل فضلی که داشت، فتح این سرزمین، مسئله بسیار دشواری به حساب می‌آمد اما در لحظه آغاز حرکت لشکر، وجود اقدس نبی مکرم اسلام (ص) به امیرمؤمنان (ع) توصیه کرد که پیش از شمشیر، از ابزار کتاب و منطق استفاده کند و بر همین اساس، سرزمین یمن بدون کوچک‌ترین مشکلی فتح شد.
مدیریت موج‌ها و اوج‌ها، منطق اثرگذاری فرهنگی در دانشگاه
وی با اشاره به جزئیات فضا و اقتضائات مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: نوجوانی که در برهه‌ای از زندگی خود در همه شئون زندگی، وابسته به پدر و مادر است، در فضای دانشگاه به بلوغی می‌رسد که با روحیه خودباوری از همه وابسته‌ها بیزار می‌شود و از هیچ‌کس حرف‌شنوی ندارد مگر اینکه احساسات و تمایلاتش، او را به سمتی سوق بدهد.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه هرگز نمی‌توان بر تربیت دانشجو حساب باز کرد، ادامه داد: نوجوانی که در آستانه ایام جوانی وارد دانشگاه می‌شود، یک شخصیت چشم و گوش بسته است که هنوز شخصیت اجتماعی او شکل نگرفته و بر همین اساس، بسیار رغبت دارد که در جریان‌های مختلف نقش‌آفرینی کند.
اینجاست که اهمیت جایگاه اساتید محرز می‌شود؛ یعنی کسانی که می‌تواند موج‌آفرین باشند و جوسازی کنند و به این ترتیب، دانشجویان جوان را با خود همراه کنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در عرصه فرهنگ، هیچ نیازی وجود ندارد که اساتید، تحت کنترل دانشگاه باشند زیرا اگر موج و اوج فضای دانشگاه مدیریت شود، ثمره آن ایجاد یک فضای علمی پرشور و البته آزاد است که توان علمی و بصیرت سیاسی دانشجویان را همواره در اوج آمادگی حفظ می‌کند.
اقامه نظام ارزش‎گذاری، رمز حل چالش‌های فرهنگی
وی با اشاره به این نکته که «محیط دانشگاه، محیط زور و تحمیل نیست»، گفت: دانشگاه نیز همچون حوزه‌های علمیه، محل تضارب آرا است و درصورتی‌که قرار باشد موضوعی در آن به یک امر و دستور تکلیف شده تبدیل شود، بلافاصله نرخ رشد آن متوقف می‌شود.
آیت‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: در حوزه امور آموزشی باید اقتدار و تحکم داشت و برنامه‌ها در کمال صلابت تنظیم شوند اما فرهنگ برخلاف مسائل آموزشی، مقوله‌ای نیست که به بیان رهبر معظم انقلاب بتوان با فشار در آن تأثیرگذاری ایجاد کرد.
این عرصه به نام مدیریت فرهنگی نام‌گذاری شده است؛ به این معنا که فراتر از مدیریت دینی یا اخلاقی، در مقام فرهنگ‌سازی بر بیاید.
اگر مدیریت فرهنگی در دانشگاه، این‌گونه ارزش‌گذاری کند که بی‌اخلاقی، بی‌حجابی و تخریب باورهای اعتقادی به‌عنوان یک ضدارزش محسوب شود، دانشجوی ما آگاه می‌شود که حتی اگر اصرار بر بی‌اخلاقی دارد، باید آن را محدود به بیرون از دیوارهای دانشگاه نگه دارد و در این راستا، شاید دیگر حتی به سختگیری حراست برای موضوع حجاب نیاز نباشد.


پنجشنبه، 06 بهمن 1401 - 22:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0