FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مصداق محارب در روایات و اندیشه فقهی امام راحل


مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 04 دی 1401 - 14:55

حجت الاسلام والمسلمین مومن نوشت:مطابق نظر حضرت امام خمینی، هرکسی سلاح گرم یا سرد خود را کشیده و رعب وحشت ایجاد نماید و اموال خصوصی و عمومی را تخریب کند، چنین شخصی محارب و مفسد فی‌الارض است.

اسلامي،محارب،سلاح،في،قصد،عمل،مجازات،حضرت،اصلي،الشريف،اغتشاشا ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرنگار مهر گذاشت با اشاره به وقایع اخیر کشور گفت: مطابق نظر حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف» هرکسی سلاح گرم یا سرد خود را کشیده و رعب وحشت ایجاد نماید و اموال خصوصی و عمومی را تخریب کند، چنین شخصی محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود هرچند کسی را مصدوم نکرده باشد.
متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین احمد مؤمن به این شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
پیشرفت جهشی جمهوری اسلامی ایران و نزدیک شدن به بی اثر کردن کامل تحریم‌ها با اتکای تمام به ظرفیت‌های داخلی و انعقاد قراردادهای بلند مدت با کشورهای مختلف و تلاش‌های دولت مردمی جهت بهبود وضع اقتصادی کشور باعث شد که جبهه استکبار تصمیم به کند کردن یا توقف این پیشرفت‌ها به هر نحو ممکن بگیرد و لذا با ایجاد این اغتشاشات به خیال خود می‌خواستند ایران اسلامی را به مسائل داخلی مشغول کنند و جلوی پیشرفت جهشی آنرا بگیرند.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» فرمودند: " اتّفاقات اغتشاشات ۱۴۰۱ صرفاً یک اغتشاش خیابانی نبود.
این، برنامه‌های خیلی عمیق‌تری بود، دشمن یک جنگ ترکیبی را شروع کرد."
این اتّفاقات و حوادث ناگوار اخیر توسط دشمنان اسلام و انقلاب و استکبار جهانی پایه ریزی شد.
آنها یک جنگ و تهاجم ترکیبی تمام عیار و همه جانبه را شروع کردند و الحمدلله با عنایت و توجه خاصه حضرت ولیعصر (عج) و هوشیاری و بیداری مردم و مقاومت و بصیرت ایشان حتی به کمترین نتیجه مطلوب جبهه استکبار نرسیده و شکست خوردند.
رسانه‌های معاند در این فتنه تاریک رکورد دروغ گویی و تزویر را شکاندند و با فریب عده‌ای که بیشتر متأثر از فضای مسموم مجازی بودند به آشوب‌های خیابانی و ناآرامی‌های اجتماعی دامن زدند ولی الحمدلله موفق نشدند.
نقش خواص و موضعگیری ایشان و نحوه برخورد آنها در این اغتشاشات بسیار مهم بوده و هست.
و همانطور که رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» فرمودند همه‌ی کارهای افراد، حرف‌هایشان و حرکاتشان یک پیامی به بیرون از کشور می‌فرستد و باید مواظب باشیم ببینیم ما چه پیامی می‌دهیم.
حالا این پیام به زبان باشد؛ یا سکوت باشد یا به شرکت در یک تجمع.
با توجه به این مطالب اهمیت نقش خواص و تأثیر ایشان در جهاد تبیین روشن می‌شود.
مطابق نظر حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف» هرکسی سلاح گرم یا سرد خود را کشیده و رعب وحشت ایجاد نماید و اموال خصوصی و عمومی را تخریب کند، چنین شخصی محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود هرچند کسی را مصدوم نکرده باشد و یا کسی را به قتل نرسانده باشد نظر ایشان نیز همانند ظاهر آیه شریفه آنست که حاکم شرع در مجازات شخص محارب بین چهار مجازات از جمله اعدام و قتل تخییر دارد
در اغتشاشات اخیر متأسفانه برخی از ارزشهای والای اسلام و انقلاب مورد هجمه قرار گرفت، از اهانت به قرآن و کشیدن چادر از سر زن مسلمان تا اهانت به شهدا و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، الحمدلله بعضی خواص سیاسی و حوزوی با موضعگیری مناسب و محکومیت این قضایا امتحان خوبی پس دادند ولی متأسفانه بعضی از خواص در این فتنه بد عمل کردند و حتی برخی به جای دفاع از ارزشهای اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه که یکی از مهمترین یادگارهای حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف» می‌باشد با حمله به شورای محترم نگهبان که ضامن اسلامیت نظام می‌باشد در زمین دشمن بازی کردند.
نظر به اینکه بحمدالله در روزهای اخیر مسئولین محترم قوه قضائیه با جدیت و صلابت در راستای اجرای احکام صادره برای اخلال گران امنیت و آرامش جامعه اسلامی وارد عمل شدند و حکم محاربه را نسبت به بعضی از افراد اجرا نمودند تذکر این مطلب لازم است که مبنای اصلی این حکم این است که خداوند متعال در قرآن شریف سوره مائده آیه ۳۳ می‌فرماید: «انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فسادا ان یقتلو او یصلبوا او تقطع ایدیهم و ارجلهم من خلاف او ینفوا من الارض …»
مستفاد از آیه شریفه آن است که محاربه عبارت است از جنگیدن و ایستادن در مقابل خداوند متعال و رسول گرامی اسلام (ص) و جنگیدن با ایشان به این است که مثلاً شخصی به قصد مقابله و مقاتله با حکومت اسلام یا همان ولایت الهی سلاح خود را بیرون کشد که نفس این قصد و تشهیر سلاح در زمان پیامبر اکرم محاربه و جنگیدن با سرپرستی و ولایتی است که از طرف خداوند متعال اعطا شده است و اگر همین عمل را شخص در زمان ما که عصر غیبت است انجام دهد که حکومت اسلامی توسط ولی امر فقیه عادل جامع الشرائط برپا شده است و ولایت فقیه بنابر مستفاد ظاهر مجموع ادله وارده همان ولایتی الهی می‌باشد لذا قیام در مقابل این حکومت و کشیدن سلاح، قیام در مقابل ولایت الهی بوده و قیام کننده محارب می‌باشد که بنا بر تشخیص حاکم شرع یکی از حدود چهارگانه محارب در حق او جاری می‌شود که یکی از آنها طبق صریح آیه شریفه قتل و اعدام می‌باشد.
و همچنین بر اساس نظر مبارک حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف» که مبنای اصلی فقهی قانون مجازات اسلامی جدید می‌باشد محارب کسی است که با کشیدن سلاح و ترسانیدن مردم قصد افساد در زمین را داشته باشد، ایشان در کتاب تحریر الوسیله مبحث کتاب الحدود مساله ۱ می‌فرمایند: "المحارب هو کلّ من جرّد سلاحه او جهزّه لاخافه الناس و ارادة الافساد فی الارض؛ فی برّ کان او فی بحر، فی مصر او غیره، لیلاً او نهاراً…"
یعنی محارب کسی است که سلاح خود را برکشد و از غلاف بیرون آورد یا آماده کند برای ترساندن مردم، و قصد افساد فی الارض نماید، در خشکی باشد یا دریا، در شهر باشد یا در خارج از آن، شب باشد یا روز.
و واضح است که کسی که سلاح خود را کشیده و خیابان را بسته است از مفسدین می‌باشد و مسلّما این عمل همراه با قصد ترساندن مردم می‌باشد و عرف و عقلاء تفکیکی بین عمل این شخص و قصد ترساندن مردم و قصد افساد فی الارض نمی‌بینند و حتی اگر حین ارتکاب عمل ا از او بپرسند که آیا عمل تو موجب ترساندن مردم می‌شود خودش نیز آن را تصدیق خواهد کرد.
بنابراین مطابق نظر حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف» هرکسی سلاح گرم یا سرد خود را کشیده و رعب وحشت ایجاد نماید و اموال خصوصی و عمومی را تخریب کند، چنین شخصی محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود هرچند کسی را مصدوم نکرده باشد و یا کسی را به قتل نرسانده باشد نظر ایشان نیز همانند ظاهر آیه شریفه آنست که حاکم شرع در مجازات شخص محارب بین چهار مجازات از جمله اعدام و قتل تخییر دارد.
البته بر برخی از این اشخاص عناوین فقهی دیگری همچون اهل بغی و … نیز صدق می‌کند که آنها هم بنابر تشخیص حاکم شرع همین حکم اعدام را دارند و اینطور نیست که فقط همین عنوان محارب بر این گردانندگان اصلی اغتششات قابل انطباق باشد بلکه برای بعضی از آنها بر خی دیگراز عناوین فقهی دارای حکم اعدام منطبق می‌گردد.
بر این اساس از خواص جامعه انتظار می‌رود ضمن محکوم نمودن اعمال و رفتار اغتشاشگران و حامیان مستکبر آنها از جمله هتک حرمت ایشان نسبت به ارزشهای والای اسلامی، انقلابی و ملی با توضیح و تبیین عنوان محاربه بر اساس نظر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران -که مبنای اصلی قانون مجازات اسلامی جدید- مسئولین مربوطه را در انجام وظیفه خود و برخورد قاطع با اغتشاشگران و محاربین یاری نمایند.
امروز قاطبه مردم عزیز ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های بی وقفه نهادهای انتظامی، امنیتی و قوه محترم قضائیه در خواست دارند که هرچه سریع‌تر این اشرار و عناصر اصلی اغتشاشات را محاکمه کرده و احکام صادره ایشان را به طور قاطع و سریع اجرا کنند تا حکمت اصلی اجرای حدود الهی که ایجاد آرامش و امنیت در جامعه اسلامی و عدم توسعه ظلم و فساد است هر چه بهتر و بیشتر محقق گردد.
والسلام علی من اتبع الهدی
احمد مؤمن



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 04 دی 1401 - 23:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0