FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اگر علوم انسانی بر بنیان باطل شکل بگیرد فرهنگ باطل تحویل می دهد


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 10 دی 1401 - 14:44

دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «استاد فکر» در سالن اجلاس سران برگزار شد.

علوم،انساني،فرهنگ،جامعه،مصباح،علامه،اسلامي،الله،مؤسسه،آيت،اد ...


به گزارش خبرنگار مهر، دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «استاد فکر» امروز شنبه ۱۰ دی ماه با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری، آیت الله جنتی ریاست مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره)، حجت الاسلام محمدی عراقی، حجت الاسلام علی مصباح و حجت الاسلام مجتبی مصباح برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام علی مصباح با خوشامدگویی به میزبانان سخنان کوتاهی را بیان داشت و گفت: امروز برای بزرگداشت و پاسداشت مقام دین، علم، معنویت و بصیرت با یاد علامه مصباح گرد هم آمده‌ایم تا با خدا و حضرت ولیعصر (عج) برای ادامه راه نورانی اولیا و انبیا تجدید پیمان کنیم و برای ادامه راه ولایت که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله مصباح پیروی عالمانه و عاشقانه از ولایت بود هم‌پیمان شویم.
وی با اشاره به اینکه کنگره امسال به تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند آیت‌الله مصباح استاد فکر بودند به این نام نامیده شده است، گفت: بنا داریم در این کنگره با استفاده از بزرگان فکر و اندیشه و آشنایان با تفکر استاد، تا اندازه‌ای بعضی از ابعاد این فرمایش مقام معظم رهبری را واکاوی کنیم و از تحقیقات و نظرات اساتید بهره ببریم.
فرزند آیت‌الله مصباح در پایان سخنان خود گفت: بزرگداشت علما به عنوان یک شخص جایگاه بلندی ندارد اما اهمیت آن برای بزرگداشت علم و عبودیت است.
اگر در این جمع‌ها به سمت شناخت و حرکت به سوی خداوند برویم، ارزش والایی خواهد داشت.
در ادامه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه) که ۵ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شده بود، در محل برگزاری دومین همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی در تهران منتشر شد.
در ادامه این همایش گروه سرود شمیم ولایت یزد به اجرا پرداخت و سپس پرفسور لگن هاوزن در خصوص شخصیت علامه محمد تقی مصباح به ارائه سخنانی به زبان انگلیسی پرداخت.
با بررسی اغتشاشات مشخص شد که مشکل از فرهنگ جامعه است
در ادامه آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) در سخنانی گفت: این کنگره به نام استاد فکر نامگذاری شد و می‌خواهیم به یک حوزه تولید علم و تربیت متفکر از سوی علامه اشاره کنم.
نزدیک به نیم قرن علامه مصباح در حوزه علوم انسانی اسلامی تلاش کردند که از آشنایی عمیق با این علوم تا تحلیل و نقد علوم و نظریه پردازی در حوزه معارف و نهادسازی در این عرصه و تربیت شاگردان و جریان سازی و امتداد جریان سازی در زندگی اجتماعی جامعه همت بگماردند.
وی با طرح این سوال که چرا این عالم عمر خود را صرف چنین چیزی کرد؟
ادامه داد: علامه هرکاری را شروع می‌کرد به صورت جامع به آن می‌پرداخت و در این عرصه هم تنها به عرصه علوم انسانی و اسلامی اکتفا نکرده و به تمام جنبه‌های مختلف آن بها می‌دادند.
آیت الله رجبی با تاکید بر اهمیت و تاکید بر علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی فرهنگ ساز است برخلاف سایر علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربی‌ها علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند.
اگر علوم انسانی بر بنیان باطل شکل بگیرد فرهنگ باطل تحویل جامعه می‌دهد
مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه فرهنگ همان هویت جامعه است، افزود: فرهنگ مانند هواست نه می‌تواند انسان بدون هوا زنده بماند و اگر هوای آلوده تنفس کند نیز شانس زندگی اش کم می‌شود.
جامعه نیازمند هوای سالم است و علوم انسانی فرهنگساز همان هوای سالم برای جامعه خواهد بود.
وی اولین خصیصه علوم انسانی را از نگاه علامه فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: اگر علوم انسانی بر بنیان باطل شکل بگیرد فرهنگ باطلی را به جامعه تحویل می‌دهد و اگر برمبنای علوم درستی شکل بگیرد فرهنگ درستی خواهد ساخت.
علوم انسانی هویت ساز است.
نظام سلطه برای آنکه بتواند مسلط شود از طریق علوم انسانی وارد شده است که انبوه تحقیقاتی که در غرب صورت گرفته به سلطه گرفتن برخی رشته‌ها اذعان کرده اند.
رجبی گفت: علوم انسانی با فرهنگی که می‌سازد نقش مهمی در هویت و شکل گیری جامعه دارد.
فرهنگ سلطه علوم انسانی خود را بر مبنای تحقیر و سلطه گرفتن اقشار مستضعف جهان قرار می‌دهد.
استحاله فرهنگی توطئه ای است که اگر صورت بگیرد جامعه به دست خود ملت سقوط خواهد کرد.
در مقطعی تئوریسین‌های غربی اعلام کردند که خیالشان در خصوص جامعه اسلامی راحت شده چرا که استحاله فرهنگی رخ داده است.
در حالی که افراد و شخصیت‌هایی مثل آیت الله مصباح نقشه دشمن را برهم زدند.
وی بیان کرد: تلاش بی وقفه علامه در مقابل تهاجم فرهنگی بوده است.
اگر علوم انسانی فرهنگساز است باید دید کدام فرهنگ مد نظر است؟
و کدام فرهنگ هویت اسلامی را رقم میزند؟
علامه به خوبی تشخیص داد که اگر علوم غربی مبنا و ملاک قرار بگیرد فرهنگ غربی را به دنبال خواهد داشت و با تمام تلاش خود به تأسیس بنیاد باقرالعلوم و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) همت گماشت که در آن مبانی را طرح و نقد کنند و شاگردانی چندین سال در محضر علامه به نقد اندیشه‌ها پرداختند.
رجبی اضافه کرد: نیاز بود سند تولید علوم انسانی نوشته شود و علامه در کنار محققانی که بتوانند آن را بنویسند همت گذاشت و توصیه کردند تا در جلسات فراوان برای تدوین سند علوم انسانی وقت گذارند.
با اشراف ایشان سند نوشته شد و تمام فعالیت‌های مؤسسه در راستای تولید علوم انسانی اسلامی ساماندهی شد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: علامه طرح ولایت را ساماندهی کردند تا جامعه دانشگاهی را تغذیه کنند.
علامه مصباح تشخیص دادند که فرهنگی که برخواسته از تولید علوم انسانی است در سطح جامعه مشخص شود و تحصیل کردگان از این عرصه باید بهره مند شوند.
سپس به سمت تحت پوشش قراردادن کل رفتند.
وی گفت: با بررسی از اغتشاشات اخیر مشخص شد که مشکل اساسی در این فرهنگ جامعه بود.
دشمن از فرهنگ جامعه برای ضربه زدن در مسائل اقتصادی استفاده کرد.
اما توده جامعه ما فرهنگ اصیل اسلامی در عمق جانشان وجود داشت برای همین مقابل توطئه دشمنان ایستادند.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 10 دی 1401 - 21:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0