FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کانون خانواده؛ مهم ترین فضا برای قصه گویی کودکان و نوجوانان


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 18 دی 1401 - 18:23

یک نویسنده گفت: اولین و مهم‌ترین فضایی که قصه‌گویی را برای کودکان و نوجوانان ارزشمند و جذاب می‌کند، کانون گرم خانواده است.

كودكان،نوجوانان،قصه،فياضي،كانون،هنر،فكري،پرورش،بازيگر،رضا،اد ...


فیاضی مطرح کرد؛
رضا فیاضی، بازیگر، نویسنده، صداپیشه و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۳۲ و فارغ‌التحصیل دانشکده هنر‌های زیبای تهران است.
این هنرمند در تولید آثار تصویری و نمایشی زیادی با محوریت کودکان و نوجوانان، نقش داشته است.
نگارش آثاری، چون «هادی و هدی»، «لولوی آوازخوان»، «زاغچه کنجکاو» و «عصای کارگشا» بخشی از این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.
رضا فیاضی با اشاره به اینکه قصه‌گویی پیشینه بسیار طولانی دارد، می‌گوید: هنر قصه‌گویی از زمان‌های دور، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده تا اکنون که به ما رسیده است،‏ امروزه با توجه به افزایش رسانه‌های جمعی و ارتباط تنگاتنگ کودکان و نوجوانان با فضای مجازی، قصه‌گویی و نشاندن بچه‌ها پای قصه‌ها کار دشواری است و قطعا برگزاری جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چنین شرایطی نتیجه همت بالا و تلاش زیاد عزیزان بسیاری است.
این هنرمند با یادی از زنده‌یاد مهین دیهیم، بازیگر و صداپیشه پیشکسوت به عنوان قصه‌گویی که با قصه‌هایش کودکان را مجذوب می‌کرد، تاکید می‌کند: قصه‌گویی نیازمند بیان قصه با نوعی بازی است تا بچه‌ها جذب قصه و قصه‌گو شوند.
فیاضی با اشاره به علاقه‌اش به هنر قصه‌گویی، توضیح می‌دهد: قصه‌گویی با ادبیات و هنر‌های نمایشی پیوند دارد و قطعاً با قصه‌خوانی متفاوت است‏‏ این هنر بیشتر شبیه به نقالی و روایت‌گری است، قصه‌گوی توانمند به گونه‌ای کودکان و نوجوانان را با خود همراه می‌کند که آن‌ها خودشان را در موقعیت شخصیت‌ها و قهرمانان داستان قرار می‌دهند.
من به شخصه شاهد این موضوع بوده‌ام که کودکان و نوجوانان با شنیدن قصه‌ای خوب از سوی قصه‌گویی ماهر چگونه مبهوت می‌شوند.
این بازیگر شناخته شده ادامه می‌دهد: اگر قصه‌گو‌ها در بیان قصه و روایت آن تعلیق بگذارند؛ تعلیقی که باعث شود کودک به دنبال ادامه داستان و اتفاقاتی که برای شخصیت‌های آن رخ می‌دهد، باشد؛ یعنی قصه‌گو موفق عمل کرده است، قصه‌گویی نیازمند حرکات عجیب و غریب نیست، در این هنر تنها کلمات و گفتار قصه‌گوست که اهمیت دارد.
مهارت بیانی و شیوه گفتاری قصه‌گو به جذابیت قصه می‌افزاید و باعث می‌شود تا مخاطب پای قصه بنشیند.
این کارگردان تئاتر با تاکید بر این موضوع که هر قصه‌ای شایسته بیان نیست، می‌گوید: قصه‌هایی جذاب هستند که مخاطب را با خود همراه کنند؛ قصه‌هایی که در آن‌ها روایت درست، تعلیق و هیجان وجود داشته باشد.
آثاری، چون «قصه‌های هزار و یک شب» از سالیان دور یا ماجرا‌های «هری پاتر» از زمان حال، دو نمونه موفق هستند ، قصه‌های خوب و دارای ساختار ادبی و روایی مناسب باعث ترغیب کودکان و نوجوانان برای خواندن کتاب در بزرگسالی و پیوند آن‌ها با ادبیات می‌شود.
فیاضی ضمن ابراز تاسف از اینکه در دوران حاضر بسیاری از والدین و بزرگ‌ترها، با لالایی‌ها و قصه‌ها آشنایی ندارند، می‌افزاید: در گذشته بزرگ‌تر‌ها انواع لالایی‌ها، متن‌ها و قصه‌های عامیانه یا قصه‌های کهن مثل شاهنامه را در ذهن داشتند و برای کودکان و نوجوانان تعریف می‌کردند.
امروزه نیز پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مادران و پدران باید با ادبیات داستانی بیش از پیش آشنا شوند؛ چراکه قصه‌گویی و خواندن قصه از سوی بزرگ‌تر‌ها برای بچه‌ها باعث می‌شود تا ذهن آن‌ها برای شنیدن قصه‌های بیشتر آماده شود.
به همین دلیل من معتقد هستم که اولین و مهم‌ترین جایی که قصه‌گویی را برای کودکان و نوجوانان ارزشمند و جذاب می‌کند، کانون گرم خانواده است.
این نویسنده، قصه‌گویی را باعث صمیمیت اعضای خانواده و ارتباط بیشتر آن‌ها می‌داند و می‌گوید: قصه‌ها در روند رشد و تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی دارند.
بسیاری اوقات پدران و مادران خطای کودک را در قالب قصه و با نسبت دادن آن به شخصیت‌های اصلی داستان به صورت غیرمستقیم به کودک گوشزد می‌کنند و از این طریق او را از تکرار اشتباهاتش بازمی‌دارند.
رضا فیاضی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خانه اوست که بخش زیادی از عمر هنری خود را در آنجا گذرانده، می‌گوید: من از نزدیک شاهد زحمت‌های تمامی دست‌اندرکاران جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌ام.
آن‌ها برای حفظ هنر قصه‌گویی آن هم در شرایطی که رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی تاثیر زیادی روی کودکان دارند، تلاش می‌کنند.
امیدوارم که هر سال شاهد رونق و برگزاری شکوهمند این رویداد باشیم.
بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

 


یکشنبه، 18 دی 1401 - 21:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0