FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قوانین و مقررات کرسی‌های آزاد اندیشی بازنگری می شود


مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 24 آذر 1401 - 13:24

وزیر علوم گفت: در نظر داریم که قوانین و مقررات کرسی‌های آزاد اندیشی را مورد بازنگری قرار دهیم، باید شرایطی ایجاد کنیم که جامعه فرهیخته به کرسی های آزاد اندیسی اعتماد کنند.

نخبگان،تحقيقات،توجه،علوم،علم،قرار،فناوري،وضعيت،دانشگاه،وزير، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی «صف اول» که چهارشنبه ۲۳ آذر ماه از شبکه خبر پخش شد، درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها از یک فرهنگ خاص برخوردار هستند؛ به همین دلیل، پرسش و پرسشگری یک ارزش به حساب می‌آید.
دانشجویانی که پرسش‌های بیشتری مطرح می‌کنند، موفق‌تر هستند.
وی با بیان اینکه اساتیدی که به دانشجویان اجازه می‌دهند پرسش‌های بیشتری مطرح‌کنند جاذبه بیشتری دارند، تصریح کرد: پرسشگری ویژگی جامعه دانشگاهی است اما این مؤلفه دارای قواعد مختص به خود است.
زلفی‌گل درباره وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: این کرسی‌ها هم‌اکنون هم در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند اما واقعیت این است که با آنچه مدنظر رهبری است، فاصله دارند.
وی تصریح کرد: دانشگاهیان باید برای طرح سوال در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آزاد باشند و در عین حال باید سعی کنند که مطالبات خود را در چارچوب قوانین و مقررات بیان کنند.
در نظر داریم که قوانین و مقررات کرسی‌های آزاد اندیشی را مورد بازنگری قرار دهیم زیرا ممکن است بر قوانین و مقررات نقدهایی وارد باشد اما تا زمانی که مقررات اصلاح نشده است، دانشگاهیان به قوانین فعلی پایبند باشند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید سعه صدر خود را در برابر پرسشگری دانشجویان ارتقا دهیم و صبورتر باشیم، گفت: باید شرایطی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که جامعه فرهیخته دانشگاهی به کرسی‌های آزاداندیشی اعتماد کند.
اگر یک سوال خاص پرسیدند، آثار و تبعات برایشان به همراه نداشته باشند.
وزیر علوم درباره وضعیت پژوهش در رشته‌های مختلف اظهار کرد: رشته‌ها هرکدام برون‌داد مختص به خود را دارند و بر اساس آن برون‌داد ارزیابی می‌شوند.
به طور مثال، تحقیقات در حوزه علوم‌پایه بیشتر نیاز محور است و در رشته‌های علوم‌انسانی بیشتر تولید علم مدنظر قرار دارد.
همچنین نیاز محوری و تولید علم در رشته‌های فنی‌مهندسی در کانون توجه است.
زلفی‌گل درباره سبقه پژوهش گفت: تولید علم و مقاله و تحقیقات بنیادی در گذشته بیشتر مدنظر بود، در حالی که این روزها، تحقیقات نیاز محور نیز در کانون توجه هستند و حل مشکلات و نیازهای جامعه در این روزها هم مورد توجه قرار گرفته، یعنی هم‌اکنون علاوه بر تحقیقات بنیادی به مسائل کاربردی هم توجه می‌شود.
وی افزود: نظام سنجش و آموزش باید به نحوی باشد که علاوه بر علوم بنیادی در مسیر تحقیقات کاربردی و اقتصاد دانش‌بنیان نیز گام برداریم.
می‌خواهیم در مسیری گام برداریم که تحقیقات نیاز محور شوند و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مورد توجه قرار گیرند.
وزیر علوم در ادامه در خصوص برنامه‌های وزارت عتف برای جذب نخبگان در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه نخبگان خارج از فرایند جذب عضو هیئت‌علمی می‌شوند، تاکید کرد: علاوه‌بر تسهیل جذب نخبگان، هیأت دولت برنامه‌هایی را برای نخبگان درنظر گرفته است.
معیشت نخبگان باید مورد توجه قرار گیرد در این راستا موضوع مسکن نخبگان جدی است.
علاوه بر توجه به مسائل معیشتی، بستر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کار علمی نخبگان باید فراهم شود.
وی با اشاره به تخصیص پژوهانه به نخبگان، ادامه داد: چند جایزه از سوی بنیاد ملی نخبگان درنظر گرفته شده، شاید مبالغ جایزه‌ها زیاد نباشد اما برای شروع مناسب است.
زلفی گل درباره وضعیت مهاجرت در کشور خاطرنشان کرد: وضعیت مهاجرت مناسب نیست؛ چرا که بیشتر شاهد خروج نخبگان هستیم.
اشتغال، عمده‌ترین علت مهاجرت است.
اشتغال‌زایی می‌بایست به یک پروژه ملی تبدیل شود و تمام امکانات برای تولید و اشتغال صرف شود.
اگر شغل وجود داشته باشد، امید به زندگی افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: قشر فرهیخته، بیشتر مهاجرت می‌کنند.
ایجاد شغل برای این گروه نسبت به افرادی که تحصیلات کمتری دارند بسیار سخت‌تر است.
اشتغال‌زایی برای افراد فرهیخته باید بر مبنای دانش باشد.
وزیر علوم با بیان اینکه آئین‌نامه شبکه آزمایشگاهی تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: هدف از این طرح، ایجاد هم‌افزایی بیشتر بین آزمایشگاه‌ها است.
این سامانه، اطلاعاتی را درباره امکانات آزمایشگاه‌ها قرار می‌دهد و افراد می‌توانند با توجه به نوع پژوهش و تعداد افرادی که در انتظار برای انجام آزمایش هستند، آزمایشگاه خود را انتخاب کنند.
وی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: دو دانشگاه هرمزگان و یزد با صنایع استان خود رایزنی کرده‌اند و دانشگاه‌ها بر اساس نیاز صنایع دانشجو جذب می‌کنند و افراد بورسیه صنعت می‌شوند.
بر این اساس، سازمان سنجش کشور ۲ برابر ظرفیت به دانشگاه به عنوان پذیرفته شده معرفی می‌کنند و این افراد توسط دانشگاه انتخاب می‌شوند.
این افراد رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ هستند.
این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی باشد و دانشجویان مقطع کارشناسی "حقوق" دریافت می‌کنند.
دانشگاه صنعتی سهند تبریز به تازگی به این موضوع ورود کرده است.
زلفی‌گل درباره وضعیت پارک‌های علم و فناوری گفت: تمام استان‌های کشور (به جز برخی از استان‌ها که دارای دو پارک هستند)، یک پارک علم و فناوری دارند.
مراکز رشد نیز در حال افزایش است.
افراد صاحب ایده وارد مرکز رشد می‌شوند؛ پس از اینکه ایده آنها به اندازه کافی رشد کرد، وارد پارک می‌شوند و تسهیلاتی دریافت می‌کنند.
سطوح ۵ تا ۶ تحت حمایت وزارت علوم و از سطوح ۶ تا ۹ تحت حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هستند.
وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان، مسیر ایده تا عمل را طی کرده‌اند.
حدود ۴۰ هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است.
به ازای هر ریالی که در این راه صرف می‌شود چندین تومان سود به همراه دارد.
معتقدیم بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در اقتصاد دانش‌بنیان است.


 


پنجشنبه، 24 آذر 1401 - 23:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0