FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش» منتشر شد


 مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 دی 1401 - 13:12

کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش» نوشته محمدعلی نویدی توسط انتشارات دایره دانش منتشر شد.

انديشه،ورزي،تأسيس،كتاب،اثربخش،فصل،خرد،كانون،زندگي،الگوي،نهاد ...


به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش» به قلم محمدعلی نویدی، پژوهشگر، اندیشمند، نویسنده و استاد نظریه پرداز، به تازگی توسط انتشارات دایره دانش منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب که حاصل تدریس و مدیریت و تجربه نویسنده کتاب است در ادامه‌ کتاب‌های حوزه و رشته اندیشه ورزی و تفکر اثربخش تحقیق و تألیف شده است.
در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است:
اندیشه و اندیشیدن اصیل‌ترین فعالیت و کار و مشغولیت آدمی ست که برای تولید و توسعه و ترویج به نهادمندی و نهاد سازی محتاج است؛ بدون نهاد و کانون اندیشه ورزی، اندیشوران و متفکران و اندیشه‌ها و اندیشیدن‌ها، بی خانمان خواهند بود.
چرا والاترین و بالاترین موهبت وجود آدمی، یعنی خرد و اندیشه، بی خانمان است؟
آیا وقت آن نرسیده است تا خرد و اندیشه صاحب خانه و وطن و مکان‌ها و مجال‌ها باشد؟
اندیشه ورزی، نیاز به اندیشه گاه و کانون تفکر دارد.
برای تأسیس و راه اندازی کانون اندیشه ورزی، الگو و طرح و تعبیه و مدل ساختاری نیاز داریم.
الگوی تأسیس ارائه شده در این کتاب، یک الگوی تجربه شده و ایرانی ست که سالیان متمادی اثرمندی آن به محک رسیده است.
چرا برای بشر ورزشگاه و عبادتگاه لازم و ضروری است، اما، خرد گاه و کانون اندیشه ورزی، ضرورت ندارد؟
آیا بدون خرد و اندیشه زندگی انسان می‌تواند ارزش و اعتبار حقیقی خود را در یابد؟
خرد ورزی و اندیشه آوری و فرزانگی، بستر و زمینه مناسب و مساعد و آزاد نیاز دارند، کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش به دنبال چنین مقدمات و تمهیدات هستند.
بنابراین، تأسیس و راه اندازی کانون‌های اندیشه ورزی، امری بنیادین و غیر قابل تقلیل و تحویل به امور دیگر است.
انسان برای تغییر و تحول و ساختن و پرداختن زندگی، چاره‌ای جز روی آوری به خرد و اندیشه ورزی ندارد.
به تعبیر دیگر، انسان، ابتدا موجود اندیشه ورز است و آنگاه موجود اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی و نظایر آن.
آزادی و آرامش آدمی در زندگی، بدون التفات و اعتنا به عقل و عقلانیت امکان پذیر نیست، و این رخداد زندگی ساز، به نهاد مندی و نهاد سازی محتاج است تا در جان و جامعه نهادینه شود.
در قرن بیست و یکم وجود شهروندان اندیشه ورز، بیش از هر دانش و مهارتی ضرورت دارد.
زیرا، زندگی انسان تنها با اندیشه و اندیشه ورزی تعبیر و معنی پیدا می‌کند.
برای مدیریت تولید و توزیع و مصرف اندیشه‌ها و چگونگی اندیشیدن‌ها، به کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش نیاز پیوسته و آگاهانه داریم.
خلاصه مطلب این است که اندیشه ورزی اثربخش لوازمی دارد که تأسیس کانون اندیشه ورزی و ایجاد مراکز اندیشگی از لوازم اولیه است.
کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش، سه فصل اصلی است:
۱- فصل اول در باره ضرورت تأسیس و راه اندازی کانون‌های تفکر و اندیشه ورزی، سخن می‌گوید و از لزوم و ضرورت کانون‌های اندیشه ورزی بحث می‌کند.
در این فصل به نسبت عقلانیت و خردمندی با زندگی و آرمان‌های زندگانی انسانی پرداخته شده است و از نقش و اثر ویژه قوه عاقله و قوه عامله تحلیل‌ها و بررسی‌ها به میان آمده است.
۲- در فصل دوم با عنوان «ساختار و چارت تشکیلاتی کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش، به ارائه طرح و مدل پیشنهادی مؤلف کتاب پرداخته شده است و مراکز و مؤسسات و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که این طرح و نقشه تأسیس در آنها عرضه شده است، بصورت مختصر بیان گشته است.
نگارنده که شاید، اولین شخصی باشد کانون‌های اندیشه ورزی را در ایران معاصر راه اندازی کرده است و نقد عمر در این باره مصروف داشته است، اندیشه و دانش و تجربه خود را در این فصل توضیح داده و استدلال آورده است.
فرمول و مدل تأسیس کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش با جزئیات کامل در این فصل بیان شده است.
۳- فصل سوم به همفکری‌ها و همکاری‌ها در اندیشه ورزی اختصاص دارد.
تولید اندیشه و خرد جمعی یک فعالیت دسته جمعی و هم اندیشانه و هم کنشانه است.
در این فصل به ارتباط بین همکاری در زمینه اندیشه ورزی با میزان بالندگی و شکوفایی در زندگی توجه و تفطن شده است و نقش تعاونی اندیشگی مورد دقت واقع شده است.
مخاطب این کتاب مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و علاقه‌مندان به اندیشیدن و شناختن و کوشیدن است و البته اهل مطالعه و دوست داران آگاهی و دانایی و مدیریت خردورزانه از مخاطبان اصلی هستند.
این کتاب در ۱۷۲ صفحه عرضه شده است.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 10 دی 1401 - 00:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0