FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ویژگی بارز ابراهیم نبی (ع) در اصلاح سبک زندگی


 تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 27 دی 1401 - 14:25

تمام انسان ها قابلیت بهره از نور فطرت را دارند و خوب و بد اعمال را به خوبی درک می کنند، هرچند عموماً به ندای فطرت گوش نمی دهند و به گناهان و خطاهای خود می پردازند. ابراهیم نبی علیه السلام پیامبری بود که خالصانه به ندای فطرت پاسخ داد.

ابراهيم،خداوند،فطرت،زندگي،نور،اساس،وَ،ملكوت،نبي،آيات،حضرت،مسي ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حضرت ابراهیم نبی علیه‌السلام به عنوان یکی از رسولان اولوا العزم، مسیر زندگی خود را از همان کودکی در مسیر عهد و پیمانی که در عالم ذر با خداوند بسته بود قرار داد.
این رسول بزرگوار الهی که اسوه‌ی خوبان پس از خود از لحاظ نحوه سلوک به‌سوی خداوند قرار گرفت،‌ در سنین کودکی و نوجوانی عرش و ملکوت آسمان‌ها و زمین را رؤیت کرد و به این ترتیب با اولین پرتوهای انوار اهل بیت علیهم‌السلام مواجه شد.
این امر آغاز راهی بود برای پیمودن مسیری که خداوند ایشان را مأمور به رسالت آن کرده بود.
یکی از مهم‌ترین مأموریت‌هایی که ابراهیم علیه‌السلام نبی آن را به انجام رسانید، تطهیر و نیز رفعت خانه کعبه جهت اتصال این مکان مقدس به ملکوت آسمان‌ها، سپس تنظیم مناسک حج با فرزندش اسماعیل علیه‌السلام بود تا از آن پس موحدان عالم در این خانه امن و پر برکت به عبادت و سالکان مسیر خداوند به سلوک نورانی خود بپردازند.
سوای از پرداختن به برخی معارف بلند و مرتبط با حضرت ابراهیم علیه‌السلام، لازم است به برخی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان بپردازیم، ویژگی‌هایی که خداوند به آن افتخار می‌کند و آنها را در کتاب مقدس خود یعنی قرآن در معرض همگان قرار می‌دهد.
از جمله ویژگی‌های حضرت ابراهیم علیه‌السلام، «حنیفیت» و داشتن روحیه‌ی «شکر نعمت» است.
خداوند در آیات 120 و 121 سوره‌ی نحل می‌فرماید «إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنیفاً وَ لَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکینَ» به راستى ابراهیم، یک امت بود که نسبت به خداوند سر تسلیم داشت در حالی که حنیفانه رفتار می‌کرد و از مشرکان نبود.
«شاکِراً لِأَنْعُمِهِ اجْتَباهُ وَ هَداهُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» [و] نعمت‌هاى او را شکرگزار بود.
[خدا] او را برگزید و به صراط مستقیم هدایتش کرد.
در این آیه، حضرت ابراهیم علیه‌السلام «قانت» معرفی شده است؛ یعنی کسی که اهل خلوت با خداست و فرصت را برای این خلوت غنیمت می‌شمارد.
«قانت» را ملازم طاعت هم دانستند و یا کسی که در عبادت طول قیام دارد و دعا و نیایش را پیشه‌ی راه خود می‌کند، منتها این رفتار، جهت‌دار و هدف‌دار و به تعبیر قرآن برای فرد بزرگواری مثل ابراهیم علیه‌السلام «حنیفانه» است.
این ویژگی حنیفیتِ اولین رسول اولوا العزم در آیات متعددی از قرآن به ثبت رسیده است و در جمع‌بندی این آیات می‌توان نتیجه گرفت ابراهیم علیه‌السلام پس از رؤیت ملکوت آسمان‌ها و زمین «حنیف» شد، یعنی برنامه زندگی خود را بر اساس آن نور ملکوتی و بر اساس فطرت الهی تنظیم کرد.
در واقع فرد حنیف یعنی انسان رشدیافته‌ای که رفتار خود را با نور فطرتِ تابیده شده از ملکوت هماهنگ می‌کند.
از این جهت تمام انسان‌ها قابلیت بهره از نور فطرت را دارند و خوب و بد اعمال را به خوبی درک می‌کنند، هرچند عموماً به ندای فطرت گوش نمی‌دهند و به گناهان و خطاهای خود می‌پردازند.
ابراهیم نبی علیه‌السلام پیامبری بود که خالصانه به ندای فطرت پاسخ داد و با این الگوی توحیدی حرکت کرد و به این ترتیب تمام ابعاد وجودش‌اش پاک و زلال شد تا حدی که خود وی مجرای نور فطرت خدا در پهنه عالم شد و در یک کلام،‌ حنیفانه زندگی کرد.
جالب است که خداوند وقتی امر به دین حنیف می‌کند، آن را متصل به فطرت‌الله می‌کند «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها ...» پس وجه خود را برای دین به‌صورت حنیفانه تحکیم کن و قوام ببخش؛ با همان فطرتی که خداوند مردم را بر اساس آن فطر (خلقت ملکوتی) کرد.
خود ابراهیم نبی علیه‌السلام نیز وقتی از ماه‌پرستان و خورشیدپرستان رویگردان می‌شود، خطاب به آنها می‌گوید «إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنیفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ (79 انعام) یعنی من از روى حنیفیت، روى خود را به سوى کسى گردانیدم که آسمان‌ها و زمین را فطر کرده است؛ و من از مشرکان نیستم.
در این آیه نیز اتصالی بین حنیفیت با فطرت برقرار شده است.
بر اساس این آیات، حنیفانه یعنی زندگی بر اساس فطرت.
در صورت غلبه نور فطرت بر زندگی فرد مؤمن، انسان راحت‌تر مسیر رشد را طی می‌کند، روحش و جانش از آلودگی‌ها رهایی می‌یابد، زندگی وی سامان می‌یابد و آخرتش آباد می‌شود.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 27 دی 1401 - 20:51 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0