FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نکاتی که والدین در تربیت فرزند باید رعایت کنند


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 14 آذر 1401 - 14:40

یک مشاور خانواده می گوید با قیاس تربیت فرزندان خود با سایرین می خواهیم خودمان را در حد پایین تربیت قانع کنیم.

تربيت،فرزند،مادر،پدر،هماهنگي،فرزندان،تربيتي،خانواده،والدين،ز ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام تراشیون مشاور خانواده و سبک زندگی در نشستی در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با موضوع «تربیت فرزند» گفت: امروز کیفیت تربیت با یک دهه یا دو دهه قبل متفاوت شده است؛ یعنی به دلیل تغییرات اجتماعی که در جوامع رخ داده و تغییرات تکنولوژی که در زندگی بشر مداخله کرده، می‌بینیم تربیت دشوارتر شده است.
بارها از قدیمی‌ترها شنیدیم که می‌گفتند بچه را رها کردیم و خوب هم تربیت شد؛ منتها اگر در عصر حاضر فرزند را رها کنیم، نه تنها خوب تربیت نمی‌شود، بلکه هم برای خودش، هم خانواده‌اش و هم اطرافیانش تبدیل به یک معضل می‌شود؛ بنابراین باید تفاوت در تربیت را بپذیریم و بدانیم تربیت مانند قبل نیست.
چرا که قدیم‌ها انسان‌ها در یک تنگ زندگی می‌کردند.
یک ماهی در این فضا که زندگی می‌کند، چقدر مگر در معرض آسیب است؟
نسل امروز در اقیانوس زندگی می‌کند.
اگر ندانیم چگونه رفتار کنیم، قطعاً با آسیب‌های زیادی مواجه می‌شوند.
نکته دوم اینکه اگر پدر و مادرهای گذشته می‌دانستند با فرزندان خود چگونه برخورد کنند، حتماً فرزندان رشد معنوی می‌یافتند.
قبول نداریم فرزندمان را معیوب تربیت کردیم
وی افزود: نکته دیگر اینکه ما قبول نداریم فرزندان‌مان معیوب تربیت شدند؛ چرا که اگر چنین تصوری داشته باشیم، دچار عذاب وجدان می‌شویم؛ از این جهت مدام خودمان را قانع می‌کنیم که همه همین‌طور هستند.
با قیاس تربیت فرزندان خود با سایرین می‌خواهیم خودمان را در حد پایین تربیت قانع کنیم.
در تربیت فرزند باید بین والدین هماهنگی باشد
این مشاور خانواده با تأکید بر اینکه ما در عرصه تربیت باید گام‌های بلندتری برداریم، گفت: یکی از نکات مهم در این راستا،‌ هماهنگی بین پدر و مادر است.
چرا باید این هماهنگی اتفاق بیفتد؟
اگر بین پدر و مادر هماهنگی نباشد، تربیت آسیب می‌بیند؛ یعنی دلیل این هماهنگی این است که بتوانیم به تربیت تکامل بخشیم.
تراشیون افزود: آسیبی که در عدم ناهماهنگی والدین رخ می‌دهد شامل این موارد است: اول اینکه فرزندان سوءاستفاده می‌کنند؛ مثلاً می‌داند اگر پفک بخواهد، مادرش به او نمی‌خرد؛ چرا که مادر در تغذیه مراقبت می‌کند، اما از آنجایی که می‌داند پدرش خواسته او را بر آورده می‌کند، به او می‌گوید؛ یعنی پدر خانواده دقت و مراقبت لازم در تغذیه را مانند مادر ندارد.
بنابراین معمولاً فرزندان به سراغ کسی می‌روند که به خواست او اهمیت بیشتری می‌دهد.
وی ادامه داد: دومین آسیبی که در عدم ناهماهنگی والدین به فرزند می‌رسد، این است که به اصل خود تربیت آسیب می‌رساند؛ یعنی شما می‌بینید در جاهایی که والدین با یکدیگر هماهنگی ندارند، فرزندان دچار دوگانگی می‌شوند؛ مثلاً مادر به فرزندش می‌گوید می‌خواهی نمازت را اول وقت بخوانی؟
اما پدر می‌گوید چه اصراری داری؟
اگر اول وقت هم نخواند اشکالی ندارد.
تربیت فرزند نباید بر عهده یک نفر باشد
تراشیون با اشاره به اینکه عدم هماهنگی منجر به این می‌شود که یکی از پدر و مادر مسئولیت تربیت را نپذیرد یا ما اعتماد نکنیم و به دیگری مسئول تربیت دهیم، افزود: لذا گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی مادرها در مسائل تربیتی با پدر مشورت نمی‌کنند.
این روش تا یک سنی جواب می‌دهد، اما معمولاً فرزندان وقتی به حد نوجوانی می‌رسند، واقعاً نیاز دارند هم پدر و هم مادر عهده‌دار تربیت باشند.
اگر یکی از آن بزرگواران متکفل تربیت باشد، کم می‌آورد.
خیلی از مادران را در جلسات مشاوره می‌بینیم که می‌گوید من تربیت نوجوان خودم کم آوردم.
بعد می‌گوید پدرش از ابتدا تربیت را بر عهده نداشته و به باد سپرده است.
وی افزود: چهارمین آسیبی که در عدم هماهنگی در تربیت فرزند وارد می‌کند، این است که منجر به لج‌بازی‌های رفتاری و بگو مگو می‌شود و اختلاف پدر و مادر در معرض فرزند قرار می‌گیرد.
والدینی که در حضور فرزندانشان اختلافاتشان عیان شود،‌ فرزند برای هیچ کدام از آنها تره خرد نمی‌کند.
راهکاری برای هماهنگی والدین در تربیت فرزند
حالا پدر و مادر با یکدیگر چگونه هماهنگ باشند؟
اولین نکته این است که پدر و مادر در تربیت باید تقسیم نقش کنند.
این تقسیم وظایف به این صورت است که پدر باید مدیریت تربیتی خانواده و مادر نقش مربی تربیتی را عهده‌دار باشد؛ در یک مدرسه یک مدیر و یک معلم وجود دارد.
مدیر برنامه‌ریزی می‌کند، معلم خوب انتخاب می‌کند.
فقط برای هوستان زن نگیرید
وی در بخش دیگری از سخنان گفت: من به جوانان می‌گویم فقط برای هوستان زن نگیرید.
او فردا بناست مادر بچه‌های شما شود.
جوانی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و گفت می‌خواهم زن بگیرم.
چه کار کنم؟
حضرت فرمود ببین آیا او می‌تواند مادر خوبی برای فرزندت باشد یا خیر.
گاهی اوقات خود جوانان به ما می‌گویند که این خانم به درد زن خانه نمی‌خورد، اما به درد عشق‌بازی می‌خورد.
به مادران توصیه می‌کنم اینگونه نباشد که تمام همّ و غم شما این باشد که به دختر جهیزیه چه بدهید و به زیبایی او بپردازید؛ بدانیم او فردا می‌خواهد مادری باشد برای فرزندانش.
آیا این لیاقت را دارد؟
البته منظورمان این نیست که به جهیزیه و ظاهر او اهمیت ندهیم.
باید ببینیم آیا آن مرد یا زن در محیط خوبی تربیت شده است یا خیر.
لجبازی فرزند ژنتیکی نیست بلکه حاصل محیط تربیتی است
این مشاور خانواده افزود‌: مشکلاتی که در فرزند شکل می‌گیرد، سر نابلدی ما بزرگ‌ترهاست؛ بچه لجباز می‌شود.
ما می‌گوییم به دایی یا عمه و عمویش رفته است.
مدام دنبال ریشه‌ها و علت‌های ژنتیکی می‌گردیم، در صورتی که لجبازی ژنتیکی نیست بلکه محیطی است.
ببینید ما چه به روز فرزند آوردیم که لجباز شده و خودمان هم متوجه نیستیم.
مادری که می‌خواهد نقش تربیتی ایفا کند، باید مهارت‌های تربیتی خود را بالا ببرد.
یک توصیه هم به پدران داشته باشیم.
پدر بزرگوار، تو که مدیر تربیت خانواده می‌شوی، وظیفه داری سطح آگاهی همسرت را نسبت به تربیت فرزند بالا ببری.
ما پدران چقدر در طول دوران رشد فرزندانمان هزینه می‌کنیم؛ مثلاً یک کتابی به خانم‌مان بخریم تا بداند چگونه فرزندش را تربیت کند.
آیا اطلاعات زنان خود را بروزرسانی کردیم؟
انتهای‌پیام/


 


دوشنبه، 14 آذر 1401 - 18:51 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0