FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تمرکز شورای انقلاب فرهنگی در نظام ملی بر مردم است


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 دی 1401 - 20:38

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:یکی دیگر از اهداف شورای عالی در حوزه فرهنگ عمومی متمرکز شده و تمرکز ما در نظام ملی نگاه به همه ی مردم است.

فرهنگي،شوراي،انقلاب،حوزه،كشور،عاملي،فرهنگ،سند،آموزش،اجتماعي، ...


عاملی:
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عمر سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۸ سال است که بعد از گذشت این سال‌ها یک میراث بزرگی را پشت سر گذاشته اقداماتش چندان شناخته شده نیست، هنگامی که اقدامات این شورای عالی را فرض بگیریم سازمان ملی نخبگان کشور را تاسیس می‌کند و این نهاد در استان‌های کشور امتداد پیدا می‌کند، یا سازمان ملی استعداد درخشان را را تاسیس می‌کند ۷۰۰ مدرسه سمپاد تحت اشراف این سازمان اداره می‌شود.
به گفته عاملی، از دیگر اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و ایجاد ساز و کار و ساماندهی برای مهد‌های کودک است، ۱۷ ستاد علم وفناوری، از دیگر اقدامات این شورای عالی ستاد بایو، نانو، گیاهان دارویی علوم شناختی است.
او می‌گوید: بعد از تصویب این اسناد شاهد یک تحولات عظیم هستیم، اینکه ستاد ناو در جایگاهی قرار می‌گیرد که امروز به لحاظ انتشار مقالات علمی رتبه چهارم جهان را پیدا می‌کند و جزو هفت کشور برتر جهان است.
عاملی گفت: همچنین در تولیدات نانو واستاندارد‌های نانو توسط هفت کشور دنیا تایید می‌شود و یکی از این کشور‌ها جمهوری اسلامی ایران است، و یا در گیاهان دارویی می‌بینید دقیقا بعد از تاسیس ستاد گیاهان دارویی یک روند جدیدی در استاندارد، کیفیت، تولید گیاهان دارویی در سطح ملی اتفاق می‌افتد همه این‌ها میراث شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: در حوزه فرهنگ هم اتفاقات بزرگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاده بنابراین تاریخچه ارزشمندی است اگر در معرفی خودش کوتاهی کرده، ولی یک نهاد اثر گذار در سطح ملی است، اگر حوزه سینمای ما رشد و پیشرفت و توقعی که از آن وجود داشته را نتوانسته تامین کند مدعی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
او می‌گوید: اگر ما در حوزه معماری و شهرسازی توفیقات کمی داشتیم و نتوانستیم ایران تاریخی را بازنمایی کنیم و یک هویت یکپارچه از ایران در مبلمان شهری، شهرسازی و معماری به خصوص بنا‌هایی که بنای ملی کشور است، ساختمان بانک ها، ساختمان ایستگاه‌های قطار، این‌ها باید به نوعی بازنمایی افتخار معماری ایران باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص افزایش جذب دانشجوی پزشکی مصوبه‌ای داشتیم که باعث شد یک مرتبه رشد ۳۰ درصدی در جذب دانشجوی پزشکی اتفاق بیفتد، بدون در نظر گرفتن این موضوع که توزیع پزشک در چه ملی به چه صورتی است، یا در تهران و شهرستان‌ها به چه کیفیتی اتفاق می‌افتد.
به گفته عاملی، در مورد بحث کنکور و ساماندهی جذب و پذیرش دانشجو، چون آموزش و پرورش و دانشگاه هیچ نقشی در ارزیابی و پذیرش دانشجو ندارند نتیجه کنکور این بود که دانشجو با معدل ۱۲ با شرکت در یک کلاس کنکور خود را برای مسابقه‌ی چهار جوابی آماده می‌کرد، اما نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شد که مصوباتی به وجود آید تا بحث کنکور و جذب و پذیرش دانشجو تا حدودی ساماندهی شود.
وی افزود: مسئله مهدکودک که عملا هیچ نظارتی بر مهد‌های کودک نبود مصوباتی داشته ایم، با توجه به اینکه تاثیر گذارترین آموزش از آغاز تولد تا ۶ سالگی است و دانش آموز می‌تواند مهارت‌های ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف یاد بگیرد عملا با موسیقی و گذران اوقات فراغت تمرکز کند، بدون اینکه طبق شاخص‌های یونیسف عمل کند.
او می‌گوید: طبق فرمایش‌های مقام معظم رهبری کار اساسی در آموزش و پرورش باور ما است کار تخصصی نظام تعلیم و تربیت این را بیان می‌کند که اگر ما فرهنگ قدرتمند می‌خواهیم باید روی آموزش و پرورش تمرکز کنیم.
عاملی گفت: در خصوص اجرایی شدن مصوبات ما وظیفه اجرایی شدن آن را داریم، اما هنوز موفق نشدیم و علت آن این است که نهاد‌ها باید به این درگاه متصل شوند.
به گفته عاملی، برای یکپارچه سازی حوزه پژوهش کشور در حوزه فرهنگ جلساتی هماهنگی برگزار شد و ساز و کاری را برای همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات ایجاد کردیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با ایجاد یک سامانه از انجام پژوهش‌های تکراری جلوگیری کرد، ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور با وجود اینکه ۵ سال تشکیل نشد در دوره جدید با حضور معاون اول رئیس جمهور، ۵ نفر از وزرا، معاونین مربوطه ستاد اجرایی، روئسای کمیسیون‌های مجلس، نمایندگان شورای عالی تشکیل شد و نتیجه‌ی این ستاد در حوزه فرهنگ به یک ساز و کار برش استانی رسید که بر اساس نظام مسائل استان ۳۰ مسئله اولیه تشخیص داده میشد و ۵ مسئله به عنوان مسائل الویت دار انتخاب شد.
وی افزود: بر مبنای مسائل فرهنگی استان انتخاب شده به سند مهندسی فرهنگی نظام برنامه‌ی اقدام تهیه می‌شد که در حال حاضر دولت بودجه‌ی قابل توجهی را برای این اسناد اختصاص داده است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم همه‌ی استان‌ها را پوشش دهیم.
عاملی گفت: سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول، تغییر رویه و راهکار و یک صدای جدید است، مردم باید احساس کنند که در فرهنگ کشور تغییراتی به وجود می‌آید، سند تحول بر اساس دستور رهبر انقلاب که ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف دو ماه فرصت دادند که با تشکیل کارگروهی
او می‌گوید: سند تحول بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب درحکم آبان ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد ایشان دو ماه وقت دادند به شورای عالی انقلاب فرهنگی که ظرف دو ماه بتواند به استناد احکام قبلی، به استناد فرمان امام (ره) در مورد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، به استناد بیاناتی که امام (ره) و رهبری در گذشته راجب شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند یک و دو با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه یک بازنگری کند، شورایی که جلسه ۸۷۴ خود را برگزار می‌کند یعنی یک تراکم تجربه دارد یعنی توانسته یک مسئله‌ای را ادامه دهد، کیفیت و عمق پیدا کردن پدیده‌های اجتماعی گذاره‌های مهم اجتماعی با اصلاح کردن و امور دادن به مسیر اتفاق می‌افتد، بنابراین این درخواست را از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند که ظرف دوماه با تشکیل کارگروهی این کار را انجام دهد، این شورا بلافاصله تشکیل جلسه فوق العاده داد که در آن جلسه کارگروهی با حضور ۱۵ نفر از اعضای شورای عالی انفلاب فرهنگی ایجاد شد و نزدیک به ۲۰ جلسه در شورای کارگروه برای این موضوع تشکیل شد.
عاملی گفت: سامانه یکپارچه خدمات دولت الکترونیکی موضوعی است که همه‌ی خدمات باید به صورت الکترونیک شکل بگیرد، در این فاصله ما مصوبات دیگری را در حوزه خدمات هوشمند ارائه داده ایم، بحث سامانه یکپارچه حوزه‌های مربوط به تعیلم و تربیت، آموزش و پژوهش، که سه سکوی عمده را پیدا می‌کرد یک سکو در آموزش و پرورش، یک سکو در آموزش عالی کشور، سکوی بعدی در وزارت بهداشت، البته در بخش خصوصی، دانشگاه آزاد هم تحت تاثیر همین مصوبه یک سکوی یک پارچه پیدا می‌کرد که البته اقدامات شروع شده و این سامانه‌ها یکی پس از دیگری قرار می‌گیرند و با توجه به فوریت کشور که مسئله اول اقتصاد حوزه فرهنگ، علوم و فناوری اگر در الویت اول قرار بگیرد کار‌ها بهتر پیش می‌رود و امیدوار هستیم با دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سمت حرکت کنیم.
وی افزود: یکی از خروجی‌های سند تحول، این است که تکلیفی را برای قوه قضاییه ایجاد کرده که سازمان بازرسی که نسبت به همه‌ی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود پیدا کند، که این راجب مصارف مالی نیست بلکه مربوط به برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
عاملی ادامه داد: در این خصوص حضرت آقا می‌فرمایند ضمانت اجرایی مصوبات حضور روسای سه قوه است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر نیازمند به قانون است مجلس باید آن را امتداد دهد، اگر نیازمند اجرا است دولت موظف است که سند را اجرا کند، ما در سند تحول آمدیم و این ساز و کار‌ها را روشن کردیم.
او می‌گوید: در سند تحول آموزش و پرورش، ۱۴ درصد بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص داده است، در حالی که برای اجرای شدن این سند وزیر آموزش و پرورش مبلغی بالاتر از بودجه را اعلام می‌کند، یعنی عمده اعتبارات آموزش و پرورش برای حقوق و دستمزد می‌رود و اعتباری برایش نمی‌ماند که بخواهد کاری را انجام دهد.
عاملی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحولی را مصوب می‌کند که قوه مجریه باید الزامات مالی و منابع انسانی آن را فراهم کند که انصافا رئیس جمهور و دولت اهتمام برای اجرا سند را دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کمیسیون اصل ۹۰ که بحث اخیرشان در مورد حوزه قرآن است، ستاد توسعه قرآنی برای دنبال کردن اهدافش باید منابع لازم را داسته باشد، ایده ده میلیون حافظ کل قرآت کردیم که توسط رهبر انقلاب مطرح شده، موسسات قرآنی که در سطح ملی در خصوص این طرح کار می‌کنند باید بتوانند منابع لازم را برای تامین استاد و امکانات نرم افزاری ایجاد کنند، زیرا حفظ قرآن کریم خود یک نظام تعیلم و تربیت است.
به گفته عاملی، اولین هدفی که در اهداف ۱۲ گانه شورای انقلاب فرهنگی پر رنگ است بحث تمدن نوین اسلامی است که بعضی‌ها شاید بگویند هدف آرمانی است، اما به عنوان یک امر مطلوب می‌تواند آن شاخصه‌ها را به وجود آورد که یکی از آن‌ها بحث عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، اخلاق و کرامت انسانی، احترام به حقوق مردم، رعایت انصاف اجتماعی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سیاست گذاری مطلوب گرا ادعا نمی‌کنیم که امروز در این جایگاه قرار داریم، اما اگر بخواهیم راستگویی را به عنوان یک شاخص بزرگ برای اخلاق اجتماعی تقویت کنیم باید به راستگویی اهمییت داد، از مهدکودک‌ها تا دبستان باید نظام راستگویی را فراهم کنیم، همچنین در رسانه ملی در بازنمایی باید راستگویی به صورت یک مولفه قطعی به آن دقت شود که اعتماد عمومی را نسبت به رسانه تعیم دهد.
او می‌گوید: یکی دیگر از اهداف شورای عالی در حوزه فرهنگ عمومی متمرکز شده، تمرکز ما در نظام ملی نگاه به همه‌ی مردم است بنابراین ما به یک گونه شناسی جدیدی راجع به مردم نیاز داریم، همچنین به یک سازو کار و برنامه‌ی متفاوت نیازمند هستیم.
وی افزود: فضای مجازی را نمی‌توان منهای فرهنگ تصور کرد، امروز بخش مهمی از منابع فرهنگی جامعه و فرهنگی شدن مردم و فرآیند‌های فرهنگ سازی در حوزه فضای مجازی شکل می‌گیرد، اگر مردم در این حوزه کارگزار باشند و به تعبیر حضرت آقا همان شور و انگیزه‌ای که در اصل انقلاب به وجود آمد، حضور مردم در فضای مجازی هم آن اتفاقات را در این عرصه می‌تواند رقم بزند.
عاملی گفت:ما باید حوزه‌های ماموریتی شورای عالی انقلاب فرهنگی را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و دنبال کار دانشگاهی هستیم، اما با توجه به اینکه بخشی از آن‌ها کارکنان فکری هستند و بخشی از آن‌ها کار‌های اجرایی انجام می‌دهند این‌ها نمی‌توانند امتداد حوزه فرهنگ را عهده دار شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه فرهنگ به تعبیر حضرت آقا یک زیر ساختی است که مرتبط با همه بنیان‌های کشور از جمله فناوری است، از ۱۲ حوزه ماموریتی برجسته شده که الویت‌های فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد ۸ وظیفه کلیدی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است که یکی از آن‌ها بحث رصد و پایش است.
او می‌گوید: با توجه به اینکه فصل دوم سند مناسبات شورای عالی فرهنگی با سایر قوا است رابطه‌ی ما با مجلس شورای اسلامی بسیار اهمییت دارد؛ اینکه حضرت آقا در بیانات خود فرمودند این شورا باید هویت جمعی را پیدا کند به معنی اثر گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های مختلف و امتداد آن در قوای سه گانه و حوزه مردم نهاد باید امتداد پیدا کند.
عاملی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان آغاز اغتشاشات اولین قدمی که باید برمیداشت شناخت ماهیت این پدیده بود، از کسانی که در این اغتشاشات شرکت کردند، به عنوان رهبران گروه را اداره می‌کردند و در میدان حضور داشتند، آن کسانی که تحت تاثیر فضا قرار می‌گرفتند، چه خصوصیات ذهنی دارند چه مسئله اجتماعی را دارند، در نهایت یک جمع بندی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی از این مسئله گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه‌ای که درباره‌ی تقویت سلامت و عرصه‌ی فرهنگی و اجتماعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته ایم بر اساس ۶ مسئله‌ای که در فضای اجتماعی ایران اتفاق افتاد، راهبرد‌ها و اقداماتی و تکالیفی را برای دستگاه‌ها ایجاد کرد.
وی افزود: مسئله اول ضعف دانش رسانه‌ای و فضای مجازی بود که ما تا چه اندازه توانسته ایم قدرت تحلیل رسانه‌ای برای جامعه ایجاد کنیم و فرهنگ سواد رسانه‌ای چه قدر در کشور ما تقویت شده است، البته در این خصوص کار‌هایی انجام شده است، اما ما نیازمند به سواد دانشی، سواد مهارتی و تحلیلی هستیم که بتواند خبر درست را از خبر غلط تشخیص دهد.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در خصوص گشت ارشاد مصوبه‌ای نداشتیم، اما نیروی انتظامی مسئولیت حفظ امنیت کشور را دارد و اگر در جایی ملاحضه کند امری ضد امنیت کشور اتفاق می‌افتد سلامت اجتماعی را تهدید می‌کند می‌تواند نیروی پلیس را اعزام کند.

 

فرهنگي،شوراي،انقلاب،حوزه،كشور،عاملي،فرهنگ،سند،آموزش،اجتماعي، ...


لینک کوتاه خبر


جمعه، 09 دی 1401 - 23:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0