FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پدر و مادر قصه‌گو ثروت کودکان هستند


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 14 دی 1401 - 06:39

یک مدرس گفت: کودکی ثروتمند است که معلم یا پدر و مادر قصه‌گویی داشته باشد.

 


آذری‌نژاد:
اسماعیل آذری‌نژاد، طلبه‌ای است زاده خوزستان که در استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کند.
او با علاقه و تلاش شخصی خود، قصه، قصه‌خوانی و قصه‌گویی را به روستا‌های دوردست برده است.
آذری‌نژاد درباره جایگاه قصه در زندگی امروز می‌گوید: «به نظرم این روز‌ها جای قصه در زندگی‌ها بسیار کم‌رنگ شده است و بچه‌ها و خانواده‌ها آن‌طور که باید درگیر این موضوع نیستند.
متاسفانه در مدارس خبری از قصه نیست و کمتر می‌بینیم مربی یا معلم قصه‌گو داشته باشند.
در خانواده‌ها نیز به همین شکل است، البته که باز هم به نسبت مدرسه، اوضاع در خانه بهتر است.»
این مدرسِ مراکز آموزشی و حوزه‌های علمیه، در واکنش به این پرسش که «با توجه به کم شدن دورهمی‌ها و قصه‌گویی به‌واسطه حضور رسانه‌های جمعی و فضای مجازی، ارتباط بچه‌ها با قصه را چگونه ارزیابی می‌کند»، پاسخ می‌دهد: «اجازه دهید پاسخم را با یک آمار توضیح دهم.
تنها در ماه گذشته بچه‌های ما در روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد، ۷هزار جلد کتاب خوانده‌اند و این نشان می‌دهد کتاب می‌تواند رقیبی جدی برای فضای مجازی و تلویزیون باشد.
کتاب جذابیت و لذت خاص خودش را دارد.
به نظرم کودکی ثروتمند است که معلم یا پدر و مادر قصه‌گویی داشته باشد.
یعنی اگر در کنار کودکان کسی باشد که کتاب را به دست آن‌ها برساند و آن‌ها با قصه آشنا شوند، قطعا به دنبال آن خواهند رفت.
در واقع کتاب و قصه خواندن مثل این می‌ماند که کسی گرسنه است و برایش غذای لذیذی بیاورند، اما او نخورد.
مگر می‌شود؟
اگر نخورد قطعا بیمار است.
وقتی شما کتاب مناسب به فرزندتان ارائه کنید و یا قصه مناسب و جذاب برایش بخوانید شک نداشته باشید که او به این امر علاقه‌مند می‌شود و به دنبالش می‌رود.»
او ادامه می‌دهد: «در همین استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیش از ۲۷۰هزار نفر جمعیت، تنها یک واحد سیار کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد و جالب است بدانید که ما امسال بیش از ۵۰هزار جلد کتاب کانون را به دست بچه‌های استان رساندیم، اما این کافی نیست.
در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار داشت که نسل نوجوان و جوان ما اهل قصه و خواندن کتاب باشد.
اگر افراد به کتاب و سفیر یار مهربانی دسترسی داشته باشند که این فضا را برای آن‌ها مهیا کند، قطعا می‌توان با فضا‌های مجازی و این شکاف ایجاد شده مقابله کرد و شک نکنید که در این میان قصه سرافراز بیرون می‌آید.»
آذری‌نژاد: کودکی ثروتمند است که پدر و مادر قصه‌گو داشته باشد
آذری‌نژاد درباره نحوه تعاملش با کودکان در قصه‌گویی و خوانش کتاب توضیح می‌دهد: «ما متخصص کتاب کودک هستیم و می‌دانیم که بچه‌ها از کدام کتاب‌ها و کدام قصه‌ها بیشتر استقبال می‌کنند.
ضمن این که با همدیگر قصه می‌خوانیم و درباره آن گفتگو می‌کنیم واین‌گونه نیست که صرفا کتاب به آن‌ها امانت دهیم و رهایشان کنیم.
ما ذوق و شوق آن‌ها را پس از خوانش می‌بینیم.
از سوی دیگر تجربه به من ثابت کرده است که چند عامل موجب جذب بچه‌ها به قصه و قصه‌گویی می‌شود.
اول معرفی و انتخاب کتاب خوب است.
دوم معلم و مربی که بتواند با بچه‌ها ارتباط برقرار کند و در نهایت این که آن مربی بتواند با محبت و صمیمت و خلاقیت، انس با کتاب را برای بچه‌ها ایجاد کند.»
تقدیر شده بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، درباره قصه‌های قدیمی و تفاوت آن‌ها با قصه‌های امروزی می‌گوید: «امروز نسبت به گذشته دسترسی به کتاب بسیار بیشتر است و کتاب‌های ایرانی و خارجی بسیارخوبی در بازار داریم.
این‌گونه نیست که بگوییم در گذشته قصه‌ها و داستان‌ها بهتر بود و امروز کمتر است.
مهم این است که این قصه و داستان به دست بچه‌ها نمی‌رسد و باید برای آن فکری کرد.
قصه دنیای بچه‌ها را بزرگتر و تخیل‌شان را بیشتر می‌کند.
از سوی دیگر کتاب، کلمه و واژه به شما می‌دهد و شما را با افراد، شخصیت‌ها و اندیشه‌های بیشتر آشنا می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت شما با قصه و رمان شادتر و مانوس‌تر هستید و وقتی این ویژگی‌های مثبت را در نظر بگیریم، قطعا حالمان خوب‌تر است.
کتاب خوب، رشد لازم را به بچه‌ها می‌دهد و نباید به فکر این بود که در گذشته چه داستان‌هایی بوده و امروز چه داستان‌هایی، مهم این است که با انتخاب درست، این آثار را به نسل جوان منتقل کنیم.»
او درباره اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی می‌گوید: «جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرصت بسیار خوبی است که در سطح کشور برگزار می‌شود و فکر می‌کنم باید از دل شهر‌های بزرگ بیرون آمده و به روستا‌ها و مناطق دورافتاده برود.
امسال هم در یک حرکت خوب، از تهران به یزد رفته است که به نظرم در دوره‌های بعد باید گسترش بیشتری یابد.»
آذری‌نژاد در این‌باره ادامه می‌دهد: «قصه‌گویی زمانی ارزش و اعتبار پیدا می‌کند که بتواند به لایه‌های زیرین جامعه و مناطق دوردست برود و در آنجا بچه‌ها و افراد را درگیر کند.
اما اگر فقط در شهر‌های بزرگ برگزار شود، به نظرم رسالت خود را به درستی انجام نداده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید بیشتر به مناطق دوردست، روستا‌ها و مدارس سر بزند و بچه‌های سراسر ایران را درگیر کند تا بفهمند که چنین جشنواره‌ای وجود دارد.
به طور مثال استان کهگیلویه و بویراحمد ۱هزار و ۸۰۰ روستا دارد که باید زیر پوشش قصه‌گویی قرار بگیرند.»
این مربی قصه‌گو در پایان می‌گوید: «یک خواهش از مسئولان و حاکمیت دارم و آن این است که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیش از این بها بدهند چرا که در مظلومیت به سر می‌برد.
کانون این امکان را دارد که مراکز بیشتری داشته باشد و واحد‌های سیارش افزایش یابد، به این دلیل که نقش بسیار مهمی در رشد و شادی فرزندان ما دارد.
متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل نبود نظام آموزش خوب و مناسب در مدارس شادی را از بچه‌ها گرفته است، اما درمراکز کانون پرورش فکری به واسطه رشد خلاقیت و مانوس بودن با قصه و شادی این‌گونه نیست و می‌تواند بیش از این‌ها در شادی فرزندان نقش داشته و اثرگذار باشد.»
بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

 

كتاب،قصه،كانون،فكري،پرورش،كودكان،نوجوانان،كهگيلويه،بويراحمد، ...


لینک کوتاه خبر

آخرین اخبار


چهارشنبه، 14 دی 1401 - 22:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0