FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عرفان، عبودیت و عبادت سه حقیقت وجودی حضرت زهرا(س) است


مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 07 دی 1401 - 16:33

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عرفان، عبودیت و عبادت سه حقیقت وجودی حضرت زهرا(س) است، گفت: عرفان حضرت زهرا شهودی بود.

حضرت،زهرا،حقيقت،عرفان،پيامبر،علي،پروردگار،الهي،بيت،اهل،معرفي ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان همزمان با ایام فاطمیه در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: سیر زندگی الهی و ملکوتی حضرت زهرا (س) سراسر در سه حقیقت خلاصه می‌شود.
وی افزود: در رابطه با این سه حقیقت هر چه را که درباره وجود عرشی ایشان عرضه می‌دارند ساخته و پرداخته خیالات نیست بلکه همه آنچه بیان می‌شود متکی به آیات و روایات است که این روایات سراسر معارف، حقایق، لطائف و اشارات است.
البته به فرمایش روایات اهل بیت (ع) درک کیفیت زندگی حضرت برای ما انسان‌ها غیر ممکن، برای اولیای الهی مشکل ولی برای پیامبران و اهل بیت کاملاً روشن و معلوم است.
انصاریان با بیان اینکه لیلة لیله‌القدر کیفیت و حقیقتش مجهول است عنوان کرد: همانطور که لیلة لیله‌القدر حقیقت و کیفیتش مجهول است حقیقت صدیقه کبری نیز برای انسان‌ها یک امر مجهول است البته اندکی از این حقیقت تنها برای اولیای خاص الهی روشن و برای پیامبران و اهل بیت این حقیقت کاملاً روشن است.
این استاد حوزه علمیه عرفان، عبودیت و عبادت را سه حقیقت وجودی حضرت زهرا برشمرد و گفت: عرفان این نیست که امروزه در بین مردم معروف است و برخی نیز خود را منتسب به عرفان می‌کنند و خود را عارف می‌نامند.
کسی که صاحب عرفان باشد هرگز نمی‌آید خودش را عارف معرفی کند.
حقیقت این است که پیامبر و اهل بیت به خاطر اعتقادات مردم جرأت بیان شخصیت حضرت زهرا را نداشتند از ترس اینکه مبادا افراد کم ظرفیت به انحراف کشیده شوند.
برای مثال پیامبر درباره حضرت علی می‌فرمایند نمی‌توانم حقیقت وجودی تو را به مردم معرفی کنم؛ حضرت اگر معرفی می‌کردند به فرمایش ایشان ممکن بود مردم بعد از پیامبر اکرم به جای خدا حضرت علی را پرستش کنند.
وی افزود: حتی پیامبر اکرم درباره حضرت زهرا نیز با توجه به اندازه ظرفیت وجودی مردم بیانات بسیار کوتاه، کم و گذرا بیان می‌کردند ایشان در بخشی می‌فرمایند زهرا سیدة النساء العالمین هستند؛ وجود مقدس حضرت آسیه در قیامت باعث شرمندگی، خجالت و افسردگی بسیاری از افراد می‌شود اینکه چطور یک زن در قصر فرعون چنین به سوی ملکوت الهی پرواز می‌کند؛ قرآن حضرت آسیه را الگوی زنان و مردان می‌داند.
بانوی دیگری که در قرآن از ایشان یاد می‌شود حضرت مریم است ایشان در سن ۱۵ سالگی صدای ملائکه را می‌شنید و دیگر بانوان گرانقدر حضرت خدیجه هستند که پیامبر اکرم فرمودند ایشان در دنیا و آخرت همسر من هستند.
حضرت زهرا (س) مقامشان از همه این بانوان بالاتر و سنگین‌تر است.
انصاریان با اشاره به اینکه حضرت زهرا در عالم دنیا هیچ هم کفوی جز حضرت علی نداشت که همسر ایشان شود، اظهار داشت: بنابراین مقام حضرت زهرا هم وزن با مقام امام علی است و درک این مساله برای ما انسان‌ها بسیار سخت و سنگین است.
تقاضای درک و فهم مقام و عرفان حضرت زهرا بالاترین گدایی از محضر پروردگار است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عرفان حضرت زهرا شهودی بود گفت: حضرت زهرا که هم کفو حضرت علی بود حتی یک مرتبه بدون اینکه با چشم قلب خداوند را مشاهده کند یک رکعت نماز نخواندند؛ این همان عرفان شهودی است.
شایستگی ایشان در حدی بود که پروردگار برای شناساندن و معرفی خودش در وجود حضرت تجلی می‌کند ایمان حضرت زهرا مانند ایمان ما نیست که برخواسته از علم و عقل باشد هرچند که این باور نیز درست است اما عرفان حضرت سراسر شهودی است.
پروردگار ظرفیتی را در وجود صدیقه طاهره مشاهده می‌کند که با کل صفاتش در قلب ایشان تجلی پیدا می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عبودیت حضرت زهرا یعنی در مقابل پروردگار، نبوت، ولایت و قرآن تسلیم شدن است.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 07 دی 1401 - 23:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0