FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام علی (ع) بر سر پیکر عمار یاسر خطاب به ملک الموت چه فرمودند؟


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 27 آذر 1401 - 11:47

انصاریان گفت: عبادت انجام یک سلسله واجبات در پیشگاه حق و یک سلسله خدمت واجب به خلق است که آن خدمت به خلق نیز امر پروردگار بوده که به صورت احسان، انفاق، صدقه، زکات و خمس انجام می‌شود.

عبوديت،روحيه،عبادت،خدمت،خلق،خدا،امام،انسان،دست،عمار،انصاريان ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با ایام فاطمیه در حسینیه همدانی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: سخن در عبودیت بود.
عبودیت با عبادت فرق دارد، عبادت انجام یک سلسله واجبات در پیشگاه حق و یک سلسله خدمت واجب به خلق است که آن خدمت به خلق نیز امر پروردگار بوده که به صورت احسان، انفاق، صدقه، زکات و خمس انجام می‌شود.
وی افزود: اعمالی که خداوند انسان را به انجام آن امر کرده تا در حق دیگران انجام دهد واجب بوده و ترکش معصیت محسوب می‌شود اما عبودیت به معنای روح تسلیم در برابر پروردگار مهربان عالم است که اگر این روحیه در وجود انسان تقویت و ریشه دار شود در حوادثی که برایش پیش می‌آید دست از عبادت حق و خدمت به خلق بر نمی‌دارد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: به عبارت دیگر عبودیت ثابت قدمی، ایستادگی، استقامت و خسته نشدن از عبادت حق و خدمت به خلق است.
انسان مؤمن تا حدودی روحیه عبودیت را در وجود خود حس می‌کند برای همین در پیشامدها و مشکلات دست از عبادت حق و خدمت به خلق بر نمی‌دارد که حد اعلای این عبودیت را می‌توان در اولیای الهی آن هم پس از درگذشت پیامبراکرم (ص) مشاهده کرد.
انصاریان بیان داشت: افراد بسیاری در آن حادثه تلخی که در مدینه اتفاق افتاد مردود شدند چرا که از اطاعت پروردگار، رسول الله و خدمت به خاندان وحی سر باز زدند اما دارندگان روحیه عبودیت با اینکه در فشار و سختی بودند دست از عبادت، تسلیم بودن و حق خواهی بر نداشتند و توانستند از طوفان حوادث پیروز خارج شوند.
وی افزود: کسانی که روحیه عبودیت داشتند از دوران امام علی تا امام حسن عسکری رنج‌های بسیاری را تحمل کردند اما هرگز ولی الهی را رها نکردند.
انسان اگر روحیه عبودیت داشته باشد خود را مملوک و عبد خداوند می بیند برای همین به جایی می‌رسد که در مواجه با حوادث دست از حق بر نمی‌دارد.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در دوران رسول خدا جمعیت به قدری به مسجد می‌آمد که مسجد مملو از نمازگزار می‌شد اما پس از رحلت حضرت همان افراد پشت امام را خالی کردند.
آنان کسانی بودند که عبادت داشتند اما روحیه عبودیت نداشتند تنها کسانی که دارای روحیه عبودیت بودند از ولی امر اطاعت می‌کردند.
وی با استناد به آیه ۱۱۱ سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، آنها در راه خدا جهاد می‌کنند پس (دشمنان دین را) به قتل می‌رسانند و (یا خود) کشته می‌شوند، این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن یاد فرموده، و از خدا با وفاتر به عهد کیست؟
پس از این معامله‌ای که کردید بسی شاد باشید که این به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است؛ صفات کسانی که دارای روحیه عبودیت هستند در این آیه ذکر شده است.
انصاریان با اشاره به جنگ صفین گفت: جناب عمار در جنگ صفین ۹۰ سال داشت و جز شجاع‌ترین افراد بود که شهید شد وقتی خبر شهادت را به امام دادند ایشان گریه کرد و تا زمانی که بر پیکر عمار برسند اشک می‌ریختند.
زمانی که بر سر پیکر رسیدند سر مبارک این شهید را بر روی زانو گرفتند و خطاب به ملک الموت فرمودند تو که از ملکوت آمدی تا جان عمار را بگیری می‌ماندی و نمی‌رفتی تا جان مرا نیز بگیری؛ این کلام امام بیانگر روحیه عبودیت و جایگاه رفیع این شهید والامقام است.

 

عبوديت،روحيه،عبادت،خدمت،خلق،خدا،امام،انسان،دست،عمار،انصاريان ...

 


یکشنبه، 27 آذر 1401 - 21:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0