FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خبرنگاران پژوهشی ورزیده‌ای داریم اما کم‌اند /مورخان عصر جدید


 مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 27 دی 1401 - 09:00

مترجم کتاب «خبرنگار» می‌گوید در ایران خبرنگاران خوب و ورزیده‌ای در حوزه خبری پژوهشی داریم. اما اگر کم‌اند ربطی به خبرنگاران ندارد. بلکه مساله خود رسانه‌ها هستند.

خبرنگاران،كتاب،خبرنگاري،درمورد،پژوهشي،دوترو،ميداني،باب،ثبت،خ ...


خبرگزاری مهر، فرهنگ و اندیشه- هانیه علی‌نژاد: کتاب‌های بسیاری وجود دارد که افراد درمورد حیطه شغلی خود و مباحث مرتبط با آن صحبت می‌کنند.
درمورد خبرنگاری نیز چه در ایران و چه در دیگر کشورها این مساله وجود دارد که خبرنگارات خاطرات و تجربیات خود را می‌نویسند و یا برخی از گزارش‌های تفصیلی خود را و مستندنگاری‌شان را تبدیل به کتاب می‌کنند.
باب دوترو یکی از همین خبرنگاران و تصویربرداران میدانی و پر تجربه است که در کتاب «خبرنگار» از تجربیاتش با چاشنی روایت و ادبیات برای ما سخن گفته و علی‌اکبر عبدالرشیدی پژوهشگر و خبرنگار کشورمان آن را ترجمه کرده است.
این‌خبرنگار با اشاره بر این‌نکته که کمتر کتابی مانند کتاب «خبرنگار» باب دوترو درمورد خبرنگاری پیدا می‌شود، درباره علت انتخاب این‌کتاب برای ترجمه گفت: وقتی کتاب را مطالعه کردم متوجه شدم کتاب خاطرات پراکنده‌ای دارد و شاید بتواند برای خبرنگاران و تصویربرداران حوزه خبری جنبه آموزشی داشته باشد.
به همین جهت خاطرات ایشان را جالب دیدم.
همچنین باید بگویم که تنوع موضوعات سیاسی، اجتماعی و امثال آن راه‌گشاست.
وی با نگاه بر خبرنگاران پژوهشی درمورد باب دوترو گفت: باب دوترو در اصل خبرنگار_ تصویربردار است.
یکی از شاخه‌های خبرنگاری این گونه است که خبرنگاران با دوربین‌های خود حرکت و گزارش تهیه می‌کنند.
ایشان هم از همان قبیل است.
این خبرنگاران ماموریت دارند که به محل‌هایی خیلی دورتر از ستاد مرکزی خبر بروند و به مطالعه و پرس‌وجو کنند و گزارش بگیرند.
در واقع آن‌ها موظفند که خبرنگاری پژوهشی یا میدانی باشند.
ایشان یکی از کسانی هستند که می‌توانند به خبرنگاران جوان کمک کنند که وقتی در این حوزه وارد می‌شوند آشنا باشند.
این‌مترجم درمورد کم بودن این‌نوع خبرنگاران در ایران گفت: اتفاقاً در ایران خبرنگاران خوب و ورزیده‌ای در حوزه خبری پژوهشی داریم.
اما اگر کم‌اند ربطی به خبرنگاران ندارد.
بلکه مساله خود رسانه‌ها هستند.
این‌روزها کمبود خبرنگاران پژوهشی مورد توجه خبرنگاران نیست.
گاهی رسانه‌ها مایل به این نیستند که چنین خبرنگارانی داشته باشند.
همیشه هم قرار نیست اتفاقات در میدان رقم بخورند.
ممکن است بسیاری از گزارش‌های خوب پشت میز صورت بگیرند و من تفکیک پشت میزی و میدانی که درمورد خبرنگاران وجود دارد را نمی‌پسندم.مهم این است محصولی که بیرون می‌آید مستند باشد و با اصول ژورنالیستی و پژوهشی تطابق داشته باشد و بتواند تقش یک خبرنگار و رسانه را بر اساس موازین حرفه‌ای ایفا بکند.
عبدالرشیدی با اشاره بر اینکه خبرنگاران، مورخان عصر جدید هستند، گفت: من جمله‌ای از مرحوم محمدابراهیم باستانی پاریزی خاطرم است که از ایشان سوال شد که چرا مورخانی مانند مورخان قدیمی ایران و جهان نداریم.
ایشان گفتند که ما مورخانی به نام خبرنگاران داریم که تاریخ را لحظه به لحظه ثبت می‌کند.
این ثبت تاریخی هم می‌تواند به صورت بررسی و مطالعات تطبیقی برای ترسیم رویدادها و آینده پژوهش قرار داد.
این روزنامه نگار در پایان با اشاره بر اینکه نگارش چنین خاطراتی ضروری است، گفت: اینکه خبرنگاری خاطراتش را از برخی رویدادها ثبت کرده و در عین حال که رویدادهای کاری خود را شرح داده، سفرنامه‌ای از خودش ارائه داده که مهم و جذاب است.
کتاب‌های خوب دیگری نیز وجود دارد.
بین کتاب‌های خودم می‌توانم به کتاب «گفتنی‌ها» اشاره کنم که حدود ۲۰ سال پیش منتشر شد و می‌تواند برای خبرنگاران نسل جدید جنبه آموزشی داشته باشد و کتاب دیگر من هم است که بررسی ابزار خبرنگاری در گذشته است.
غیر از این هم خبرنگارانی هستند که در حوزه میدانی خاطراتشان را ثبت کرد.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 27 دی 1401 - 21:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0