FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تربیت های فاطمیِ یاوران مهدی (عج) در قرآن


 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 26 دی 1401 - 09:35

بُعد عرشی حضرت فاطمه سلام الله علیها برای یاوران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه خاصیت تربیتی دارد. در واقع یاوران ظهور باید ابتدا فاطمی تربیت شوند تا لایق مهدی شوند.

وَ،خدا،امام،عجل،فرجه،تعالي،ايمان،ظهور،روح،الله،مِنْ،مرسل،مجادله ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از مهم‌ترین مأموریت‌های پیامبر صلی ‌الله علیه و آله و خاندان عترت علیهم‌السلام، بسترسازی برای حکومت امام عصر عجل الله تعالی فرجه است.
این امر که از معرفتی قرآنی سرچشمه می‌گیرد، به قدری نزد آن بزرگواران به عنوان خلفای الهی حائز اهمیت بود که بیشتری احادیث موضوعی به امر مهدویت، آخرالزمان و ظهور اختصاص دارد، مضاف بر اینکه بیشترین تراکم آیات قرآن، مربوط به آیات المهدی عجل الله تعالی فرجه است.
وجود مقدسۀ حضرت زهرا سلام ‌الله علیها نیز همسو با برنامۀ مهدویِ خداوند، نقش بسیار درخشان و در عین حال بسیار عمیقی را بر عهده داشته و دارد؛ همچنان که قبلاً اشاره شد، مربیّ باطنیِ انبیای الهی به ویژه حضرت عیسی علیه‌السلام، وجود مقدس آن بانوی مطهر است و خوب می‌دانیم که این رسول بزرگوار الهی که جزو اولوا العزم شناخته می‌شود، وزیر و فرماندۀ امام عصر عجل الله تعالی فرجه در آخرالزمان و عصر ظهور و در نگاه مسیحیان، منجی و بشارت‌دهندۀ نهایی است که کل این مسأله با عنوان ظهور دوم مسیح «second commin» شناخته می‌شود.
خداوند در قرآن وقتی می‌خواهد از تربیت خاصّ و یا قلق رشد عیسی علیه‌السلام سخن بگوید، ایشان را تأییدشده به وسیلۀ روح‌القدس معرفی می‌کند، آنجا که می‌فرماید «وَ آتَیْنا عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُس‏؛ به عیسی بن مریم بینات دادیم و او را با روح‌القدستأیید کردیم» (بقره87 و 253)
جالب است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حدیثی، روح القدس را وجود مقدسی معرفی می‌کند که رشد انبیای مرسل و غیر مرسل وابسته به اوست.
ایشان طی روایتی فرمود «به وسیلهروح القدسبعثت آنها به پیغمبرى مرسل و غیر مرسل انجام شد و نیز به وسیله آن، همه‌چیز را دانستند و با روح ایمان خدا را عبادت کردند و چیزى را شریک او نکردند ...
خداى عز و جل می‌فرماید «تِلْکَ الرُّسُلُ‏فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ‏مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ‏وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ‏وَ آتَیْنا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ‏وَ أَیَّدْناهُ‏بِرُوحِ الْقُدُسِ؛ اینان‌اند رسولان که برخى را بر برخى دیگر برترى دادیم، بعضى از آنها با خدا سخن گفته و بعضى را چند درجه بالا بردیم و به عیسى بن مریم بیّنات دادیم و او را با روح القدستقویت کردیم (بقره253) (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص282)
اما روح‌القدس که به اذن خدا بُعدی از ابعاد عرشیِ حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها و ردایی بر جسم نورانی آن بانوی بزرگوار محسوب می‌شود، هرچند وصفش در عقل انسان‌های عادی نمی‌گنجد، اما کارکردی عجیب در تعلیم و تربیت خوبان عالم دارد و دارای جنسیتی از عالم عرش است.
(بصائر الدرجات، ج1، ص19) این بُعد عرشی برای یاوران فرزندش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز خاصیت تربیتی دارد.
در واقع یاوران ظهور باید ابتدا فاطمی تربیت شوند تا لایق مهدی شوند.
این حقیقت را خداوند در آیۀ انتهایی سورۀ مجادله اینگونه بیان می‌کند: «لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ» گروهى را که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، نمی‌‏یابى که با کسانى که با خدا و پیامبرش دشمنى دارند ، دوستى برقرار کنند، گرچه پدرانشان یا فرزاندانشان یا برادرانشان یا خویشانشان باشند.
بعد در ادامه، در توصیف این قوم می فرماید «أُولئِکَ کَتَبَ فی‏ قُلُوبِهِمُ الْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» اینانند که خدا ایمان را در دل‏هایشان پایدار کرده و به روحى از جانب خود نیرومندشان کرده است.
این روحی که در اینجا از آن سخن گفته شده، به استناد روایات، همان جنبۀ عرشی حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها یعنی روح القدس است.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ادامۀ توصیفاتشان از روح‌القدس، به این آیۀ سورۀ مجادله اشاره کرده و دربارۀ معنای تأیید آن قوم برگزیده با «الروح» می‌فرماید «یعنى با آن روح، ارجمندشان داشت و بر دیگرانشان‏ برترى داد، این دسته نیز آمرزیده‌‏اند و از گناهانشان چشم‏‌پوشى شده‏ است.» و در انتهای آیه خداوند یکی از ثمرات این تأیید را قرارگیری در لشکریان ظهور و یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه یعنی حزب‌الله 1 معرفی می‌کند: «وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون‏.» و آنان را به بهشت‏‌هایى که از زیرِ [ درختانِ ] آن نهرها جارى است درمى‌‏آورد، در آنجا جاودانه‌‏اند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند.
اینان حزب خدایند، آگاه باش که یقیناً حزب خدا [بر همه موانع و مشکلات دنیا و آخرت‏] پیروزند.»
----------------------------------------
پاورقی:
امام صادق (علیه‌السلام) ذیل آیۀ آخر سورۀ مجادله فرمود:
إِیَّاکُمْ وَ التَّنْوِیهَ أَمَا وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ إِمَامُکُمْ سِنِیناً مِنْ دَهْرِکُمْ وَ لَتُمَحَّصُنَّ حَتَّى یُقَالَ مَاتَ قُتِلَ هَلَکَ بِأَیِّ وَادٍ سَلَکَ وَ لَتَدْمَعَنَّ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَتُکْفَؤُنَّ کَمَا تُکْفَأُ السُّفُنُ فِی أَمْوَاجِ الْبَحْرِ فَلَا یَنْجُو إِلَّا مَنْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهُ وَ کَتَبَ فِی قَلْبِهِ الْإِیمَانَ وَ أَیَّدَهُ‏ بِرُوحٍ‏ مِنْهُ‏ وَ لَتُرْفَعَنَّ اثْنَتَا عَشْرَةَ رَایَةً مُشْتَبِهَةً لَا یُدْرَى أَیٌّ مِنْ أَیٍّ قَالَ فَبَکَیْتُ ثُمَّ قُلْتُ فَکَیْفَ نَصْنَعُ قَالَ فَنَظَرَ إِلَى شَمْسٍ دَاخِلَةٍ فِی الصُّفَّةِ فَقَالَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تَرَى هَذِهِ الشَّمْسَ قُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَأَمْرُنَا أَبْیَنُ مِنْ هَذِهِ الشَّمْسِ.
مفضل بن عمر گوید: شنیدم امام صادق علیه‌السلام می‌فرمود: بپرهیزید از شهرت دادن و فاش کردن (خصوصیات امر امام دوازدهم علیه السلام) همانا به خدا که امامِ شما سال‌هاى سال از روزگار این جهان غایب شود و هر آینه شما در فشار آزمایش قرار گیرید تا آنجا که بگویند: امام مرد، کشته شد، به کدام دره افتاد، اما دیدۀ اهل ایمان بر او اشک بارد، و شما مانند کشت‎ی‌هاى گرفتار امواج دریا متزلزل و سرنگون شوید، و نجات و خلاصى نیست، جز براى کسى که خدا از او پیمان گرفته و ایمان را در دلش ثبت کرده و به وسیلۀ روحى از جانب خود تقویتش کرده (مجادله، 22) همانا دوازده پرچم مشتبه برافراشته شود که هیچ یک از دیگرى تشخیص داده نشود.
انتهای‌پیام/


دوشنبه، 26 دی 1401 - 22:50 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0