FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خداوند در قرآن، شیوه‌های مختلف قصه‌گویی را به کار می‌گیرد


 مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 27 دی 1401 - 11:44

یک استاد دانشگاه گفت: خداوند در قرآن، شیوه‌های مختلف قصه‌گویی را به کار می‌گیرد و شیوه روایت قصه‌ها هم همیشه یک جور نیست و گاه فضای زمانی و عادت‌ها در آن‌ها شکسته می‌شود.

قصه،قرآن،حضرت،سوره،كريم،دانشگاه،موسي،يوسف،قرآني،مطرح،كشفي،بقره


به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست از سلسه نشست‌های تخصصی علمی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، با سخنرانی سیدمحمدجواد صداقت‌کشفی استاد دانشگاه، با موضوعیت «دین و معنویت با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن کریم»، در سالن کنفرانس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژادِ شهر یزد برگزار شد.
صداقت کشفی، استان دانشگاه صحبت‌هایش را با قصه‌ای از حضرت موسی (ع) آغاز کرد و گفت: من بحث خودم را به صورت غیرکلیشه‌ای آغاز کردم، چرا که ما عادت کرده‌ایم از یک ابتدایی شروع کنیم، مقدمه و فراز و فرودی داشته باشیم و در نهایت نتیجه‌گیری کنیم، در حالی‌که قصه‌ای که من از سوره بقره برای شما تعریف کردم، از بخش میانی شروع می‌شود.
در واقع خداوند، فضای زمانی و عادت‌ها را در قصه‌گویی می‌شکند و از تقدم و تاخر استفاده می‌کند.
این می‌تواند ده‌ها دلیل از بعد هنر داشته باشد، ما فکر می‌کنیم به خاطر جلب توجه بوده است اما شاید دلایل دیگری هم داشته باشد.
این یک نمونه از زیبایی‌های قصه‌گویی در قرآن کریم با استفاده از فهمی است که مخاطب می‌تواند داشته باشد.
وی ادامه داد: هرکدام از قصه‌های قرآن، موضوعیت دارند.
در قرآن کریم از شیوه‌های مختلف قصه‌گویی استفاده می‌شود و شیوه روایت همیشه یک جور نیست.
در کتاب‌های متعدد از قصه‌های قرآنی صحبت شده و در تفاسیر نیز وقتی به آیات و قصص می‌رسیم، توضیحاتی درباره قصه‌های قرآنی مطرح می‌شود.
این استاد دانشگاه افزود: قرآن کریم به قصه اهمیت می‌دهد، همانطور که در سوره حضرت یوسف (ع) می‌فرماید ما برای تو بهترین قصه را مطرح می‌کنیم.
حال اختلاف نظری درباره این «بهترین قصه» وجود دارد که منظورش در کل قرآن است یا این‌که صرفاً در همین سوره است.
این‌که کل قرآن قصه است به معنای لغوی آن مطرح شده، یعنی مجموعه به‌هم پیوسته‌ای که می‌توان دنبال کرد.
صداقت کشفی ادامه داد: ما کلاً دو هنر نمایشی ویژه داریم.
یکی تئاتر است و یکی سینما که مجموع این دو را هنرهای نمایشی می‌گویند.
این دو شباهت‌هایی با هم دارند و هر کدام ویژگی‌های متفاوتی هم دارند.
نمایشنامه مبتنی بر گفتار است و برخی داستان کوتاه و برخی دیگر داستانک که تلنگری به قصه کوتاه می‌زند.
برخی قصه‌های قرآن بلند هستند و نمی‌توان به آنها رمان گفت.
اما قصه حضرت موسی (ع) و قصه حضرت یوسف (ع) هر دو قصه بلند هستند.
حالا تفاوت بین این دو قصه در قرآن این است که قصه حضرت یوسف (ع) یک‌جا بیان شده و در یک سوره است که از نظر فنی و حرفه‌ای قصه خاصی است، اما قصه حضرت موسی (ع) متراکم است و بخش‌هایی از آن در یک سوره و بخش‌های دیگر نیز در سوره‌ای دیگر که در برخی جاها نیز به نحوهای مختلف تکرار می‌شود.
وی افزود: داستان‌های کوتاهی در قرآن داریم، مانند قصه عزیر نبی (ع) در سوره بقره که خداوند او را می‌میراند و دوباره زنده می‌کند، در حالی که فکر می‌کند در حد یک چرت روزانه کوچک بوده است که کل آن در یک آیه ذکر می‌شود.
گاهی نیز گفت‌وگوهای دو یا چند نفره در قرآن کریم دیده می‌شوند، مانند قصه حضرت ابراهیم (ع) و نمرود که با هم بحث می‌کنند، آن هم در یک آیه است که جذابیت‌های داستانی دارند.
تاکید مفسران بر این است که قصه‌های قرآنی واقعی است و تخیلی نیست.


سه شنبه، 27 دی 1401 - 20:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0