FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برنامه دانشگاه تهران برای ورود «فلسفه مضاف» به رشته‌های دانشگاهی


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 01 بهمن 1401 - 14:00

رئیس دانشگاه تهران، یکی از گام‌های عملیاتی به منظور ایفای نقش دانشگاه در تمدن‌سازی را ورود فلسفه مضاف به رشته‌های دانشگاهی دانست.

فلسفه،مضاف،دانشگاه،علوم،تهران،رشته،علمي،نقش،علم،اسلامي،پارسا ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در نشست شورای دانشگاه که در محل تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، در تشریح اینکه دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند نقش تمدن‌سازی خود را ایفا کنند، گفت: دانشگاه‌ها باید بتوانند نیازهای تمدن نوین اسلامی را بشناسند و برطرف کنند و هر رشته‌ای بتواند به تناسب توانایی خود این نقش و جایگاه را داشته باشد که در یک فرآیند و چشم‌انداز کل‌نگر، فارغ از تعصبات و نگاه محدود رشته‌ای خود به مسائل تمدنی نگاه کند.
رئیس دانشگاه تهران، یک گام عملیاتی به منظور ایفای نقش دانشگاه در تمدن‌سازی را ورود فلسفه مضاف به رشته‌های دانشگاهی دانست و گفت: وقتی صحبت از فلسفه مضاف می‌کنیم یعنی یک رشته علمی به عنوان مضاف‌الیه ایفای نقش کند مانند فلسفه حقوق، فلسفه هنر، فلسفه زیست، فلسفه تکنولوژی و … در حقیقت فلسفه مضاف همان فلسفه میان رشته‌ای است که ماهیت وجودی رشته‌ها را در یک نظام جامع و یکپارچه به هم پیوند می‌دهد.
استاد دانشگاه تهران با تصریح اینکه «مبنای فلسفه مضاف، تئوری‌های غربی است»، اظهار داشت: به تعداد شاخه‌های علمی که وجود دارد، فلسفه می‌تواند به عنوان نقش ترکیبی با آن علم خاص ایفای نقش کند.
وقتی فلسفه به عنوان پیشوند یک رشته علمی می‌آید، قاعدتاً بحث روشمند بودن، توصیف و تعریف آن رشته و روندهایی که طی کرده و نقشی که به عنوان یک پازل از نقشه کلی تمدنی می‌تواند در جامعه ایفا کند، مطرح می‌شود و زمینه علمی مورد نظر را با روش عقلی تحلیل می‌کند؛ یعنی آن علم را تعریف می‌کند، منابعش را پیدا می‌کند، گستره‌اش را بررسی می‌کند و مسائل آن را گونه‌شناسی و دسته‌بندی می‌کند.
در فرآیند تمدن‌سازی اگر نتوانیم تفکر کل‌نگرانه را در نهاد علم حفظ کنیم، دچار آسیب خواهیم شد و پیشرفت همه‌جانبه و پایدار حاصل نخواهد شد.
مقیمی با اشاره به رویکردهای مختلف در بحث فلسفه مضاف، افزود: آنچه مسلم است باید به صورت توأمان هم به رویکرد تاریخی و هم به رویکرد منطقی در آن رشته علمی توجه کنیم، یعنی بحث‌های منطقی و عقلانی با سیر تکامل تاریخی آن رشته با هم آمیخته شود و آن رشته را توصیف و توسعه دهد.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: وقتی در نظام تمدن‌سازی نوین اسلامی صحبت از فلسفه مضاف می‌کنیم قاعدتاً باید فلسفه یک ویژگی‌های خاصی متناسب با نظام ارزشی اسلامی را داشته باشد و قید فلسفه اسلامی را بایستی همراه بحث‌های مربوط به فلسفه مضاف دنبال کنیم.
برای بررسی چگونگی انجام این جریان‌سازی، مقرر شد دکتر حمید پارسانیا استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طرحی را آماده کند که بر اساس آن همان‌طور که بحث‌های مهارتی و کارآفرینی را در رشته‌هایمان توسعه می‌دهیم، اساتید و دانشجویان نیز با زیربناهای علمی آشنا شوند و بدانند فایده و جایگاه و نقش رشته تخصصی‌شان برای نظام تمدنی و جامعه کجاست؟
مقیمی در پایان اظهار امیدواری کرد: با پیاده کردن این طرح تحولی در برنامه‌های درسی مقاطع مختلف و ورود بحث‌های مربوط به فلسفه اسلامی که آن هم پیش‌زمینه‌ای برای تحول علوم می‌شود - که عمدتاً هم ناظر بر علوم انسانی است و البته حتماً علوم غیرانسانی هم از فلسفه غیرمضاف بهره‌مند خواهد شد – بتوانیم هم ذهن دانشجویان را فعال کنیم و هم اینکه نقش‌آفرینی رشته‌هایمان را در عرصه عمل و نیازهای جامعه شاهد باشیم.
لذا دو اقدام مهم در دستور کار قرار خواهد گرفت و ضمن طراحی درس یا دروسی با رویکرد فلسفه مضاف در هر رشته در مقاطع سه گانه، رشته‌های مرتبط با فلسفه مضاف در برخی دانشکده‌ها و ترجیحاً در دوره دکتری، طراحی و به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.
در این راستا دبیرخانه مرکزی در ستاد دانشگاه با مسؤلیت دکتر پارسانیا و کارگروه تخصصی با مشارکت متخصصین موضوع و نمایندگان دانشکده‌ها به‌زودی شروع به فعالیت خواهد نمود.
حمید پارسانیا، مسئول تدوین طرح ورود فلسفه مضاف به رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه تهران نیز در این نشست، فلسفه مضاف را از زاویه پیشگامی و افق‌گشایی و حرکت در مرزهای دانش و علم تبئین کرد و گفت: قاعدتاً این عناوین قبل از هر چیز متوجه دانشگاه تهران است که دانشگاه مادر و سرآمد برای جمهوری اسلامی ایران است.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه مواجهه‌مان با علم مدرن عمدتاً از حوزه فناوری و از جنبه قدرت و اقتدار بوده است، گفت: به نظر می‌رسد علوم کاربردی ما را به مرزهای دانش نمی‌رساند و صرفاً قلمروی استفاده و بهره‌وری هستند.
علوم پایه قاعدتاً نقش اساسی برای تکوین علوم و فهم هویت علوم دارند.
وی افزود: در قلمروی فناوری باید علوم کاربردی را پیش برویم و قطعاً وقتی هم که رشد می‌کنیم باید بتوانیم پا به پای تکنولوژی موجود کار کنیم.
اما اگر بخواهیم از این مرزها عبور کنیم باید لایه‌های عمیق‌تر آن را بفهمیم و حرکت‌مان به افق‌گشایی ختم شود.
پارسانیا گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که افق‌گشایی کرده‌ایم که مسیر جدیدی ایجاد کنیم واگرنه حرکت در مسیر قبلی افق‌گشایی محسوب نمی‌شود.
مسئول تدوین طرح ورود فلسفه مضاف به رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه تهران اظهار کرد: در صورتی می‌توانیم حقیقتاً از مرزهای دانش عبور کنیم و افق‌گشایی نمائیم که علم را فقط در حد کاربردی و فناورانه آن نگاه نکنیم، هویت آن را بشناسیم و لایه‌های عمیق‌تر معرفتی آن را که با فرهنگی که در آن شکل گرفته است ارتباط دارد هم شناسایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: عبور از مرزها بدون عمق گرفتن شناخت همین دانش ممکن نیست.
یعنی یک برخورد تکنیکی با مسئله، هرگز ما را به عبور از مرزها نخواهد کشید؛ یعنی باید از حوزه تکنیک و کارآمدی فراتر رویم و به سوی هویت آن قدم برداریم و دقیقاً بشناسیم و بعد از آن بنیادها و هویت فرهنگی خود و فلسفه‌ای که با این زیست انس داشته و انس دارد را بشناسیم تا بتوانیم افق‌گشایی کنیم؛ که این کار نیازمند زمان است.
پارسانیا با بیان اینکه امروز فلسفه‌های مضاف بیشتر با ادبیات فلسفه تحلیلی به کار برده می‌شود، توضیح داد: اگر می‌خواهیم یک لایه عمیق‌تر به سوی مرزهای دانش و افق‌گشایی برویم، باید راجع به کاربرد علم و فلسفه و تقابل بین این دو بازاندیشی داشته باشیم.
این نیاز جدی است که محیط‌های علمی ما در شناخت هویت علوم پیشگام باشند و به نظر می‌رسد علوم پایه جایگاه و منزلت بیشتری بگیرند.
وی با یادآوری اینکه از اوایل دهه ۸۰ بحث فلسفه علوم اجتماعی در قم فعال شد، گفت: راه‌اندازی رشته‌های مختلف فلسفه مضاف یک کار بین‌رشته‌ای و نیازمند آمایش است، ولی نیازمند یک قالب مشخص نیست و هر دانشکده با توجه با اقتضائات خود می‌تواند این حوزه‌های مطالعاتی را ایجاد کند.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 01 بهمن 1401 - 23:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0