FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مافی: داوری بیش از 7 هزار صفحه پژوهش در جایزه سال سینمایی ایران


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 14 آذر 1401 - 14:40

دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران با بیان اینکه 92 اثر به دبیرخانه این جایزه در هفت بخش گوناگون ارسال شده است گفت که مجموعاً در 6 بخش، 7336 صفحه پژوهش داوری شده است .

جايزه،پژوهش،سينما،سينمايي،داوري،سينماي،ايران،پژوهشي،علمي،ماف ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
این جایزه با دبیری دکتر امیررضا مافی و بواسطه معاونت فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی برگزار می‌شود.
در این نشست امیررضا مافی دبیر این رویداد، مینو خانی عضو هیات داوری و قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی حضور داشتند.
پویا نظری که اجرای این مراسم را برعهده داشت ضمن خیرمقدم به اهالی رسانه ابتدا از قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صحبت کند.
وی با اشاره به تبریک روز دانشجو در سخنانی گفت: جلسه ما درباره جایزه پژوهش سال است که دکتر امیررضا مافی و همکارانشان زحمت کشیدند و برگ زرینی در حوزه پژوهش در سینما را رقم زدند.
وی ادامه داد: سازمان سینمایی به عنوان متولی سنیمای کشور وظیفه خود می‌داند از دوستان پژوهشگر در این عرصه و آثار برتر تجلیل کند و آن‌ها را ببیند.
در حقیقت از آن‌ها بهره ببرد و ارج بنهاند.
ما امسال در سازمان سینمایی برای بهره بردن از امر پژوهش و توجه به این امر ابتدا فراخوانی دادیم و از همه استادان صاحب‌نام و پژوهشکده‌هایی که در این عرصه فعالیت دارند، درخواست و مکاتبه کردیم تا اولویت‌های پژوهشی های خود را به ما بگویند‌.
آشنا افزود: بالای 200 اولویت خبرگان این عرصه به ما اعلام کردند.
پس از جمع‌بندی به 36 طرح و سرفصل نهایی رسیدیم که فعلا تاکنون به 8 طرح مصوب رسیدیم‌.
عموم این طرح‌ها به فروش فیلم های سینمایی ایران در خارج از کشور، اکران فیلم‌های خارجی در داخل کشور، نسبت سینمای ایران به حوزه اقتصاد، توجه فیلم‌های ایرانی به هویت ملی و دینی و...
باز می‌گردد.
تاکنون 10 جلسه شورای پژوهشی در سازمان سینمایی تشکیل دادیم و به جمع بندی خوبی رسیدیم.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تلاش داریم تمام پژوهش‌هایی که در این چند سال اخیر در وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی انجام گرفته است، در سایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بارگذاری کنیم تا همه هنرمندان و اهل علم بتوانند از آن بهره ببرند و برای پایان‌نامه‌ها از آن استفاده کنند.
ناگفته نماند که ما به دنبال پژوهش‌های کاربردی هستیم تا نظری تا همه سینمای ایران و سنیماگران بتوانند از آن بهره ببرند.
پس از آن از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با رونمایی شد.
در ادامه امیررضا مافی دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران ضمن تشکر از اصحاب رسانه و مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دوره از جایزه توضیح داد: جایزه پژوهش به همت مدیریت اسبق سینمایی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی تاسیس و تاکنون چهار دوره آن برگزار شده است.
استادان بزرگوار دبیری دوره‌های گذشته را برعهده داشتند و من از همه دوستان که این سنگ‌بنای درخشان را در عرصه پژوهش‌های سینمایی که جای آن خالی بود، رقم زدند، تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسید انفکاک سینما و حوزه پژوهش باید جایی پل می‌خورد که به همت دکتر حیدریان و اربابی اتفاق افتاد.
آقایان بنی اردلان، ضابطی‌جهرمی، بختیاری و خانم دکتر راودراد دبیران دوره‌های گذشته این جایزه بودند که من از همه آن‌ها سپاسگزارم و برای دبیران ادوار بعدی هم آرزوی توفیق می‌کنم.
دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با بیان اینکه جایزه پژوهش سال سینمای ایران قرار است به پژوهش‌های جاری در سینمای ایران بپردازد، مطرح کرد: این جایزه رویکردهای مصوبه در اساسنامه خود دارد و امسال این رویکردهای کلان اضافه به آن چیزی که مورد تاکید سازمان سنیمایی بود، اضافه شد؛ یعنی توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و منشور دولت مردمی.
سعی کردیم در انعکاس این دو خواسته و محورهایی که به پژوهشگران پیشنهاد می‌دهیم، داشته باشیم.
مافی افزود: جایزه پژوهش سال سینما در 7 بخش برگزار شد؛ طرح پژوهشی، رساله دکتری، پایان ‌نامه کارشناسی ارشد، مقاله علمی، طرح‌نامه پژوهشی، جستار علمی و پژوهش بصری.
مجموعا 92 اثر به دبیرخانه پنجمین جایزه پژوهش سال از طریق سایت جایزه واصل شد که شامل 36 مقاله علمی، 27 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، 10 طرح پژوهشی، 8 طرح نامه پژوهشی، 5 رساله دکتری، 3 پژوهش بصری و 3 جستار علمی با دبیرخانه جایزه رسید که به لحاظ تعداد مقاله علمی در صدر بوده اما به لحاظ حجم پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رتبه برتر را دارند.
وی با بیان اینکه مجموعا در 6 بخش، 7336 صفحه پژوهش داوری شده است‌، تصریح کرد: امسال اعضای شورای علمی و هیات انتخاب در هر دو مرحله انتخاب و داوری یکسان بودند‌.
در دوره گذشته جایزه داوری در اشکال مختلفی برگزار شده بود چراکه جایزه پژوهش جشنواره‌ای ندارد و میان آثار منتشر شده و در دست انتشار دست به انتخاب می‌زد.
امسال با مشورت شورای سیاست‌گذاری هیات داوری 7 نفره تشکیل دادیم.
38 اثر منتخب شدند و به داوری نهایی راه پیدا کردند؛ 5 اثر طرح پژوهشی، 2 رساله دکتری، 13 مقاله علمی، 1 جستار علمی، 1 پژوهش بصری، 12 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد به مرحله داوری رسیدند.
‌در مرحله داوری همه داوران 38 اثر منتخب را از 4 وجه محتوایی، شکلی، نگارشی و موضوعی با قدر وزن متفاوت رای دادند و برگزیدگان نهایی هر بخش را مشخص کردند‌.
مافی زمان اختتامیه این جایزه را در 29 آذر و مکان برگزاری را موزه سینمای ایران اعلام کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حوادث اخیر در روند برگزاری خللی ایجاد کرده است گفت: غیر از اینکه تاحدودی به خاطر مشکلاتی که در اینترنت کشور ایجاد شد و منجر به کاهش سرعت ارسال آثار برای ما شد، مشکل دیگری برای روند برگزاری این جایزه رخ نداد.
ما نیز به همین دلیل مهلت زمان ارسال آثار را که تا انتهای مهرماه بود را تا 10 مهر تمدید کردیم.
او درباره جایزه ویژه دبیر گفت با توجه به زحمات مستمر و تلاش‌های مرحوم دکتر ندایی در سینما، جایزه‌ ویژه دبیر به نام مرحوم دکتر ندایی به یکی از برگزیدگان اهدا خواهد شد.
ندایی معتقد بود که سینما چیزی جز جمع هنرهای دیگر نیست که در آن البته عکاسی تأثیر جدی‌تری دارد.
این مدرس فلسفه بیان کرد که متأسفانه همواره در ادوار گوناکون قبلی پژوهش به عنوان امر فرعی سینما دیده می‌شده است و هنرمندان چندان به اهمیت آن واقف نیستند و کار هنری خود را شهودی و اشراقی پیش می‌‌برند و پژوهش را امری دست و پاگیر می‌دانند.
پژوهش در جامعه ما با فضای دانشگاهی و آکادمیک گره خورده است.
در سال های اخیر در دانشگاه مدام به مقاله وزن دادیم که البته بخشی از این روند درست و طبیعی است اما برای برون رفت از این وضعیت و باز شدن دیگر روش‌های پژوهشی ما جستار علمی را نیز اضافه کردیم تا گونه‌های دیگر پژوهشی نیز در جایزه مورد استفاده قرار گیرد.
او بیان کرد که این پژوهش‌ها باید به نحو راهبردی به سینما کمک کنند.
جایزه پژوهش سال ملی است و محدود به تهران نیست.
اما موضوعات این جایزه کار معاونت فناوری و مطالعات سینمایی است که موضوعات مورد نیاز را به ما داده است.
اما تلاش کردیم تا در این جایزه تنوع موضوعی را داشته باشیم.
از تأثیر شبکه اجتماعی در مخاطب سینما گرفته تا اقتصاد سینما در کرونا.
به نظرم تنوع موضوعی خوب و مهم بود اما به معنای این نیست که به غنای موضوعی رسیده باشیم.
بلکه باید موضوعات و مسائل بیشتری وارد محورهای فراخوان برای آینده شود.
مافی گفت که بیشتر آثار ارسالی برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری هستند که نشان دهنده توجه دانشجو و استاد است، اما اثری که برای خود سینما پژوهش شده باشد کم است.
از سینماداری و اقتصاد سینما گرفته تا دیگر موضوعات باید در پژوهش‌ها بیاید و با نظر به مشکلات و مسائل آنان طراحی شده باشد تا اثر مطلوب را داشته باشند.
او در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا دانش‌آموختگی فلسفه دبیر در ضریب‌دادن به آثار نظری و فلسفی سینما اثر داشته است یا خیر، بیان کرد که این سؤال را باید داور حاضر در جمع، خانم دکتر مینوخانی پاسخ دهد.
مینوخانی در جواب بیان کرد که بدون شک باید بگویم که هیچ اعمال نظر و سلیقه‌ای از سوی دبیر وجود نداشته است.
مقصود ما در انتخاب اثر، این بوده که به ارتقای سینما کمک کند.
هرگونه پژوهشی که بتواند به سینما کمک کند برای بهبود و رشد آن برای ما اولویت داشته است.
مافی نیز درباره نقش پژوهش‌های نظری و فلسفی سینما در بهبود و ارتقای سینمای ایران گفت: در همه سال‌هایی که مکتوباتی داشته‌ام، سینما را از دریچه علوم انسانی نگاه کردم و همواره بر نقش مهم آن تأکید داشته‌ام.
فلسفه البته تأثیرگذار است اما برخلاف نظر دوستانی که بر نقش و ورود فلسفه در سینما و دخالت آن تأکید دارند معتقدم که فلسفه نباید در زیست طبیعی سینما وارد شود بلکه می‌تواند افق‌گشایی کند و نظرگاه ایجاد کند.
دبیر جایزه پژوهش سال سینما درباره انتخاب اعضای داوری گفت: در انتخاب اعضای شورای داوری چند نکته دارم یکی اینکه تلاش کردم داوران جوان باشند.
تلاش کردیم تا صاحب اندیشه باشند و از دانشگاه‌های مختلف تهران نماینده داشته باشند و مناظر گوناگون داشته باشیم.
از تعلیم و تربیت تا فلسفه و...
برای شخص من پژوهش‌هایی که مبانی نظری دارند اهمیت بیشتری دارند اما در فرایند داوری جایزه دخالتی نداشتم.
برای اینکه سینما به جایگاه اول خود برگردد فقر نظریه‌پردازی داریم که آزار دهنده است کسی سخن نمی‌گوید و هیاهوی آن بر سینما سایه انداخته است.
اندیشه کمرنگ شده و برای همین به رویدادهایی نظیر این جایزه نیاز داریم، تا فقدان اندیشه از بین رود تا به سینمای اصیل و روشنی که داشتیم برگردیم.
انتهای پیام/


 


دوشنبه، 14 آذر 1401 - 18:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0