FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


زیرساخت مناسب حلقه مفقوده حوزه مد و لباس در کشور


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 12 آذر 1401 - 07:47

عرفانیان گفت:در ایران، نبود زیرساخت‌های مناسب باعث شده است که طراحی لباس را به عنوان حلقه مفقوده در حوزه مد و پوشاک کشور ببینیم.

لباس،طراحي،حوزه،مد،صنعت،كسب،عرفانيان،پوشاك،مدرس،فرهنگي،كشور، ...


یک مدرس کسب و کارهای حوزه مد و لباس مطرح کرد؛
مهدی عرفانیان، مدرس و مشاوره کسب و کار‌های حوزه مد، درمورد صنعتی شدن طراحی لباس بیان کرد: اگر بخواهیم به تنهایی به مقوله هنر طراحی لباس بپردازیم عملاً کار بیهوده‌ای کرده ایم.
چون در جهانی که ما زندگی می‌کنیم موضوع طراحی لباس به صورت صنعت در حال مطرح شدن است و حتی کشور‌هایی جز فرانسه، ایتالیا و یا ایالت متحده آمریکا که به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رسیده اند نگاه صرف فرهنگی و هنری را از این موضوع گرفتند و این حوزه را وارد فضای صنعت کردند و زنجیره‌های ارزشی آن را تکمیل کردند.
عرفانیان گفت: پیشینه فرهنگی طراحی لباس و یا مد در ایران طولانی است، در حالی که چنین شکلی را در کمتر کشوری شاهد هستیم.
زیرا هر قسمتی از کشورمان، پارچه مخصوص خود، دیدگاه فرهنگی خاص خود به لباس و نوع دوخت خود را دارد، ولی با این وجود، نمی‌توان به این پیشینه طولانی مغرور شد.
زیرا صرف این که فقط بگوییم در حوزه فرهنگی، چند هزار پیشینه فرهنگی داریم و همین ویژگی نشان دهنده برتری ماست، کافی نیست و همین باعث می شود که درمورد پوشاک و طراحی لباس هم دچار چنین اشتباهی شویم.
این مدرس و مشاور کسب و کار‌های حوزه مد ادامه داد: می توان موضوع طراحی لباس و اهمیت صنعت طراحی لباس در ارتباط با هنر و فرهنگ در این حوزه را بررسی کرد تا متوجه شد که چه راهکار‌هایی می‌توان داشت.
زیرا آن چه که ما در این حوزه نمی‌بینیم تصمیم گیری‌های درست در آن است.
او افزود: با توجه به این که بنده با کارخانه‌ها در ارتباط هستم، وقتی با آن‌ها درمورد طراحی لباس صحبت می‌کنم تصوری که از طراحی لباس در ذهن آن‌ها نقش می‌بندد، فردی است که نقاشی و رنگ آمیزی می‌کند و طرح‌هایی را به نمایش می‌گذارد که در فضای تولید، امکان اجرا و مخاطب ندارند.
عرفانیان بیان کرد: به نظر بنده، در زمینه طراحی لباس با چهار مقوله روبرو هستیم که یکی از آن‌ها رشته طراحی لباس است و در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های آزاد تدریس می‌شود که دانشگاه‌ها و گرایش‌های این رشته در کشور ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها بسیار کم هستند و همچنین، دانشگاه‌های ما، آن طور که باید و شاید خروجی ندارند و بدنبال آن، یک سری خط قرمز‌ها در حوزه طراحی مد و لباس وجود دارد که بیشتر هم شده است و بخش مهم آن به این خاطر است که در فضای دانشگاه طراحی لباس، ارتباط بین المللی نداریم.
یعنی اگرچه در حوزه مهندسی و پزشکی و...
ارتباط بین المللی وجود دارد، ولی در رشته طراحی لباس به دلیل حساسیت‌های مختلف، کمتر شاهد این ارتباط هستیم.
مدرس و مشاوره کسب و کار‌های حوزه مد گفت: از آن جایی که هنرمندان طراحی لباس و فشن از قلب غرب و اروپا گرفته شده اند ما در مواجهه با این رشته در جامعه و بدنه دولتی با نگرانی‌هایی روبرو هستیم و خواه، ناخواه این مسئله وجود دارد و در واقع، آن چه که در خیابان به عنوان پوشاک جامعه می‌بینیم برخاسته از فرهنگ کشور نیست.
هرچند که در این سال ها، در بخش بومی سازی صنعت مد و لباس تلاش‌هایی شده، ولی آن طور که باید و شاید تأثیرگذار و جریان ساز نبوده است.
او ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های این حوزه، شغل طراحی لباس است و وقتی که این واژه را در فضای کسب و کار مطرح می‌کنیم، طراح لباس را شخصی می‌بینند که لباس شب و عروس و مانتو طراحی می‌کند و با وجود این که حوزه مد و فشن دربرگیرنده مشاغل متعددی است.
اما بسیاری از افراد سمت آن‌ها نمی‌روند.
مثلاً پیش بینی مد، یکی از شاخه‌هایی است که در دنیا، روی آن کار می‌شود و درآمد بالایی هم دارد و خبرنگاری، نویسندگی مد، طراحی لباس، رنگ شناسی و...
مواردی هستند که می‌توان در این حوزه کار کرد.
به گفته این مدرس و مشاوره کسب و کار‌های حوزه مد، در زمینه صنعت طراحی لباس، به جز برند‌هایی که در این زمینه فعالیت کرده اند، هیچ کاری در کشور انجام نشده است و شاهد صنعت طراحی لباس در کشور نیستیم.
عرفانیان افزود: اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به صنعت بپردازیم، شاید مقایسه کردن خودمان با کشور‌هایی مثل فرانسه، ایتالیا، انگلستان و آمریکا صحیح نباشد چراکه این کشور‌ها نه تنها پیشینه بلکه زیرساخت‌های قوی تری دارند.
به طور مثال؛ کشور کره در حدود ۱۵-۱۰ سال اخیر در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام داده است؛ به طوری که امروز، شاهد مقوله‌ای به نام فشن کره هستیم و تأثیر زیادی روی جوانان گذاشته است و آن‌ها را به خود علاقه‌مند کرده است و در مقابل، در ایران، نبود زیرساخت‌های مناسب باعث شده است که طراحی لباس را به عنوان حلقه مفقوده در حوزه مد و پوشاک کشور ببینیم.
عرفانیان گفت: ما نباید صنعت طراحی لباس را منطبق با صنعت پوشاک درنظر بگیریم، در حالی که ما فکر می‌کنیم طراحی لباس، یک هنر است و به عنوان بخشی از صنعت پوشاک دیده می‌شود.
البته این اشتباه نیست، ولی خود صنعت طراحی لباس در کشور‌های دیگر صرفاً به عنوان هنر دیده نمی‌شود و به صورت صنعت به آن نگاه می‌کنند.
به گفته این مدرس و مشاوره کسب و کار‌های حوزه مد، اگر بخواهیم به زنجیره ارزش طراحی لباس اشاره کنیم باید به نیروی انسانی یا همان طراحان لباس و مواد اولیه توجه کنیم.
یعنی وقتی طراح لباس می‌خواهد لباسی را طراحی کند متریالی که در دسترس او قرار می‌گیرد باید همیشه در بازار موجود باشد و به این صورت نباشد که با واکنش‌های سیاسی از بازار حذف شود و باید امکان تهیه آن، هم از لحاظ قیمتی و هم از نظر دسترسی، در اختیار برند‌ها باشد.
عرفانیان افزود:سرمایه مادی در حوزه طراحی لباس و پوشاک مهم است که معمولاً باید خارج از اکوسیستم تأمین شود و بازار مخاطب و رسانه و رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند که به قدرت و موجودیت طراحی لباس کمک می‌کنند و در ایران، زیر ساخت‌ها و ایدئولوژی‌های فرهنگی اهمیت دارند که باید در قالب دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی شکل بگیرند و در نهایت، حمایت‌های قانونی و سیاسی که باید برای این منظور صورت بگیرد.

 

لباس،طراحي،حوزه،مد،صنعت،كسب،عرفانيان،پوشاك،مدرس،فرهنگي،كشور، ...

 


شنبه، 12 آذر 1401 - 19:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0