FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پایه ریزی فرهنگ و مکتب تشییع و ایجاد جنبش علمی توسط امام باقر (ع)


 مهر | دین و اندیشه، دین و اندیشه، استان‌ها | دوشنبه، 03 بهمن 1401 - 11:55

قم-امام محمدباقر (ع) در علم، زهد و اخلاق با فضیلت ترین فرد عصر خود بود و مکتب تشییع در زمان آن حضرت، فرهنگ خود در ابعاد مختلف از جمله فقه، تفسیر، کلام و اخلاق را تدوین و پایه ریزی کرد.

امام،باقر،بن،محمد،حضرت،ماه،مناظره،اسلام،جمله،عنوان،عبدالملك، ...


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امام محمد باقر (ع) پنجمین پیشوای شیعیان معروف به باقرالعلوم، در یکم ماه رجب سال ۵۷ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشودند.
پدر امام محمد باقر (ع)، امام زین العالدین (ع) و مادر ایشان فاطمه دختر امام حسن (ع) است و بنابراین امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادری هاشمی علوی و فاطمی به شمار می‌آید.
مشهورترین لقب آن حضرت؛ باقر است که پیامبر اکرم (ص) به واسطه جابربن عبداللّه انصاری، آن حضرت را به این عنوان ملقب کرد و به ایشان سلام رساند.
آن حضرت در واقعه کربلا حضور داشته و ۴ ساله بودند و امام محمد باقر (ع) پس از شهادت امام سجاد (ع) در سال ۹۵ هجری قمری به امامت رسید و تا سال ۱۱۴ هجری قمری به مدت ۱۹ سال پیشوای شیعیان بودند.
امام باقر (ع) توانست در عصر خود جنبش علمی در جامعه اسلامی ایجاد کنند و این جریان در دوران امام صادق (ع) به نقطه اوج خود رسید.
آن حضرت که در علم، زهد و اخلاق با فضیلت ترین عصر خود بود؛ احادیث فراوانی در حوزه‌های علوم دینی، علوم قرآنی و نیز در عرصه‌های سنت نبی مکرم اسلام و مباحث اخلاقی داشتند و در حقیقت مکتب تشییع در زمان آن حضرت، فرهنگ خود در ابعاد مختلف از جمله فقه، تفسیر، کلام و اخلاق را تدوین و پایه ریزی کرد.
آن حضرت به تربیت شاگردان بسیاری همت گماشت و روایانی همانند محمد بن مسلم ۳۰ هزار، جابر جعفی تا ۷۰ هزار روایت از ایشان بیان و آن را ثبت کردند و در کتب فقهی و روایی آمده است.
اوج ظهور مسلک‌های فقهی و انحرافی در زمان امام باقر (ع)
در دوران حیات امام محمد باقر (ع) ظهور مسلک‌های فقهی و انحرافی اوج گرفت و هر یک برای ترویج عقاید خود در جامعه تلاش می‌کردند که در این راستا امام محمدباقر (ع) با بیان عقاید اهل بیت عصمت و طهارت، با این مکاتب انحرافی و حتی فرق اسلامی مرزبندی می‌کرد و در این مسیر از جمله فعالیت‌های فرهنگی ایشان، انجام مناظرات با افراد مختلف از جمله مناظره با اسقف مسیحیان، مناظره با حسن بصری، مناظره با هشام بن عبدالملک، مناظره با محمد بن منکدر، مناظره با نافع بن ازرق، مناظره با عبدالله بن معمر لیثی، مناظره با قتاده بن دعامه بوده است.
امام محمد باقر (ع) در تربیت شاگران نیز اهتمام ویژه ای داشت و در برخی از کتب تاریخی همانند مسند الام الباقر (ع) شمار اصحاب، شاگردان و راویان آن امام را تا ۶۵۴ نفر نیز اعلام کردند که شش نفر از آنان از جمله زُرارَة بن اَعین، مَعروفِ بنِ خَرَّبوذ، بُرَید بن معاویه، فُضَیل بن یسار، محمد بن مُسلِم و ابوبصیر اَسَدی به عقیده بزرگان و علمای شیعه فقیه‌ترین فقهای صدر اسلام بوده اند.
حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با مهر با تبریک فرا رسیدن ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: ماه رجب از جمله ماه‌های با عظمت است که زمینه برای خودسازی و تقرب به پروردگار در آن بسیار فراهم است و از ین منظر در زمره ماه‌های استثنایی و ممتاز قرار دارد.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ماه‌های شعبان و رجب در حقیقت مقدمه‌ای برای رسیدن به ماه مبارک رمضان این ماه محبوب الهی است و انسان باید در این دو ماه خود را با مراقبه‌های اخلاقی و عملی برای مهمانی در ماه خدا آماده کند.
حجت الاسلام واعظ موسوی عنوان داشت: در نخستین روز از ماه رجب سال ۵۷ هجری میلاد با سعادت امام محمدباقر (ع) قرار دارد که آن حضرت در مدینه به دنیا آمدند و لقب باقر (ع) نیز به معنای شکافنده است که آن حضرت این لقب شکافنده علوم را از جدشان پیامبر اسلام دریافت کردند.
امام باقر (ع) در کنار امام سجاد (ع) پیام رسان واقعه کربلا بودند
وی با بیان اینکه امام محمدباقر (ع) در خردسالی در واقعه کربلا حضور داشتند و پس از واقعه عاشورا در مدینه در کنار پدرش امام زین العابدین (ع) پیام رسان قیام عاشورای حسینی بودند و به پرورش اخلاقی و معنوی امت سلام در آن زمان می‌پرداختند.
وی با اشاره به اینکه امام باقر (ع) حدود ۱۸ سال امامت شیعیان و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده داشت افزود: امامت آن حضرت با دوره پنج تن از خلفای بنی‌امیه از جمله ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک همزمان بود که در این دوران به دلیل ظلم و جور دستگاه بنی امیه جنگ‌هایی پدید می‌آمد و اختلافات بسیاری در بین خاندان اموی وجود داشت که البته این امر مانع از تعرض آنان نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت می‌شد و از سویی دیگر مظلومیت سیدالشهدا (ع)، یاران و خاندانش در صحرای کربلا موجب شد تا مسلمانان نسبت به اهل بیت (ع) رو بیاوند و مجذوب این حضرات شوند.
استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: با روشنگری و رساندن پیام واقعه کربلا به امت اسلام پس از عاشورای حسینی، بسیاری از افرادی که در این زمینه دچار غفلت شدند و در یاری رساندن امام حسین (ع) برابر یزدیان کوتاهی کردند برای جبران مافات تلاش می‌کردند.
پویایی و بالندگی امروز اسلام مرهون تلاش‌های علمی امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است
حجت الاسلام واعظ موسوی در ادامه با اشاره به کامل بودن ابعاد شخصیتی امام محمدباقر (ع) اظهار داشت: امام باقر (ع) در عرصه علمی مطالب بسیاری را برای شیعیان بازگو کردند که باید بیان داشت که پویایی و بالندگی امروز اسلام و مکتب تشییع مرهون تلاش‌های علمی امام محمد باقر (ع) و همچنین امام جعفر صادق (ع) است و علما و بزرگان حوزه‌های علمیه در طول قرن‌ها از این مطالب استفاده و الهام گرفتند.
وی عنوان داشت: اخلاص بسیار در برابر ذات اقدس الهی از جمله ویژگی‌های امام محمد باقر (ع) در روایات بیان شده و آن حضرت را به دلیل آنکه از پدر و مادر علوی متولد شدند لقب مولود علوییون نیز داده اند.
مبارزه امام باقر (ع) با دستگاه ستمگر اموی
استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: امام محمد باقر (ع) در عین حالی که در عرصه‌های علمی، معرفتی و اخلاقی برای امت اسلام تلاش می‌کرد در مسیر مبارزه با دستگاه ستمگر اموی نیز در میدان حضور داشت و به فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی می‌پرداخت.
حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: امام پنجم شیعیان نه تنها در مسیر انحرافات اعتقادی بلکه در برابر انحرافات سیاسی حاکمان عصر خود ایستادگی می‌کرد.
وی عنوان داشت: حاکمان جور در آن زمان نسبت به بیت المال بی توجه بودند و به گونه‌ای در آن دخل و تصرف داشتند که گویی اموال شخصی خودشان است که حضرت در این زمینه حساسیت داشتند برای جلوگیری از انحرافات اقتصادی امویان نیز تلاش می‌کردند.
وی افزود: امام محمد باقر (ع) در تمامی ابعاد برای جامعه امروز ما نیز الگو هستند و مسلمین باید ضمن شناخت با معرفت نسبت به ساحت آن امام، در عرصه‌های مختلف زندگی از ایشان درس بگیرند.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 03 بهمن 1401 - 20:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0