FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علوم حدیث «مادر علوم» دینی است


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | شنبه، 24 دی 1401 - 18:21

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: گفت: از علوم حدیث به مادر علوم یاد می شود. تفسیر قرآن، فقه، اخلاق و تاریخ از علوم حدیث بهره‌مند می‌شوند.

كتابخانه،همت،علوم،بلند،حديث،كارهاي،الله،آيت،فقه،فرمودند،اخلا ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در آئین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم گفت: امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند: «الشَّرَفُ بِالهِمَمِ العالِیَهِ لا بِالرِّمَمِ البالِیَهِ» و در کلام دیگری فرمودند: «مَن رَقِیَ دَرَجاتِ الهِمَمِ عَظَّمَتهُ الاُمَمُ»؛ یعنی هرکه بر نردبان همّت ها بالا رود، ملّت ها او را بزرگ دارند.
وی افزود: همت بلند نشانه روح بزرگ آدمی است.
علو همت، سعی و کوشش در تحصیل سعادت و کمال و طلب کردن کارهای بزرگ و عالی بدون در نظرگرفتن سود و زیان دنیاست.
این بلند همتی نشانه‌هایی دارد که اگر انسان به رفتار بلندهمتان نظر نماید، این ویژگی‌ها را حس می‌کند.
رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنّ اللّه َ تعالی یُحِبُّ مَعالِیَ الاُمورِ وأشرافَها، ویَکرَهُ سَفسافَها»؛ یعنی خدای بزرگ کارهای والا و شریف را دوست دارد و کارهای پست و حقیر را دوست ندارد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان‌های با همت، کارهای بزرگ را انجام می‌دهند و کار بزرگ، سبب تحسین و تکریم ملت‌ها و امتها را فراهم می‌کند بیان داشت: هرکسی از لحاظ معنویت و مادی به جایی رسیده است، دارای همت بلند بوده است.
خودسازی و جهاد با نفس چیزی جز همت بلند نمی‌طلبد.
اساساً اگر بخواهیم شجاعت را نیز تعریف کنیم، باید همت والا و بالا تعریف کنیم.
لذا در جنگ اراده‌ها، اراده‌ای که بالاتر از سایر اراده‌هاست، پیروز می‌شود.
وی در ادامه تأسیس کتابخانه علوم حدیث را حاصل همت بلند دفتر آیت الله العظمی سیستانی دانست و تصریح کرد: در زمانه و زمان ما انسان‌هایی با همت و اراده استوار، کارهای بزرگ و ماندگار انجام می‌دهند.
مجموعه تحت زعامت آیت الله العظمی سیستانی و دفتر ایشان در ایران که به دست حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی اداره می‌شود و مدیر این کتابخانه، حجت الاسلام والمسلمین معراجی همه دارای همت بلند برای انجام کارهای بزرگ هستند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: کتابخانه تاریخ، کتابخانه قرآن و تفسیر و علوم قرآنی، کتابخانه فقه و اصول، کتابخانه فلسفه و کلام، کتابخانه ادبیات عربی و چندین کتابخانه دیگر که در قم وجود دارد، به وسیله همت بلند به سرانجام رسیده‌اند.
وی افزود: اساساً همت ورزیدن نسبت به تشکیل کتابخانه به زمانهای دور برمی‌گردد.
کتابخانه دارالحکمه بغداد، دارالعلم مصر، کتابخانه اسکندریه و کتابخانه صاحب ابن عباد کتاب‌ها را گاهی با ۷۰۰ شتر منتقل می‌کردند.
در دوران خلفاء عباسی که با ظاهرسازی باب ترجمه را باز کردند، کتاب‌ها ترجمه شد و توسعه پیدا کرد.
آن زمان اروپا در تاریکی و اسلام در روشنایی زندگی می‌کرد.
آیت الله حسینی بوشهری گفت: از علوم حدیث به مادر علوم یاد می‌شود.
تفسیر قرآن، فقه، اخلاق و تاریخ از علوم حدیث بهره‌مند می‌شوند.
تفسیر ما در ابتدا به صورت روایی بوده است.
جایگاه علوم حدیث نیز در فقه کاملاً روشن است.
تاریخ به صورت روایت بوده است.
اخلاق نیز همینگونه است و اساتید اخلاق روایت را نقل می‌کرده‌اند.
لذا نام گذاری علم حدیث به عنوان مادر علوم از این جهت است که این علم سرچشمه علوم است



لینک کوتاه خبر


شنبه، 24 دی 1401 - 23:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0