FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«کتاب الانسان الکامل»به چاپ هفده رسید/آیاعزیزالدین نسفی شیعه بود؟


 مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 22 آذر 1401 - 13:41

چاپ هفدهم مجموعه رسائل مشهور به «کتاب الانسان الکامل» اثر عزیزالدین نسفی به تصحیح و مقدمه ماریژان موله توسط انتشارات طهور منتشر شد.

رساله،نسفي،كتاب،باطني،عالم،حقيقت،اهل،ولايت،عقايد،ظهور،سخن،عز ...


به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین چاپ مجموعه رسائل مشهور به «کتاب الانسان الکامل» اثر عزیزالدین نسفی، تصحیح و مقدمه ماریژان موله و ترجمه مقدمه سیدضیاالدین دهشیری، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۶۱۸ صفحه و بهای ۲۳۵ هزار تومان توسط انتشارات طهوری منتشر شد.
چاپ پیشین (شانزدهم) این کتاب سال ۱۳۹۹ با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۱۸۵ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده بود.
این کتاب یازدهمین مجلد از مجموعه «گنجینه نوشته‌های ایرانی» است که تحت نظارت علمی هانری کربن تصحیح و منتشر می‌شد.
چاپ نخست این کتاب به سال ۱۹۶۳ (۱۳۴۱؟) توسط قسمت ایرانشناسی انجمن ایران و فرانسه در دسترس مخاطبان وقت قرار گرفت و پس از آن طبع کتاب به انتشارات طهوری واگذار شد.
نخستین چاپ کتاب پس از انقلاب نیز به سال ۱۳۶۲ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
نسفی یکی از قدیمی‌ترین عارفان ایرانی است که در اروپا معروف شد.
نخستین ترجمه از آثار او به سال ۱۶۵۵ میلادی صورت گرفت.
مختصری درباره شیخ عزیزالدین نسفی
عزیزالدین نسفی که در برخی از منابع کهن با نام «عزیز» هم معرفی شده، از عرفا و اندیشمندان سده هفتم هجری است.
علیرغم تالیفات مهم و اثرگذار نسفی، اطلاعات چندانی از زندگی او در دسترس نیست.
وی اهل نسف بوده و در نوشته‌هایش این شهر را کشور خود نامیده است.
فریتس مایر، ایران‌شناس و اسلام‌شناس مشهور سوئیسی که پژوهش‌هایی درباره نسفی کرده، اعتقاد داشت که محل اقامت عزیزالدین شهر «بخارا» بوده است و پس از حمله مغول او آواره دیگر شهرها شده است.
عموم پژوهشگران اشاره کرده‌اند که نسفی مدام در سفر بوده و زندگانی کم و بیش آواره و سرگردانی داشته است.
او خود در مقدمه‌اش بر یکی از تصنیفاتش به نام «کشف الحقایق» این نکته را به روشنی مطرح کرده است.
نسفی زمانی که در شهر نسف بود مساله «ولایت» در سراسر ماوراءالنهر مورد بحث دانشمندان و علما بود.
بعدها نسفی به جانب خراسان آمد و از جمله شاگردان سعدالدین حمویه (از عرفای مشهور ایرانی در نیمه نخست سده هفتم که شاگرد نجم الدین کبری بود و روایت است که در اوایل جوانی موفق به دیدار و بهره‌گیری از صدرالدین قونوی فرزندخوانده ابن عربی و از مهم‌ترین شاگردان و شارحان شیخ اکبر شد) درآمد.
برای سعدالدین حمویه نیز مسئله ولایت یکی از مسائل اصلی فکری بود و بسیاری در مجالس درس‌اش از آن سخن می‌گفت.
پس از وفات شیخ سعدالدین، نسفی به زادگاه خود بازگشت، اما پس از آن راهی مناطق غربی و جنوبی ایران شد و به عنوان مثال سال ۶۸۰ هجری در ابرکوه بود و یکی از رساله‌های خود را در این منطقه نوشت و در نهایت نیز در همین شهر درگذشت.
نسفی همچنین سال‌هایی را در اصفهان و شیراز نیز اقامت داشت.
مذهب نسفی
در دوران رشد و نمو نسفی، مذهب حنفی در کل ماوراءالنهر طرفداران بسیار داشت و به همین دلیل برخی نوشته‌اند که او نیز مذهب حنفی داشته است، اما رسائل مهمی از تاریخ اسماعیلیه نیز نسفی را از جمله خود معرفی کرده‌اند، چرا که به باطنی‌گری هم اعتقاد داشت.
اما ماریژان موله با تفسیر عقاید نسفی درباره ولایت اثبات می‌کند که نسفی پیرو مذهب امامیه اثنی عشری بوده است.
نسفی فصل پنجم کتاب «مقصد الاقصی» خود را درباره نبوت و ولایت نوشته است.
در این فصل بویژه در ادامه بحث ولایت که به زعم نسفی باطن نبوت است درباره «صاحب الزمان» چنین اشاره کرده: «شیخ سعدالدین حمویه کتاب‌هایی در موضوع «صاحب الزمان» تصنیف کرده و از او ثناها گفته است.
وی بشارت داده که در عصری که ما زیست می‌کنیم او ظهور خواهد کرد، اما من به سهم خویش برآنم که زمان ظهور او بر کسی شناخته نیست...
ای درویش هیچ تردیدی وجود ندارد که وی ظهور خواهد کرد، چرا که پیغمبر (ص) ظهور او را بشارت داده و علائم ظهور را ذکر کرده، اما زمان ظهورش معلوم نیست… صاحب الزمان ولی است.
هنگامی که صاحب الزمان ظهور کند، ولایت متجلی خواهد شد و حقایق باطنی ظاهر می‌شوند… حقیقت باطنی اسلام، حقیقت باطنی امام، حقیقت باطنی نماز، حقیقت باطنی روزه، حقیقت باطنی حج ظاهر خواهند شد و نیز حقیقت باطنی بهشت، حقیقت باطنی دوزخ، حقیقت باطنی صراط و حقیقت باطنی ثواب و عقاب.
آنگاه که حقایق باطنی و اسرار ظاهر شوند قیامت خواهد بود، زیرا قیامت همین است: روزی که اسرار ظاهر خواهند شد، یوم تبلی السرائر.»
همانطور که ملاحظه می‌کنید این عقاید به عقاید شیعه اثنی عشری نزدیک است.
نسفی در برخی دیگر از رساله‌های خود نیز عقایدی همچون عقاید شیعیان را نوشته و اصول عقاید را به طریق شیعی بحث کرده است و همه اینها ثابت می‌کند که او مذهب امامیه داشته است.
تصنیفات نسفی و مجموعه رسائل موسوم به «کتاب الانسان الکامل»
برخی از آثار مهم عزیزالدین نسفی از این قرار است: «منازل السائرین»، «کتاب التنزیل» (به اسم بیان التنزیل هم مشهور است)، «اصول و فروع»، «کشف الصراط»، «کشف الحقایق»، «زبدةالحقایق و مبدا و معاد»، «مقصد الاقصی» و...
اما مشهورترین و اثرگذارترین کتاب نسفی همین مجموعه رسائل موسوم «کتاب الانسان الکامل» است که چاپ هفدهم آن به تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده است.
برخی بر این عقیده‌اند که عنوان «الانسان» انتخاب خود نسفی نیست و ماریژان موله آن را انتخاب کرده است.
کتاب یک مقدمه و ۲۲ رساله دارد و هر رساله از چندین فصل تشکیل شده است.
موضوع کتاب، تبیین مبانی عرفان و تصوف است.
به نظر می‌رسد نسفی این مقالات را در مدتی طولانی به رشته تحریر درآورده است.
نخستین رساله به سال ۶۶۰ قمری، پیش از تخریب بخارا به دست اباقاخان، در این شهر تألیف شده است.
رساله‌های بعدی در خلال سفر نسفی به جنوب غربی ایران، در شهرهای دیگر به رشته تحریر درآمده‌اند.
در رساله‌های مختلف این کتاب نیز عقاید شیعی مشخص و مبرهن است.
عناوین رساله‌های این کتاب بدین شرح است: «رساله در بیان معرفت انسان»، «رساله در بیان توحید»، «رساله در بیان آفرینش ارواح و اجسام»، «رساله در بیان مبدا و معاد بر قانون اهل حکمت»، «رساله در بیان سکوت»، «رساله در آداب الخلوت»، «رساله در بیان عشق»، «رساله در بیان آداب اهل تصوف»، «رساله در بیان بلوغ و حریت»، «رساله در بیان آنکه عالم صغیر نسخه و نمودار از عالم کبیر است»، «رساله در بیان عالم ملک و ملکوت و جبروت»، «رساله دوم در بیان عالم ملک و ملکوت و جبروت»، «رساله سوم در بیان عالم ملک و ملکوت و جبروت»، «رساله در بیان لوح و قلم و دوات»، «رساله در بیان لوح محفوظ و در بیان جبر و اختیار و در بیان حکم و قضا و قدر»، «رساله در بیان لوح محفوظ عالم صغیر»، «رساله در بیان احادیث اوایل»، «رساله در بیان وحی و الهام و خواب دیدن»، «رساله در بیان سخن اهل وحدت»، «رساله سخن اهل وحدت در بیان عالم»، «رساله در بیان ذات و نفس و وجه و در بیان صفت و اسم و فعل»، «رساله در بیان بهشت و دوزخ»، «رسائل اضافی که در بعضی از نسخ کتاب منازل السائرین پیدا می‌شود»، «رساله در بیان ولایت و نبوت و ملک و وحی و الهام و خواب راست»، «رساله در بیان فقر و زهد و توکل و محبت خدای»، «رساله در بیان مبدا اول و در بیان عالم جبروت و… (سه رساله در این موضوع)، «رساله در بیان لوح محفوظ و کتاب خدای و دوات و…»، «رساله در بیان احادیث اوایل: تقریر مختلف رساله هفدهم»، «رساله در بیان سخن اهل تناسخ»، «رساله در بیان وجود حقیقی و وجود خیالی»، «سخن اهل وحدت در بیان عالم: تقریر مختصر رساله بیستم»، «رساله در بیان سخن اهل معرفت».


 


سه شنبه، 22 آذر 1401 - 23:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0