FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


باید اعتقاد به اجرا و عملیاتی سازی سند دانشگاه اسلامی باشد


مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 19 دی 1401 - 10:34

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید اعتقاد به اجرا و عملیاتی سازی سند دانشگاه اسلامی باشد، در بازه‌هایی، متولیان آموزش عالی اعتقادی به این سند نداشتند.

سند،دانشگاه،اسلامي،موضوع،نظام،ادامه،فرهنگي،شوراي،عنوان،اجراي ...


حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اجرای سند دانشگاه اسلامی گفت: سند دانشگاه اسلامی، یک عنوانی را در ذهن ایجاد می‌کند، ولی یک مسئله جدی تر وجود دارد آن هم اینکه اصل پذیرش اینکه، آیا ما می‌توانیم یک دانشگاهی متناسب با مبانی تمدنی خودمان داشته باشیم؟
این یک مسئله اساسی است، اگر ما پذیرفتیم تمدن اسلامی خود می‌تواند دانشگاه خودش را با مؤلفه‌های متناسب با فرهنگ خود داشته باشد آن وقت اتفاقی که رخ می‌دهد این است که بر این اساس ما باید مدل دانشگاه اسلامی را طراحی کنیم، اینکه مدل دانشگاه اسلامی چیست؟
وی ادامه داد: چون وقتی اسم «سند دانشگاه اسلامی» مطرح می‌شود، برخی افراد احتمالاً با یک نگاه غیر کارشناسی فکر می‌کنند، ما می‌خواهیم یک سری برچسب‌های اسلامی به دانشگاه زده و یا یک سری کنترل‌ها انجام دهیم، در صورتی که سند دانشگاه اسلامی دنبال این موضوع نیست، لذا اینکه گفته می‌شود تهیه سند طولانی بوده و سند بازبینی شده، خیلی طبیعی بوده، چون کار بزرگی بوده است.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: وقتی بخواهیم در نظام رتبه بندی، نظام ارتقا، نظام تربیت، نظام آموزش، نظام مدیریت و نظام پژوهش حرف جدیدی بزنیم، هر کدام از این نظام‌ها سال‌ها در حوزه آموزش عالی تجربه و روال‌هایی داشته‌اند وقتی می‌خواهید عنوان کنیم، ما به این روال‌ها نقدهایی داریم و می‌خواهم روش‌های جدیدی را عنوان کنیم، پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: سند دانشگاه اسلامی بیش از ۳۰۰ راهبرد دارد که هر کدام یک برنامه کلان است و اصلاً آسان نیست که شما فکر کنید که راحت محقق می‌شود و عنوان کنید پس بنابراین چرا ابلاغ نمی‌شود چرا اجرا نمی‌شود، بعضاً فهم خود این سند، پیچیدگی‌هایی دارد که بفهمیم دانشگاه تراز تمدن اسلامی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
چه تفاوت‌هایی با دانشگاه لیبرال و یا غربی دارد؟
چه تفاوتی با، دانشگاه شرقی دارد کدام مؤلفه‌های مثبت را باید استفاده کند، از کدام‌ها باید فاصله بگیرد لذا پیچیدگی موضوع اول باید فهم شود.
در بازه‌هایی متولیان آموزش عالی اعتقادی به سند دانشگاه اسلامی نداشتند
حجت الاسلام فاطمی پور افزود: مسئله دوم اینکه باید اعتقاد به اجرا و عملیاتی سازی باشد، ما بعضاً بازه‌هایی را داشته‌ایم که متولیان آموزش عالی کشور اعتقادی به این سند نداشتند و می‌گفتند ما باید روش خودمان را داشته باشیم یا حداقل اهمیت نمی‌دادند و عنوان می‌کردند این موضوع دارای اهمیت نیست، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که نسبت به گذشته بهتر شده است بعد از بازبینی سند در سال ۹۲، آنچه که امروز اتفاق افتاده، این است که آرام آرام اتفاق‌ها و رویکردهای جدیدی در مورد سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها در حال محقق شدن است.
رؤسای دانشگاه‌ها در زمان انتصاب باید برای اجرایی سازی سند دانشگاه اسلامی دارای برنامه باشند
وی ادامه داد: به عنوان مثال جدی ترین آن این است که در انتصابات رؤسای دانشگاه‌ها، اتفاقی که در حال حاضر در حال پیگیری است این بوده، که رؤسای دانشگاه‌ها برنامه خود را برای اجرایی سازی سند دانشگاه اسلامی ارائه می‌کنند و در کمیته تلفیق شورای اسلامی شدن از افراد درخواست می‌شود بعد از مدتی در مورد نحوه عملیاتی سازی سند در دانشگاه خود توضیح دهند.
در اجرای سند دانشگاه اسلامی خیلی عقب هستیم
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: گفتمان سازی و مطالبه گری سند، توسط رسانه‌ها و مجموعه‌های مختلف باید انجام شود، فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای تحقق سند، ملزم کردن مجریان به آگاهی نسبت به سند و برنامه ریزی برای اجرای آن، گام‌هایی است که تلاش می‌شود، محقق شود البته اگر از باب خود ارزیابی بخواهیم عرض کنیم ما در اجرای سند خیلی عقب هستیم.
امیدواریم سند دانشگاه اسلامی مطالبه جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد
وی ادامه داد: اما اگر با نگاه روند پژوهی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم سرعت عمل سند بیشتر شده و گسترش پیدا کرده است، امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام بیشتری به موضوع شورای اسلامی شدن و سند دانشگاه اسلامی داشته باشد و مطالبه جدی تر خود شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باشد تا بتوانیم آثارش را در دانشگاه‌های خود و در تغییر روندها و فرایند ها خروجی‌های دانشگاه مشاهده کنیم.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 19 دی 1401 - 19:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0