FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خودمراقبتی؛ سِلاحی برای دوری کردن از ضد ارزش‌ها


باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 18 آذر 1401 - 02:24

مهارت خودمراقبتی به منظور دوری کردن از ضد ارزش‌ها مهم است. زیرا افراد می‌توانند هنگام مواجهه با محتواها، گزینش گونه عمل کنند.

سواد،خانواده،فرزند،كارشناس،كودكان،توجه،اهميت،موضوع،روز،عليار ...


یک کارشناس سواد رسانه‌ای مطرح کرد؛
لیلا علیاری، مدرس دانشگاه و کارشناس سواد رسانه‌ای درمورد اهمیت سواد رسانه‌ای و صیانت از مرز‌های اخلاقی جامعه بیان کرد: سواد رسانه‌ای برای خود، جنبه‌های مختلفی دارد، ولی با توجه به این که روز به روز، پیشرفت تکنولوژی داریم عوامل مختلفی در گسترش بستر‌های رسانه‌ای دخیل هستند و با توجه به این که آن‌ها به سرعت، در حال اتفاق افتادن هستند نیاز به آگاهی‌هایی در این خصوص احساس می‌شود تا بتوان به نحو بهینه از این بستر‌ها استفاده کرده و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.
به گفته او، سواد رسانه ای، بحث بسیار گسترده‌ای است، ولی به طور کلی، سواد رسانه‌ای به این موضوع می‌پردازد که بتوان اطلاعات و آگاهی‌هایی را به منظور استفاده از بستر‌های رسانه‌ای بدست آورد تا افراد بدانند که این بسترها، چه ویژگی‌ها و مختصاتی دارند و بتوانند از آن‌ها در زندگی خود استفاده کنند.
این کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: خانواده، اولین نهادی است که هر فردی در آن رشد می‌کند و نخستین آموزش که به نظر بنده می‌تواند در شکل گیری ساختار شخصیتی کودکان، بسیار تأثیرگذار باشد، آموزش‌های خانوادگی از جمله نوع تربیت خانواده، فرهنگ آن و سبک‌های فرزند پروری خانواده است.
چون کودکان از طریق مشاهده و الگوگیری می‌توانند هر چیزی را یاد بگیرند.
بنابراین، زمانی که سواد و دقت نظر در خانواده‌ها وجود داشته باشد و گزینش‌ها به درستی اتفاق بیفتند و خانواده، احساس نزدیکی با فرزند خود داشته باشد و تلاش کند که تفکر نقادانه فرزند خود را پرورش دهد.
در نتیجه، فرزند آن‌ها هم می‌تواند از همان دوران کودکی به درجه‌ای برسد که گزینش گونه عمل کند و در معرض هر نوع محتوایی قرار نگیرد.
علیاری ادامه داد: با توجه به این که بستر‌ها و برنامه‌های پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌توانند روی افراد تأثیرگذار باشند.
از اینرو، همراهی خانواده در سال‌های اول زندگی افراد، الزامی است و بدنبال آن، آموزش و پرورش هم نقش مهمی دارد و به طور کلی، خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کنند و اهمیت دهند تا فرزندانشان به مهارتی برسند که وقتی محتوا‌هایی از طریق رسانه‌های مختلف به دست آن‌ها می‌رسد، بتوانند از خودشان در برابر این مطالب و اطلاعات مراقبت کنند.
زیرا مهارت خودمراقبتی به منظور دوری کردن از ضد ارزش‌ها بسیار حائز اهمیت است.
این کارشناس سواد رسانه‌ای افزود: همراهی کردن خانواده‌ها با کودکان خود برای داشتن مهارت خودمراقبتی لازم است، ولی کافی نیست چراکه طبیعتاً بستر‌های رسانه‌ای دیگری هم باید به تقویت این موضوع کمک کنند و به نظر بنده، اگرچه یک سری از بستر‌های جدید جایگزین بستر‌های قدیمی شده اند، ولی به آن شدت نیستند.
یعنی هنوز می‌توان امیدوار بود که خانواده‌ها با پیش گرفتن اصول تربیتی و به روز کردن و شیوه‌های تربیتی خود، از خطرات موجود که فرزندانشان را تهدید می‌کند جلوگیری کنند.
بنابراین، کودکان و نوجوانان باید یاد بگیرند که خیر گزینی داشته باشند.

 

سواد،خانواده،فرزند،كارشناس،كودكان،توجه،اهميت،موضوع،روز،عليار ...

 


جمعه، 18 آذر 1401 - 22:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0