FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهکارهایی برای سلامت روانی و مصونیت در فضای مجازی


رهنگی و هنری | پنجشنبه، 29 دی 1401 - 14:27

یک کارشناس رسانه می گوید ما در جهان رسانه ای ‎شده زندگی می کنیم. بخش زیادی از تصاویر ذهنی، خوشامد و بدآمد ما را رسانه ها به کمک عناصر ارتباطی می سازند. نکته اینجاست که چه مقدار از این تصاویر ذهنی که رسانه برای ما ساخته است؛ درست است؟

خبر،جعلي،اخبار،پيام،اشاره،اجتماعي،نادرست،سلامت،درست،زندگي،سي ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیده مریم سیادت مدرس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در همایش ملی «بررسی تشخیص اخبار جعلی و ارائۀ راهکارها» با اشاره به اینکه امروزه با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره، شاهد روند سریع پیشرفت تکنولوژی و شکل‌گیری نسل‌های جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم، گفت: فناوری به عامل اصلی برای اعمال تغییرات در سبک زندگی افراد تبدیل شده است.
بشر نیاز به حفظ سلامت روح، جسم، فرهنگ، سبک زندگی، سنت‌ها، اعتقادات دینی، مذهبی و آداب و رسوم دارد که ممکن است به واسطۀ رسانه‌ها دستخوش تغییر قرار گیرد.
وی افزود: ما در جهان رسانه‌ای‌‎شده زندگی می‌کنیم.
بخش زیادی از تصاویر ذهنی، خوشامد و بدآمد ما را رسانه‌ها به کمک عناصر ارتباطی می‌سازند.
نکته اینجاست که چه مقدار از این تصاویر ذهنی که رسانه برای ما ساخته است؛ درست است؟
واقعیت کدام است؟
واقعیتِ واقعی همانی است که در زمان و مکان مشخص در عالم واقع رخ داده است.
مانند یک اجتماع مردمی، سخنرانی یک فرد، آتش‌سوزی در جنگل، درختکاری، تصادف، انفجار، جشن و ...
واقعیت رسانه‌ای که دیگر واقعیتِ واقعیت نیست و روایتی از آن رویداد را روایت می‌کند و ممکن است دستکاری، مخدوش و بازنمایی از زاویه‌ای خاص شده باشد.
ویژگی‌های خبر درست و نادرست
سیادت ضمن بیان ضرورت شناخت اخبار جعلی از واقعی، دربارۀ ویژگی‌های یک خبر درست و خبر نادرست گفت: خبر درست در حقایق با گزارش یا آمار اثبات می‌شوند، منابع مختلف را از دیدگاه‌های مختلف ذکر می‌کند، شامل تمام عناصر یک خبر و روایت است، چند خبرگزاری معتبر آن خبر را کار می‌کنند.
اما خبر نادرست تنها به یک منبع اشاره دارد یا به هیچ منبعی اشاره نمی‌کند، اخبار پیرامون با حدس و گمان تدوین می شوند، از زبان احساساتی یا تزیین‌شده استفاده می‌کنند.
جهت سم‌زدایی دیجیتال با توجه به ورود هوش مصنوعی به بحث شایعه‌سازی و اطلاعات نادرست باید تغییراتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد.
راهکاری برای سلامت روانی در فضای مجازی
این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه برای بهروزی و ارتقای سلامت روانی‌، می‌توانید گاهی تلفن همراه خود را کنار بگذارید، گفت: جنبۀ دیگرِ سلامت و بهروزی که کمتر به آن پرداخته شده، کسب دانش است.
دانش به طرزی شگرف بر توانایی ما برای سیر و سلوک در جهان و تحقق اهدافمان تأثیر می‌گذارد.
به‌طور کلی در مواجهه با هر پیام رسانه‌‎ای و قبل از بازنشر آن، یک مکث کوتاه داشته باشیم و از خود بپرسیم: این پیام منافع چه کسانی را تأمین می‌کند؟
چه زاویۀ دید و ارزشی در این پیام تأیید یا رد می‌شود؟
چه تکنیک‌هایی برای جلب توجه به کار گرفته‌اند؟
چرا این پیام ارسال شده است و هدف چیست و چه کسی این پیام را تولید کرده است؟
سیادت دربارۀ راهکارهای پیشنهادی برای برون‌رفت از چالش فضای مجازی گفت: آموزش با رویکرد کارگاه‌محور، تولید محتوا در لحظه و انتشار آن، منبع‌یابی و معرفی منابع معتبر خبری با رویکردهای متفاوت و ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی از جملۀ این موارد است.
وی با اشاره به اینکه حساب‌های سایت‌های انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با مخاطبان و مردم عادی ارتباط بگیرند و از این طریق با اعتمادسازی ضریب نفوذ خود را افزایش دهد، گفت: شاخص‌های محبوبیت در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مواردی همچون پست، نظرات و اشتراک‌گذاری دوباره است.
تعامل برقرار کردن با حساب‌هایی که اخبار و اطلاعات جعلی منتشر می‌کنند، لزوماً به معنای اعتماد مخاطب نیست.
حس کنجکاوی باعث می‌شود تعداد بالایی از کاربر واقعی درگیر محتوای جعلی شوند و تعداد کلیک‌ها افزایش پیدا کند.
اگر مقدار تعامل با حساب جعلی خیلی زیاد باشد، شبکه‌های اجتماعی آن را به عنوان محتوای داغ به کسانی که حساب را دنبال نمی‌کنند هم پیشنهاد می دهند و مخاطبان باز هم بیشتر می‌شوند؛ در نتیجه توهم اعتماد به حساب جعلی ایجاد می‌شود.
اعتبار و صحت‌سنجی منبع خبر مانع از روند صعودی انتشار خبر جعلی می‌شود.
انتهای‌پیام/

 


شنبه، 01 بهمن 1401 - 00:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0