FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آگاهی ملائک از فضیلت حضرت فاطمه (س) در قبل از خلقت بشر / معلم انبیاء و مربی پاک طینتان عالم


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 23 دی 1401 - 12:26

قداست حضرت فاطمه سلام الله علیها در یک زندگانی کوتاه و با سبک زندگی الهی خلاصه نمی شود بلکه اصل قداست ایشان در ابعاد عوالمی و نشئاتی، آن هم تا قبل از خلقت عالم و آدم است. وجود مقدسی که معلم تمام انبیاء و نیز مربی پاک طینتان عالم شمرده می شود.

وَ،خداوند،فرمود،آدم،عليها،فاطمه،آله،صلي،ابليس،انوار،حضرت،الله ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قداست حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در یک زندگانی مثبت و با سبک زندگی الهی خلاصه نمی‌شود بلکه اصل قداست آن بانوی بزرگوار در ابعاد عوالمی و نشئاتی است که خداوند قبل از خلقت به ایشان و سایر اهل بیت وحی علیهم‌السلام عطا کرده است به گونه‌ای که تمام انبیاء و رسولان الهی با این حقیقت نورانی آشنا بودند.
یکی از ابعاد عوالمی و وجوه عرشیِ حضرت فاطمه سلام‌الله علیها مفهومی به نام «عالّین» است.
عالّین قبل از خلقت آدم علیه‌السلام انوار مقدسی در سراپرده‌ی عرش خداوند بودند.
این انوار مانند ستارگانی بسیار درخشان در آسمان دیده می‌شدند و تمام مخلوقات از جمله ملائک نسبت به آنها تقدس قائل بودند و این انوار را موجوداتی بسیار ذی‌شعور و هوشمند می‌دانستند.
به تصریح روایتی نبوی صلی الله علیه و آله، «عالّین» خداوند را تسبیح می‌کردند و ملائک نیز با تسبیح آنها تسبیح خداوند را بجا می‌آوردند و آنها پنج تن آل‌عبا بودند (فضائل الشیعة (شیخ صدوق)، ص8)1
ابلیس از جمله موجوداتی بود که نسبت به مقام «عالّین» آشنایی و معرفت داشت، نشان به اینکه وقتی خداوند آدم علیه‌السلام را خلق کرد، به همگان امر فرمود بر او سجده کنند، اما ابلیس از این کار سر باز زد و خداوند نیز خطاب به او فرمود «أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِینَ‏» ؛ یعنی تکبر ورزیدی یا از «العالّین» هستی؟
(سوره صاد آیه75)2 اما ابلیس در پاسخ، خود را در مقام مقایسه با عالّین قرار نداد و جواب دیگری به خداوند داد و گفت: «قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طین‏»؛ من از او برترم؛ مرا از آتش و او را از طین آفریدی.
یک بعد دیگر از فضائل قرآنیِ حضرت زهرا سلام‌الله علیها بُعد «کلماتی» است و در ادبیات قرآن و عترت با عنوان «کلمةالله» شناخته می‌شود؛ عنصری ذی‌قیمت در نظام هستی که خداوند توسط آن همچون روح‌القدس برترین رسولانش از جمله آدم‌، ابراهیم، موسی و عیسی صلوات‌الله علیهم را تربیت کرد و به مقامات عالی رساند.
به تصریح قرآن، توبه آدم علیه‌السلام با «القای کلمات» (بقره37) مقبول شد و ابراهیم علیه‌السلام پس از «ابتلای به کلمات» (بقره124) به مقام امامت رسید و موسی علیه‌السلام «کلیم‌الله» (نساء164) و عیسی علیه‌السلام «کلمه‌ای از جانب خدا» (آل‌عمران39 و 45) شد.
روایات ما گویای آن است که اصل «کلمه» یا «کلمات»، وجود مقدس اهل بیت علیهم‌السلام هستند.
امام هادی علیه‌السلام در روایتی فرمود «وَ نَحْنُ‏ الْكَلِمَاتُ‏ الَّتِی لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا»؛ یعنی ما همان کلماتی هستیم که فضائل ما شناخته نمی‌شود.
(الإختصاص (شیخ مفید)، ص64) رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در پاسخ به کلماتی که به آدم علیه‌السلام القاء و توبه‌اش پذیرفته شد، فرمود «سَأَلَهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَیَّ فَتَابَ عَلَیْهِ.» یعنی آدم علیه‌السلام درخواست کرد به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین توبه‌ات را بر من جاری کن؛ پس توبه داده شد.
(الکافی (ط - دارالحدیث)، ج‏15، ص684)
تمام این موارد گویای فضیلت آسمانی و عوالمی اهل بیت وحی علیهم‌السلام است که در این بین، حضرت فاطمه سلام‌الله علیها محوریتی اساسی دارد و این محوریت را در آیات و روایات متعددی شاهدیم.
آن وجود مقدس در عین حال که به اذن خدا از ازل مجرای بهترین خیرات و برکات بر بشر و سایر مخلوقات بود،‌ تا آینده نیز همواره عالم و آدم را تحت تأثیر انوار خود تربیت می‌کند و در نهایت تمام پاک‌طینتان را با قافله‌سالاری خویش وارد سرزمین ظهور فرندش مهدی عجل‌الله تعالی فرجه و در قیامت نیز وارد بهترین جایگاه‌های بهشت می‌کند؛ لذا فاطمه سلام‌الله علیها مختص به شیعه نیست بلکه معلم تمام انبیاء از نهان و نیز مربی پاک‌طینتان عالم است و تمام کتب آسمانی از ویژگی این بانوی آسمانی سخن به میان آورده بودند.
یادداشت: سعید شیری
--------------------------------------------------
پاورقی:
1.
وقتی از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره «عالین» پرسیدند «فَمَنْ هُو»؟
فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ».
2.
پیامبر صلی الله علیه و آله ذیل این آیه درباره عالّین فرمود «عَنَى مِنْ هَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ الْمَكْتُوبَةِ أَسْمَاؤُهُمْ فِی سُرَادِق‏ العرشِ»؛ عالین یعنی آن پنج نفری که اسمای ایشان در سرادق عرش مکتوب شده بود (و ابلیس نسبت به آن آگاهی داشت)
انتهای‌پیام

 


شنبه، 24 دی 1401 - 00:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0