FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نزدیک‌ترین امت به حضرت ابراهیم(ع) کدام امت‌ است؟


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 05 دی 1401 - 09:44

استاد حوزه علمیه گفت: تنها راه اتصال انسان به پروردگار عالم، عبودیت و عبادت است این اتصال وقتی برقرار شود بین انسان و خدا ایجاد سنخیت می‌شود.

الهي،انسان،عبوديت،پروردگار،عبادت،دستورات،اهل،دين،حوزه،قرآن،م ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با ایام فاطمیه در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در عبودیت یعنی روحیه‌ای که انسان را در مدار عبادت قرار می‌دهد آثار عظیمی در دنیا و آخرت نهفته است.
وی افزود: انسان خودش هیچ قدرت و سرمایه‌ای از خود ندارد ولی این انسان ضعیف و فقیر ذاتی و تهی دست حقیقی وقتی ظرف عبودیت و طلوع عبادت الله می‌شود این عبودیت و عبادت چون رشته اتصال بین انسان و پروردگار است در او ایجاد قدرت می‌کند و این قدرتی کم‌نظیر است.
انصاریان ادامه داد: البته فوران قدرت عبودیت و عبادت برای هر کسی به تناسب ظرفیت و گنجایش و اخلاص اوست این طور نیست که همه مؤمنان که دارای روحیه عبودیت و حرکت عبادی هستند یک قدرت داشته باشد.
این مقام بهترین مقام برای انسان است، یک مقامی است که پروردگار مهربان عالم ۱۲۴ هزار پیامبر را به این مقام ستوده و تعریف کرده است.
این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی بیان داشت: در آیات قرآن کریم پروردگار مقام حضرت ایوب را عبد بیان می‌کند.
رسالت درخت عرصه عبودیت و عبادت بوده بر همین اساس زمانی که پروردگار نام پیامبری را در قرآن ذکر می‌کند تحت این عنوان از او یاد می‌شود.
حضرت ایوب واقعاً تسلیم اوامر الهی بود و به هیچ عنوان اهل تجزیه کردن دین و دستورات الهی نبود که بگوید من می‌خواهم فلان دستور را انجام دهم و دیگر دستورات را انجام ندهم.
وی با بیان اینکه برخی دستورات الهی در حوزه مالی است، عنوان کرد: متأسفانه هستند افرادی که در پرداخت واجبات مالی کوتاهی می‌کنند و حاضر هستند این پرداخت را از جان داشته باشند اما به مال آنان ضرری وارد نشود کسی که از پرداخت واجبات مالی امتناع می‌کند و به دیگر دستورات عمل می‌کند دین الهی را اطاعت نمی‌کند بلکه تابع دین دلبخواهی است.
انصاریان با بیان آیه‌ای اطهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید در دین من تفرقه و جدایی ایجاد نکنید؛ انسان اگر به دستورات الهی به حالت گزینشی عمل کند مورد تأیید پروردگار نیست.
دین الهی کامل است و نمی‌توان آن را تجزیه کرد و به بخشی عمل و از بخش دیگر سر باز زد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: انبیا، اهل بیت و اولیای الهی تابع محض اوامر الهی بودند و هستند.
ایوب بنده خوب الهی بود اما این خوب بودن در کدام حوزه جلوه پیدا کرد؟
یکی از آن جلوه‌ها تسلیم بودن ایشان بود ایشان انسان مطیعی بودند و اهل تجزیه کردن دین الهی نبودند و همه مسوولیت‌های الهی را در لحظه انجام می‌دادند و اهل عقب نشینی از دستورات الهی و تأخیر انداختن عبادت الله و خدمت به خلق الله نبودند.
وی با اشاره به اینکه آمرزش خداوند همیشگی و دائمی است گفت: انسان گناهکار هر زمان از معصیت خود توبه کند خداوند او را می‌آمرزد.
قرآن می‌فرماید ما همه انبیا را پیشوا و راهنما قرار دادیم؛ با امتحانی که از آنان صورت گرفت شایستگی پیشوا شدن را ثابت کردند.
برای مثال حضرت ابراهیم در سی مورد، امتحان خود را به نحو احسن انجام داد و پروردگار ایشان را تا قیامت پیشوا خواند بر همین اساس نزدیک‌ترین مردم هستی از بعد ابراهیم به ابراهیم کسانی هستند که به ایشان اقتدا کردند و یکی از آن اقتدا کنندگان پیامبر اکرم و دیگر اهل بیت هستند و این بیانگر مقام امامت و پیشوا بودن است.
انصاریان گفت: اگر مردم دنبال سعادت و خیر دنیا و آخرت هستند باید در عمل، رفتار و گفتار از اهل بیت سرمشق بگیرند.
تنها خداوند می‌تواند برای انسان‌ها سرمشق انتخاب کند و این لطف الهی به انسان است.
قرآن کریم می‌فرماید پیامبر اکرم سرمشق و اسوه حسنه است.
سرمشق‌های زمینی خسارت به بار می‌آورند و به ضرر انسان تمام می‌شود.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه اتصال انسان به پروردگار عالم، عبودیت و عبادت است این اتصال وقتی برقرار شود بین انسان و خدا ایجاد سنخیت می‌شود.

 


دوشنبه، 05 دی 1401 - 22:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0