FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جهاد دانشگاهی از دستاوردهای انقلاب اسلامی


( قابل ذکر است مصاحبه مربوط به سال نود و شش می باشد. )

مشاور رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همواره نهادی مسؤول و پاسخگو بوده است، گفت: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در تراز جهانی قابل ارزیابی است.

دکتر قرنفلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و اسلامی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و فعالیت می‌کند، اظهار کرد: هر چند جهاد دانشگاهی یک نهاد غیر دولتی است، لیکن در طی دهه‌های گذشته همواره تعامل نزدیکی با دولت‌ها داشته و در واقع به عنوان مشاور و امین دولت‌ها ایفای وظیفه کرده است. این مجموعه یک نهاد توسعه‌ای است که در عرصه‌های علم، فرهنگ و فناوری تلاش داشته و در چهار محور پژوهش و فناوری، فرهنگی، آموزش و اشتغال و تجاری‌سازی فعالیت می‌کند. 

مشاور رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی دارای 3 پژوهشگاه و 16 پژوهشکده است که در زمینه‌های مختلف علمی اعم از پزشکی، مهندسی و کشاورزی و علوم انسانی فعال هستند و همچنین در حوزه فرهنگی در بخش‌های متعدد نظیر «ایسنا»، «ایسپا» و «ایکنا» فعالیت می‌کند و در حوزه آموزش نیز دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» و 6 موسسه آموزش عالی وجود دارد. 

وی ادامه داد: همچنین جهاد دانشگاهی دارای 40 مرکز علمی وکاربردی و 130 موسسه آموزش تخصصی است و در حوزه اشتغال و تجاری‌سازی، سازمان تجاری‌سازی و اشتغال در جهاد دانشگاهی فعال است و دو پارک علم و فناوری نیز در استان‌های البرز و کرمانشاه وجوددارد و سومین پارک نیز در تهران در شرف تاسیس است و همچنین 21 مرکز رشد نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.  

قرنفلی با اشاره به اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، افزود: این نهاد یک نهاد انقلابی،‌ اسلامی و اصیل است و اصیل بودن آن به این جهت است که نهاد و ساختاری است که به صورت بومی و از ابتدای انقلاب با توجه به ارزش‌ها، اقتضائات، نیازها و ظرفیت‌های دانشی و فناوری به عنوان یک مدل بومی شکل گرفته و به همین جهت بعد از گذشت سی و چند سال از عمر خود توانسته است در عرصه فرهنگ نقش‌آفرینی موثری داشته باشد و در عرصه دانش و فناوری نیز سازندگی داشته باشد؛ بنابراین یکی از دلایل موفقیت جهاد دانشگاهی در واقع بومی بودن و جوشیدن آن از شرایط زیست بوم علم، فرهنگ و فناوری کشور است. 

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی همواره نهادی مسؤول و پاسخگو بوده است و وضعیت بودجه‌ای این مجموعه نیز به نحوی است که بخش قابل توجهی از آن از طریق انعقاد قرارداد و انجام خدمات حاصل می‌شود و بخشی نیز از طریق کمک‌های دولتی به دست می‌آید؛ بنابراین ماهیت نظام بودجه‌ای این مجموعه باعث شده که این نهاد مجموعه‌ پاسخگویی باشد و جهت‌گیری‌های آن نیز به سمت برآورده کردن نیازهای جامعه باشد.

مشاور رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر جهاد دانشگاهی کثیرالابعاد بودن این مجموعه است، گفت: این مساله که فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی، فناورانه و آموزشی در جهاد دانشگاهی در کنار هم پیش می‌روند، امر منحصر به فردی است و کمتر سازمانی پیدا می‌شود که این فعالیت‌ها را در کنار هم داشته باشد و این موضوع در واقع باعث هم‌افزایی در کارها شده و باعث شده موضوعات، بطور همه جانبه مورد بررسی قرار گیرند.
 
وی همچنین درباره نقش جهاد دانشگاهی در اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: اگر بخواهیم نقطه مشترک اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را در نظر بگیریم، توجه به درونی کردن علم و فناوری در کشور، تاکید مشترک بین این دو مفهوم است. در واقع هدف اقتصاد مقاومتی درونی شدن فناوری و علم در کشور است و اقتصاد دانش‌بنیان نیز رویکردی است که می‌تواند این هدف را محقق کند.
 
این عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که از ظرفیت‌های مناسبی  برخوردار است، می‌تواند در کنار ظرفیت درونی خود با تعاملاتی که با سایر مجموعه‌های علمی و فناوری از جمله دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دارد، از طریق شبکه‌های قوی علم و فناوری نقش جدی را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بازی کند و اگر ما به کارکرد جهاد دانشگاهی در طی یک دو دهه اخیر نگاه کنیم، چیزی جز فعالیت دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی دیده نمی شود. 

وی در خصوص به عهده گرفتن ماموریت‌های مختلف، گفت: در دو سال گذشته ستاد اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور، 7 ماموریت را به طور مشخص به جهاد دانشگاهی محول کرده است که این 7 ماموریت در ارتباط با تحقیقات ملی، انتقال فناوری و آموزش‌های نوین تخصصی، ماموریت‌های فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی است که مقدمات اجرایی آنها در دست تهیه است.

به گفته معاون سابق جهاد دانشگاهی،‌ مجموعه جهاد دانشگاهی قابلیت و ظرفیت‌های زیادی برای پذیرش ماموریت‌ها به صورت جامع دارد و این امتیاز خوبی است که دولت می‌تواند از آن استفاده کند. بطوری‌که در حال حاضر این نهاد جهت‌گیری‌هایی در حوزه‌های فناورانه، نظیر آب داشته و امیدواریم با توجه به حساسیت و راهبردی بودن موضوع آب در کشور، در این حوزه بتوانیم منشا خدمت باشیم. همچنین در زمینه حمل‌ونقل بخصوص حمل‌ونقل ریلی نیز جهاد دانشگاهی تجربه زیادی دارد و می‌تواند به سهم خود در درونی کردن این فناوری رو به رشد، ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: در صنعت نفت و گاز کارهای موفق زیادی داریم و با این انباشت علمی و فناوری می‌توانیم با کمک صنعت نفت و گاز کشور به توسعه فناوری در این حوزه دست یابیم. در حوزه فناوری‌های پزشکی نیز ورود عمیق و پایه‌ای داشته‌ایم که در این راستا می‌توان به بحث سلول‌های بنیادی، ناباروری و سرطان اشاره کرد که خوشبختانه فعالیت‌های این نهاد در تراز جهانی قابل ارزیابی است.

قرنفلی ادامه داد: در سال‌های اخیر مطالعات علوم انسانی و اجتماعی در این نهاد تقویت شده و به سمت انجام مطالعات کلان و ملی سوق داده شده است. بطور مثال مطالعه سنجش فضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، طرح‌های توسعه‌ای که برای استان‌های مختلف انجام شده، پیمایش ملی مسائل خانواده، پیمایش ملی ارزش‌ها،‌ نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران و آسیب‌شناسی رشته‌های تحصیلی در ارتباط با نیازهای جامعه از جمله جهت‌گیری‌هایی است که در سال‌های اخیر در مسائل کلان کشور داشته‌ایم و فکر می‌کنیم مسائل کلان کشور از اولویت بالایی برخوردار است. 

مشاور رییس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به جهت قابلیت‌ها و تعاملات خوبی که با دستگاه‌های دولتی داریم، این امکان برای دولت فراهم است که از این ظرفیت استفاده کند و این نهاد نیز با اجرای این ماموریت‌ها می‌تواند در انجام طرح‌های ملی و کلان کشور مشارکت بیشتری داشته باشد.

https://www.isna.ir/news/96051207717


چهارشنبه، 17 مرداد 1397 - 01:25 نظر بدهید
جهاد دانشگاهی مناسبتهای شمسی

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0